loader image

جستجو

The possibility of conflict between Israel and Hezbollah

مطالعات امنیت ملی(INSS):
احتمال گسترش درگیری بین اسرائیل و حزب‌الله

مرکز مطالعات سورین

چکیده

موسسه «مطالعات امنیت ملی(INSS)» در مقاله تازه خود با اشاره به احتمال گسترش درگیری بین اسرائیل و حزب الله، تاکید کرد: مخالفان حزب‌الله لبنان استدلال می‌کنند که درگیری مداوم با اسرائیل، این کشور را که سال‌ها در یک بحران اقتصادی عمیق به سر می‌برد، به خطر می‌اندازد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، موسسه مطالعات امنیت ملی INSS در مقاله تازه خود به‌قلم «نیکولاس لردی» نوشت: حزب‌الله چندین دستاورد در درگیری‌های جاری داشته است، از جمله مشغول کردن ارتش اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در جبهه شمالی، آسیب رساندن به مواضع ارتش اسرائیل(رژیم صهیونیستی) ، سرنگونی پهپادهای اسرائیلی و تخریب زیرساخت‌ها.

با این حال، تصمیم دولت اسرائیل (رژیم صهیونیستی) برای تخلیه 43 منطقه در امتداد مرز، بزرگ‌ترین دستاورد بوده است.

برتری هوایی ارتش اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  و حملات پیشگیرانه آسیب بیشتری به حزب‌الله و دیگر جناح‌ها وارد کرده است، در حالی که اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  تشدید تنش را کنترل می‌کند.

ارتش اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  حملات گسترده‌ای را علیه زیرساخت‌ها، تأسیسات نظامی، مقرها و انبارهای تسلیحات حزب‌الله انجام داده و 5 هزار هدف را در لبنان منهدم و تلاش‌های نفوذی را خنثی کرده است.

حزب‌الله متحمل خسارات قابل‌توجهی شده است و بیش از 275 جنگجو کشته شده‌اند.

این سازمان علاقه‌ای به تشدید جنگ به‌عنوان بخشی از یک استراتژی برنامه‌ریزی‌شده یا پاسخ فرصت‌طلبانه به نوار غزه ندارد.

عواملی که حزب‌الله را مهار می‌کند عبارت‌اند از موقعیت ایران برای حفاظت از توانمندی‌های خود، دخالت آمریکا و نگرانی در مورد خسارات احتمالی.

برنامه‌ریزی و آمادگی ارتش اسرائیل در جبهه شمالی نیز عنصر غافلگیری را از دست داده است.

مخالفان حزب‌الله لبنان استدلال می‌کنند که درگیری مداوم با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) ، این کشور را که سال‌ها در یک بحران اقتصادی عمیق به سر می‌برد، به خطر می‌اندازد.

این درگیری بیش از 90 هزار نفر را مجبور به نقل مکان به شمال کرده است و خسارت زیادی به زیرساخت‌ها، مدارس و مناطق کشاورزی وارد کرده است.

جنبش میهنی آزاد که قبلاً با حزب‌الله همسو بود، علناً از حزب‌الله انتقاد کرده است.

این وضعیت همچنین منجر به اعلام جنوب لبنان به‌عنوان «منطقه اضطراری کشاورزی» و احتمال وقوع یک جنگ گسترده با درگیری سایر گروه‌های مقاومت تحت حمایت ایران شده است.

سناریوی دوم شامل آغاز عملیات گسترده‌تر اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  برای تغییر وضعیت امنیتی در جبهه شمالی، یا اجازه دادن به اسرائیلی‌های تخلیه شده برای بازگشت به خانه‌های خود در غزه است.

با ادامه جنگ و عدم دستیابی به آتش‌بس، اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  باید بر حداکثر رساندن خسارت به حزب‌الله و تغییر قواعد بازی تمرکز کند.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  برای پیشبرد یک راه‌حل سیاسی باید با دولت آمریکا گفت‌وگو کند.

یک راه‌حل تدریجی با عقب‌نشینی حزب‌الله به مواضع چندین کیلومتر دورتر از مرز و نظارت بیشتر در سمت لبنانی مرز پیشنهاد می‌شود. مذاکرات بر اجرای قطعنامه 1701 سازمان ملل متحد و تعیین مرزهای زمینی متمرکز خواهد بود.

اگر توقف در نبردها در نوار غزه و اجرای آن منجر به بهبود امنیت شود، ممکن است حزب‌الله با این پیشنهاد موافقت کند.

اقداماتی مانند تعدیل استقرار ارتش اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  در امتداد مرز، تقویت عناصر امنیتی در جوامع محلی و بهبود پدافند غیرعامل برای ساکنان باید در نظر گرفته شود.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  باید از جنگ در مقیاس بزرگ با حزب‌الله اجتناب کند و تلاش‌ها برای رفع تهدیدی که حزب‌الله ایجاد می‌کند را به زمان بعدی موکول کند.

اگر تشدید بیشتر در رویارویی مستقیم بین اسرائیل و ایران رخ دهد، حزب‌الله ممکن است مجبور شود وارد کارزاری شود که می‌تواند رویکرد محتاطانه و سنجیده‌ای را نسبت به درگیری با اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  تاکنون تغییر دهد.