loader image

جستجو

The revival of the JCPOA will have different effects on Latin America

جروزالم پست:
احیای برجام اثرات متفاوتی بر آمریکای لاتین خواهد داشت

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «جروزالم پست» در یادداشت تازه خود به‌نقل از تحلیلگر سیاسی آمریکای لاتین، نوشت: ورود ایران به‌عنوان بازار مورد علاقه سرمایه‌گذاران بین‌المللی می‌تواند علاقه آن‌ها را به فرصت‌های سرمایه‌گذاری موجود در آمریکای لاتین کاهش دهد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه جروزالم پست در یادداشت تازه خود به‌قلم «دبی مونبلات» نوشت: «جوزپ بورل» -مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا- روز چهارشنبه گفت که امیدوار است توافق هسته‌ای ایران در چند روز آینده احیا شود.

وی پس از نشست غیررسمی وزرای خارجه اروپا در پراگ گفت: «امیدوارم در روزهای آینده این شتاب را از دست ندهیم و بتوانیم به توافق نهایی برسیم.»

احیای برجام، که اکنون قریب‌الوقوع به نظر می‌رسد، می‌تواند اثرات اقتصادی و ژئوپلیتیکی زیادی چه در سطح منطقه‌ای چه جهانی داشته باشد.

دکتر دانیل لینسکر، تحلیلگر سیاسی آمریکای لاتین به مدیا لاین گفت که که بر اساس تجربه توافق هسته‌ای 2015، ورود ایران به‌عنوان بازار مورد علاقه سرمایه‌گذاران بین‌المللی می‌تواند علاقه آن‌ها را به فرصت‌های سرمایه‌گذاری موجود در آمریکای لاتین کاهش دهد.

وی گفت که این تأثیر غیرمستقیم به‌ویژه در بخش نفت و همچنین در بخش تجارت اعمال می‌شود.

وی افزود: کاهش پیش‌بینی شده قیمت نفت ناشی از احیای توافق هسته‌ای به برخی تولیدکنندگان نفت آمریکای لاتین مانند ونزوئلا، مکزیک، اکوادور و تا حدی کلمبیا و برزیل آسیب می‌رساند. لینسکر خاطرنشان کرد که روابط ایران با منطقه می‌تواند مستقیماً با روابط آمریکا و آمریکای لاتین در تضاد باشد. او گفت که تهاجم روسیه به اوکراین باعث تغییر شکل روابط میان کشورهای آمریکای لاتین با دولت‌های چپ‌گرا و آمریکا شده است. لینسکر ادامه داد: «حتی برخی از ضد آمریکایی‌ترین کشورها مجبور شدند در این درگیری از آمریکا حمایت کنند».

اگر ایران دوباره وارد جامعه بین‌المللی شود و به کشوری تبدیل گردد که می‌توان بدون تحریم‌ با آن ارتباط برقرار کرد، احتمالا برقراری روابط با جمهوری اسلامی برای کشورهای سرمایه‌گذار در آمریکای لاتین بسیار آسان‌تر خواهد بود. وی افزود: با این حال، از نظر تاریخی، جامعه بین‌المللی دلیل موجهی دارد تا به همکاری ایران با برخی از کشورهای آمریکای لاتین مانند ونزوئلا انتقادهایی وارد کند. به احتمال بسیار زیادی ایران در بمب‌گذاری سال 1994 توسط حزب‌الله در مرکز جامعه یهودیان آمیا در بوئنوس آیرس و سرپوش گذاشتن گسترده بر دخالت ایران توسط دولت آرژانتین دست دارد.

لینسکر می‌گوید: «احتمالاً اگر امروز ایران به جامعه بین‌المللی بازگردانده شود، این نوع عملیات‌ها کاهش خواهد یافت، زیرا جمهوری اسلامی نمی‌خواهد دوباره دچار تحریم‌ها شود. وی افزود: از دیدگاه ایران، ضرر وارده توسط تحریم‌ها بسیار قابل‌توجه بوده است و من فکر می‌کنم که آن‌ها از جهاتی مراقب اقدامات خود خواهند بود.

با این حال، بوتا خاطرنشان کرد: گرم شدن روابط ایران و کشورهای آمریکای لاتین تنها به این واقعیت بستگی ندارد که جمهوری اسلامی یک بازیگر مشروع در جامعه بین‌المللی باشد، بلکه به ایدئولوژی‌های دولت‌های کنونی منطقه نیز وابسته است. وی با نگاهی به سیاست خارجی ایران در قبال آمریکای لاتین طی 20 سال گذشته، گفت: «می‌توانیم ببینیم که ایران روابط خود را با کشورها توسعه می‌دهد، اما به نظر نمی‌رسد که جمهوری اسلامی به دنبال روابط بلندمدت با منطقه باشد.