loader image

جستجو

Revival of Russia's lost war by Chinese weapons

اکونومیست:
احیای جنگ شکست‌خورده روسیه توسط تسلیحات چینی

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «اکونومیست» در یادداشت خود با اشاره به کمبود شدیدمهمات روسیه در جنگ با اوکراین،‌ از احیای جنگ شکست خورده روسیه توسط تسلیحات چینی، خبر داد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه اکونومیست در یادداشت خود خبر داد: برای چندین دهه، روسیه تسلیحات به چین می‌فرستاد.

به‌طور متوسط بین سال‌های 2001 و 2010، ارزش موارد ارسالی هرسال 2 میلیارد دلار بود، همچنین این شامل یک معامله 7 میلیارد دلاری در سال 2015 می‌شود. اکنون اوضاع تغییر کرده است.

روسیه بیش از 9400 قطعه تجهیزات از جمله بیش از 1500 تانک را در جریان تهاجم ناموفق خود به اوکراین ازدست‌داده است. این کشور به‌شدت کمبود مهمات دارد.

آمریکا می‌گوید اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد چین در حال بررسی این است که آیا به روسیه تسلیحات می‌دهد یا خیر. این امر می‌تواند مسیر جنگ را تغییر دهد. همچنین باعث ایجاد بحران عمیق‌تری در روابط چین با آمریکا و اروپا خواهد شد.

روسیه از ماه‌های اولیه جنگ بارها از چین درخواست تسلیحات کرده است. چین بارها از قبول و ارسال تجهیزات خودداری کرده است و فقط کمک‌هایی مانند کلاه ایمنی و اقلام با کاربرد دوگانه مانند قطعات هواپیما ارسال کرده است.

مقامات آمریکایی جزئیات آنچه را که فکر می‌کنند چین در حال بررسی است به‌طور علنی فاش نکرده‌اند؛ اما در روز 23 ماه فوریه، مجله آلمانی اشپیگل ادعا کرد که نیروهای مسلح روسیه در حال مذاکره با شرکت چینی «فناوری هوانوردی هوشمند شیان بینگو» یک برای خرید 100 پهپاد تهاجمی هستند.

روسیه از این پهپادها هم در خط مقدم و هم از ماه اکتبر به‌عنوان بخشی از حملات منظم به شبکه برق اوکراین استفاده کرده است. این جنگ همچنین ممکن است به چین فرصتی برای تنظیم مجدد و متعادل کردن روابط دفاعی خود با روسیه بدهد.

مایکل راسکا از دانشکده مطالعات بین‌المللی اس راجاراتنام در سنگاپور می‌گوید که (چین) اکنون این فرصت را دارد که به یک شریک صنعتی نسبتاً برابر برای صنعت دفاع روسیه تبدیل شود. چین به‌جای ارسال ساده کیت اولیه، می‌تواند با ارسال قطعات با فناوری پیشرفته برای پهپادها، موشک‌های کروز و سایر سلاح‌های نقطه‌زن به روسیه در دور زدن تحریم‌های غرب کمک کند. راسکا پیشنهاد می‌کند که چین در ازای آن، ممکن است فناوری آردی-180 را بخواهد، یک موتور موشک روسی که برای پرتاب‌های فضایی (و احتمالاً موشک‌های بالستیک) استفاده می‌شود. فناوری زیردریایی و موتورهای جت نیز موارد جذابی خواهند بود.