loader image

جستجو

The difference between political parties over the president of Lebanon

نشنال اینترست:
اختلاف احزاب سیاسی بر سر رئیس‌جمهور لبنان

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «نشنال اینترست» در یادداشت خود با اشاره به اختلاف احزاب سیاسی بر سر رییس جمهور لبنان، نوشت:‌ در نظام فرقه‌ای لبنان، پست‌های برتر معمولاً بین ائتلافات مذهبی مختلف این کشور تقسیم می‌شود.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه نشنال اینترست در یادداشت خود به‌قلم «عدنان ناصر» نوشت: حمایت حزب‌الله از سلیمان فرنگیه برای ریاست‌جمهوری لبنان یک رویداد مورد انتظار بود که در جریان سخنرانی تلویزیونی دبیر کل این گروه، «حسن نصرالله» عصر دوشنبه، رسمی شد. نصرالله گفت: نامزد مورد حمایت ما سلیمان فرنگیه است.

در میان مردم لبنان هیچ ابهامی در مورد ترجیح جنبش شیعی طرفدار ایران برای فرنگیه ‌‌به‌عنوان جانشین میشل عون وجود نداشت که دوره او در اکتبر 2022 به پایان رسید.

با این حال، همچنین مشخص بود که کدام احزاب و بازیگران سیاسی شدیداً با این تصمیم مخالفت خواهند کرد.

در حال حاضر در میان برخی از گروه‌ها اختلاف نظر در مورد حمایت حزب‌الله از سلیمان فرنگیه وجود دارد که آن‌ها آن را غیرقابل قبول می‌دانند.

اپوزیسیون لزوماً خود فرنگیه را هدف قرار نمی‌دهد، بلکه فرآیند نحوه ارائه او است که ‌‌به‌عنوان سبک سیاست بگیر یا رها کن تلقی می‌شود.

«نجات صلیبا» -نماینده جدید مجلس- در ‌گفت‌و‌گویی با ابراز مخالفت با تأیید فرنگیه و نحوه اجرای آن، گفت: این استفاده از زور برای تحمیل نامزد به همه است؛ من فکر می‌کنم روند دموکراتیک مستلزم آن است که فرد نامزدی خود را برای ریاست‌جمهوری اعلام کند.

او این کار را نکرده است، اگر حزب‌الله این فرد را ‌‌به‌عنوان نامزد می‌خواهد، بگذارند او خود نامزدی‌اش را پیش ببرد و بگذارند دموکراسی حاکم شود.

به گفته ناجات، رویکردی که استفاده می‌شود، رویه عادی کشورهای دموکراتیک برای انتخاب روسای جمهور نیست بلکه استفاده از زور در اینجا آشکار است و هدف آن ساختن کشور و احترام به دموکراسی نیست، برعکس است؛ در حال تحمیل نامزد خود در قالب یک دیکتاتوری است.

اگر فرنگیه بخواهد رئیس‌جمهور بعدی شود، به حمایت یک بلوک بزرگ مسیحی در پارلمان نیاز دارد که در حال حاضر فاقد آن است، این امکان وجود دارد که حزب‌الله با امید به نجات نوعی از پیروزی، وضعیت را چنان ناامید کرده که مخالفان در نهایت تسلیم شوند و در واقع رئیس‌جمهور مورد حمایتشان انتخاب شود؛

اما تنها مسئله، جنبش آزاد میهنی است که دیگر به صورت رسمی از حمایت آن برخوردار نیستند و این می‌تواند برای انتخابات بسیار مشکل آفرین باشد.

تا همین اواخر، حزب‌الله و جنبش آزاد میهنی، متحدان نزدیک بودند. آن‌ها در سال 2006 یک یادداشت تفاهم امضا کردند، توافقنامه مار میخائیل، در آن زمان، حسن نصرالله و میشل عون، رهبر وقت جنبش آزاد میهنی، برای ایجاد اتحادی که اعتبار و منابع بیشتری را برای هر دو طرف به ارمغان می‌آورد، ملاقات کردند.

اکنون این دو به دلیل حمایت حزب‌الله از فرنگیه به طور غیررسمی از هم جدا شده‌اند. جبران باسیل، رهبر فعلی جنبش آزاد میهنی، جاه‌طلبی‌های خودش را برای ریاست‌جمهوری دارد و از حمایت از فرنگیه خودداری کرده است.

در نظام فرقه‌ای لبنان، پست‌های برتر معمولاً بین ائتلافات مذهبی مختلف این کشور تقسیم می‌شود. ریاست‌جمهوری متعلق به مسیحیان مارونی است،

با این حال، این بار نامزدی وجود دارد که ممکن است رئیس‌جمهور شود، اما از حمایت مسیحیان مارونی برخوردار نیست.

البته، در دنیای غیرقابل پیش‌بینی سیاست لبنان، هر چیزی ممکن است؛ اما در حال حاضر، پاسخ به فرنگیه یک نه قاطع است.