loader image

جستجو

Israeli leaders disagree on agreement with Iran

المانیتور:
اختلاف نظر رهبران اسرائیل در مورد توافق با ایران

مرکز مطالعات سورین

چکیده

رسانه «المانیتور» در یادداشت اخیر خود با اشاره به اختلاف نظر رهبران اسرائیل در مورد توافق با ایران، نوشت: هسته اصلی مناقشه بر سر تلاش‌های جدی آمریکا برای بازسازی توافق هسته‌ای 2015 بین ایران و قدرت‌های جهانی است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، رسانه المانیتور در یادداشت اخیر خود به‌قلم «بن کاسپیت» نوشت:مقامات ارشد دفاعی و امنیتی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) درگیر مناقشه تنش‌آمیزی بر سر مدیریت برنامه هسته‌ای ایران هستند.

این موضوع یادآور اختلاف نظر عمیق بین رهبران اسرائیل(رژیم صهیونیستی) طی 10 سال پیش است.

توانایی‌های نظامی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) برای چنین حمله‌ای از 10 سال پیش با پیشرفت و گسترش نیروی ایران تنزل یافته است، اما نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی با بودجه سخاوتمندانه در حال افزایش توانایی‌هایشان هستند.

هسته اصلی مناقشه بر سر تلاش‌های جدی آمریکا برای بازسازی توافق هسته‌ای 2015 بین ایران و قدرت‌های جهانی است.

یک گروه بر این باورند که احیای توافق بهترین گزینه اسرائیل(رژیم صهیونیستی) است و گروه دیگر متقاعد شده‌اند که توافق مورد مذاکره در وین یک فاجعه به شمار می‌رود.

«ژنرال درور شالوم» -رئیس سابق بخش تحقیق و تحلیل اطلاعات نظامی اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، این هفته در واشنگتن به همکار آمریکایی خود گفت که تصمیم آمریکا برای خروج از توافق با ایران در سال 2018 یک اشتباه استراتژیک ناشی از بی‌دقتی بوده است.

تحلیل شالوم با اظهارات «سرلشکر تامیر هیمن» -رئیس سابق اطلاعات نظامی- مطابقت دارد که در مصاحبه‌ای گفت: «بازگشت به توافق با ایران کم‌ریسک‌ترین گزینه اسرائیل است.» جانشین او سرلشکر آهارون حلیوا نیز ظاهراً با این نظر موافق است.

برجسته‌ترین شخص گروه دیگر، «دیوید بارنیا» -مدیر موساد- است که یک سال پیش زمام آژانس را از یوسی کوهن گرفت.

بارنیا بر این باور است که توافق با ایران فاجعه‌بار است و طی چند سال تمام محدودیت‌های برنامه هسته‌ای این کشور را برطرف می‌کند.

بارنیا معتقد است که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از بازگشت به توافق انجام دهد و استدلال می‌کند که وضعیت موجود بهترین حالت ممکن است که به دولت یهود اجازه می‌دهد تا زمانی که تحریم‌های بین‌المللی پابرجا هستند، علیه پیشرفت‌های ایران کار کند.

بحث و جدل در مورد افزایش نیروی نظامی به منظور بازگرداندن گزینه نظامی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در قبال ایران وجود دارد.

بسیاری بر این باورند که برای توقف پروژه هسته‌ای ایران خیلی دیر شده است، اما همه با این دیدگاه بدبینانه موافق نیستند.

به‌عنوان مثال، کوچاوی در حال حاضر ابزارهایی را در اختیار دارد که می‌تواند به زیرساخت‌های هسته‌ای ایران آسیب جدی وارد کند و این منابع با گذشت زمان مؤثرتر می‌شوند.