loader image

جستجو

The relationship between Sweden's membership in NATO and Turkish elections

بریکینگ دیفنس:
ارتباط عضویت سوئد در ناتو با انتخابات ترکیه

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «بریکینگ دیفنس» در گزارش خود ضمن اشاره به مخالفت اردوغان به عضویت سوئد در ناتو،‌ نوشت:‌ در محافل ناتو این خوش‌بینی وجود دارد که پس از انتخابات، اوضاع ممکن است تغییر کند و سوئد تا زمان اجلاس سران ویلنیوس در ماه جولای به عضویت ناتو در آید.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه برکینگ دیفنس در گزارش خود به‌قلم « راگیب سویلو» نوشت:  باور گسترده‌ای در میان اعضای ناتو وجود دارد که رجب طیب اردوغان که در یک کارزار ملی گرایانه شرکت می‌کند، پیش از انتخابات، نامزدی سوئد را برای اهداف داخلی متوقف می‌کند.

این همچنین به این معنی است که وقتی مردم ترکیه در روز 14 می پای صندوق‌های رای می‌رود، آن‌ها فراتر از تصمیم‌گیری در مورد آینده داخلی این کشور انجام خواهند داد، آن‌ها احتمالاً آینده سوئد را با ناتو نیز تعیین خواهند کرد.

اندکی پس از تهاجم روسیه به اوکراین، فنلاند و سوئد چندین دهه عدم تعهد نظامی خود را کنار گذاشتند و درخواست پیوستن به ائتلاف دفاعی به رهبری آمریکا را دادند.

اما اردوغان به‌طور غیرمنتظره‌ای از مناقصه‌های ناتو جلوگیری کرد و خواستار اقداماتی علیه ده‌ها مظنون شد که آنکارا با شبهه‌نظامیان کرد غیرقانونی و کودتای نافرجام 2016 مرتبط می‌داند.

اردوغان همچنین از کشورهای اسکاندیناوی خواست تحریم تسلیحاتی رسمی و غیررسمی خود علیه ترکیه را لغو کنند.

دو کشور اقداماتی را برای حل این موضوع انجام داده‌اند، ‌به‌ویژه پس از امضای یادداشت تفاهم با ترکیه در ژوئن.

سپس اردوغان دوباره به‌طور ناگهانی مخالفت خود را با عضویت فنلاند کنار گذاشت و گفت که فنلاندی‌ها اقدامات لازم را انجام داده‌اند.

اعضای ناتو به‌سرعت حرکت کردند و به فنلاند اجازه داد تا در 4 آوریل به ائتلاف ملحق شود، در حالی که سوئد کنار گذاشته شد.

دو نفر از افراد آشنا به تفکرات دولت ترکیه به برکینگ دیفنس گفتند که اردوغان تصمیم گرفت مخالفت خود را با پیشنهاد فنلاند در ناتو کنار بگذارد تا فشار غرب را قبل از انتخابات کاهش دهد تا بتواند روی سیاست داخلی تمرکز کند.

یکی از افراد آگاه گفت: «ترکیه می‌خواست نشان دهد که به پیشرفت‌ها پاداش می‌دهد و به‌طور قاطع و ایدئولوژیک کشورهای شمال اروپا را مسدود نمی‌کند. فنلاند در میان ماجرا گیر افتاده بود، مسئله واقعی اردوغان با سوئد بود.

در محافل ناتو این خوش‌بینی وجود دارد که پس از انتخابات، اوضاع ممکن است تغییر کند. همانطور که «ینس استولتنبرگ» -دبیرکل ناتو- اخیراً گفت: «ما کاملاً‌‌ پیش‌بینی می‌کنیم که سوئد تا زمان اجلاس سران ویلنیوس در ماه جولای به عضویت ناتو در آید.» اما اینکه آیا اردوغان در قدرت باقی می‌ماند، ممکن است قدم‌های بعدی را برای پیشنهاد سوئد تعیین کند.

سه سناریو وجود دارد: اردوغان برنده می‌شود، اردوغان شکست می‌خورد، یا یک دولت منشعب ایجاد می‌کند، که هر کدام تأثیر احتمالی خود را بر مسئله سوئد دارند.

ساده‌ترین پاسخ برای سوئد این است که اردوغان کنترل خود را بر قدرت از دست بدهد. میانگین 10 نظرسنجی انجام‌‌شده در ماه آوریل نشان می‌دهد که کمال قلیچداراوغلو، نامزد مشترک اپوزیسیون ‌‌‌ریاست‌جمهوری ترکیه با سه امتیاز اختلاف در دور اول انتخابات پیشتاز است.

این احتمال وجود دارد که ‌‌قلیچداراوغلو پیروز شود، حتی اگر مجبور باشد به دور دوم و رای‌‌‌گیری دوم برود که در صورت لزوم در روز 28 می برگزار شود.

«اونال چویکوز»- مشاور ارشد ‌‌قلیچداراوغلو- از سال گذشته در سخنرانی‌های عمومی مختلف گفت که حزب جمهوری‌خواه خلق (CHP) به رهبری ‌‌قلیچداراوغلو اساساً از عضویت سوئد در ناتو حمایت می‌کند.

چویکوز در یک سخنرانی پارلمانی در ماه مارس گفت که حزب او به اقداماتی که سوئد برای رسیدگی به نگرانی‌های ترکیه برداشته احترام می‌گذارد.

وی گفت: «در نتیجه‌ی همه این گام‌ها، امیدواریم در آینده تحولی رخ دهد که به دوستی ترکیه و سوئد آسیب نرساند. اگر سوئد به عضویت ناتو درآید، پیشرفت مثبتی خواهد بود.»

چویکوز هفته گذشته به رسانه‌ها گفت که اگر ‌‌قلیچداراوغلو پیروز شود، پیشنهاد سوئد ممکن است قبل از نشست سران ناتو در ویلنیوس در 11 تا 12 ‌جولای تایید شود.

با این حال، او هشدار داد که دولت و پارلمان جدید قبل از اواسط ژوئن، تقریباً یک ماه قبل از نشست سران، تشکیل نخواهد شد و ممکن است زمان کافی برای تصویب درخواست وجود نداشته باشد.

سینان اولگن، دیپلمات سابق ترکیه و از اعضای ارشد کارنگی اروپا در بروکسل، خاطرنشان کرد که اگر ‌‌قلیچداراوغلو در دور دوم انتخابات در روز 28 می پیروز شود، زمان زیادی برای تکمیل روند تصویب وجود نخواهد داشت. اما او فکر می‌کند که دولت همچنان می‌تواند راهی برای سوئد باز کند.

اولگن به بریکینگ دیفنس گفت: «دولت ممکن است با یک تعهد رسمی به ویلنیوس برود که می‌گوید در اسرع وقت درخواست سوئد را تایید می‌کند و این می‌تواند از نظر سیاسی کافی باشد.» اولگن هشدار می‌دهد که دولت جدید همچنان باید شاهد نوعی پیشرفت توسط مقامات سوئدی در زمینه مبارزه با تروریسم باشد»، احتمالاً توقف اقدامات اجرایی مانند تحقیقات علیه مؤسسات مرتبط با تروریسم و تأمین مالی.

وی افزود: «با این حال، دولت جدید تمایل دارد آن را تصویب کند، زیرا آن‌ها مایلند شروعی تازه با ناتو و غرب داشته باشند».

سناریوی پیچیده‌تر، تقسیم پارلمان است که در آن قلیچداراوغلو رئیس‌جمهور است اما اردوغان اکثریت را حفظ می‌کند.

اولگن افزود: «در این صورت، دولت جدید باید ائتلاف سیاسی به رهبری اردوغان را متقاعد کند تا این روند را تکمیل کند.»

اما اگر اردوغان ریاست‌جمهوری را حفظ کند چه اتفاقی می‌افتد؟ تمام امیدها برای سوتکهلم از بین نخواهد رفت، زیرا اولگن معتقد نیست اردوغان مانع از عضویت سوئد برای همیشه خواهد شد، ‌به‌ویژه با توجه به اینکه این کشور دیگر متحدان ناتو را آزرده خاطر کرده است و در نتیجه خطر تأثیرات اقتصادی، ‌به‌ویژه از سوی آمریکا، بالا است.