loader image

جستجو

The connection between Trump's trial and Israel and Iran

هاآرتص:
ارتباط محاکمه ترامپ با اسرائیل و ایران

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «هاآرتص» در یادداشتی به بررسی ارتباط محاکمه ترامپ با اسرائیل و ایران پرداخت و نوشت: ترامپ به خاطر اقدامی خاص که آشکارا به سیاست او در قبال ایران مربوط می‌شود، متهم می‌شود.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه هاآرتص در یادداشتی به‌قلم «امیر اورن» نوشت: کیفرخواست فدرال «دونالد ترامپ» -رئیس‌جمهور سابق آمریکا- که ممکن است در اوایل روز سه‌شنبه توسط هیئت منصفه در میامی محاکمه شود، زاویه مشخصی از اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و ایران دارد.

ترامپ به چندین جرایم مرتبط با مالکیت غیرقانونی اسناد امنیت ملی متهم شده است: بیرون بردن آن‌ها از کاخ سفید هنگام خروج از کاخ، بی‌توجهی او به نگهداری آن‌ها در ذیل دارایی خصوصی خود، قرار گرفتن آن‌ها در معرض (دسترسی) افراد غیرمجاز و غیره. به گفته دادستانی، این رفتار دارایی‌های نظامی، هسته‌ای و اطلاعاتی آمریکا و متحدان را به خطر انداخت.

با این حال، در موارد 6، 33 و 34 کیفرخواست، ترامپ به خاطر اقدامی خاص که آشکارا به سیاست او در قبال ایران مربوط می‌شود، متهم می‌شود.

این سیاست، درواقع به‌نوبه خود، توسط نخست‌وزیر اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، «بنیامین نتانیاهو» آغاز شد.

چهار سال پیش، «جیمز متیس» -وزیر دفاع- ژنرال بازنشسته تفنگداران دریایی، گزینه‌ها را برای انتخاب فرماندهی به دو ژنرال محدود کرد؛ «میلی» -رئیس ستاد ارتش- و «دیوید گلدفین» -رئیس نیروی هوایی-.

از بین این دو، متیس، گلدفین را که یک خلبان و برنامه‌ریز برجسته که اتفاقاً یهودی نیز هست، توصیه کرد.

زمان آن فرا رسیده بود که نیروی هوایی به دوران اوج خود برسد و گلدفین نامزد مناسبی برای این امر به نظر می‌رسید.

ترامپ توصیه متیس را رد کرد و طولی نکشید که خود متیس از سمت خود کنار رفت. میلی، اساساً به دلیل یک علاقه یا سلیقه شخصی، انتخاب ترامپ بود؛

اما پس از یک مدت کوتاه، روابط آن‌ها تیره شد و میلی به دلیل شرکت در راهپیمایی ترامپ در نزدیکی کاخ سفید در جریان تظاهرات نژادپرستانه احساس کرد که مورد سوءاستفاده قرارگرفته است.

ارتش آمریکا، دقیقاً مانند ارتش اسرائیل، توافق برجام با ایران را شر کم‌تری می‌دانست. نتانیاهو با کمک ران درمر، سفیر خود در واشنگتن و مشاور امنیت ملی (بعدها رئیس موساد) یوسی کوهن، تلاش کرد تا این دستاورد دولت اوباما و بایدن را تضعیف کند.

زمانی که ترامپ، هیلاری کلینتون را شکست داد، آرزوی نتانیاهو محقق شد.

در موارد 33 و 34 کیفرخواست، ترامپ در حال گفت‌وگو با چهار نفر توصیف شده است که هیچ یک به مدارک امنیتی عالی برای دیدن و شنیدن این‌گونه اسرار دسترسی ندارند.

ترامپ به آن‌ها «نقشه حمله به کشور الف» را که توسط «یک مقام ارشد نظامی» طراحی‌شده بود، همراه با نکات مهم دیگر در مورد آسیب‌پذیری‌ها و اطلاعات آمریکا در مورد کشورهای خارجی، با این فرض اجتناب‌ناپذیر که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در میان آن‌ها برجسته است را توضیح داد.

ایران تهدید کرد که بدون توجه به منشأ حمله، علیه اهداف اسرائیل، آمریکا و خلیج‌فارس تلافی خواهد کرد.

تفاوت‌های ظریف در رویکرد روسای مشترک (و احتمالاً بایدن) که با رویکرد نتانیاهو و ترامپ در تضاد بود، برای اولین بار توسط میلی در ماه سپتامبر گذشته در سفر به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) روشن شد.

«آویو کوخاوی» -رئیس وقت ارتش اسرائیل(رژیم صهیونیستی) که سریعاً فرماندهی خود را به هرزی هلوی واگذار کرد، میزبان میلی و دیگر فرماندهان نظامی خارجی بود و بهترین واحدها و صنایع اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را به آن‌ها نشان داد.

حال، نتایج کاری که نتانیاهو با حضور در کنگره پشت سر اوباما و سپس تحت‌فشار قرار دادن ترامپ برای خنثی کردن موفقیت دیپلماتیک سلف خود آغاز کرد، در حال بازگشت به آن‌ها است.