loader image

جستجو

The Syrian army in 2023

مطالعات امنیت ملی(INSS):
ارتش سوریه در سال ۲۰۲۳

مرکز مطالعات سورین

چکیده

موسسه «مطالعات امنیت ملی(INSS)» در مطلب تازه خود به بررسی وضعیت  ارتش سوریه در سال 2023 پرداخت و نوشت: دمشق با همکاری روسیه و ایران اقدامات متعددی را برای احیای قابلیت‌های عملیاتی ارتش انجام داده است که در راس آن‌ها جذب و آموزش سربازان جدید بوده است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، موسسه مطالعات امنیت ملی(INSS)» در مطلب تازه خود  نوشت: طی سال گذشته، ارتش سوریه که به دلیل جنگ داخلی به‌شدت تضعیف شده بود، روند بازسازی سریعی را پشت سر گذاشته است.

این امر همزمان با بازسازی غیرنظامی سوریه انجام شده است. اگرچه ارتش سوریه با چالش‌های زیادی مواجه است و با تبدیل‌شدن به تهدیدی برای اسرائیل(رژیم صهیونیستی) فاصله زیادی دارد، اما تلاش‌های سوریه برای بازسازی ارتش خود، نیازمند توجه است.

در حال حاضر برخی از این تلاش‌ها، به تهدیدات استراتژیک بالقوه برای اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  تبدیل شده‌اند.

این تلاش‌ها شامل سلاح‌های متعارف ( موشک‌ها، پهپادها و پدافند هوایی) و ‌غیر‌متعارف ( قابلیت‌های تهاجمی سلاح‌های شیمیایی و توسعه قابلیت‌های هسته‌ای) می‌شود.

پس‌از جنگ اول لبنان در سال 1982 و انهدام سامانه موشکی زمین به هوای سوریه توسط اسرائیل(رژیم صهیونیستی) ، سوریه تصمیم گرفت مجموعه قابل‌توجهی از موشک‌های بالستیک بسیار دقیق ایجاد کند که توانایی اصابت به هدف تا شعاع 10 متری را داشته باشند.

در سال 2014 و در اوج جنگ داخلی سوریه، گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه دمشق ساخت موشک‌ها و راکت‌های برد بلند و متوسط را با همان سرعت قبل از جنگ از سر گرفته است.

تخمین زده می‌شود که مرکز مطالعات و تحقیقات علمی طی دهه گذشته، در توانایی‌های خود به‌ویژه در زمینه مهمات دقیق و ساخت پهپادها و موشک‌های کروز با قابلیت دستیابی به برد تا ۲ هزار کیلومتر، پیشرفت زیادی داشته است.

در دهه ۸۰ میلادی، سوریه در پاسخ به ناتوانی ارتش خود در برخورد متقارن با توپخانه و نیروی هوایی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) ، شروع به توسعه سلاح‌های شیمیایی کرد.

سوریه با کمک کره شمالی و ایران تسلیحات شیمیایی را به‌عنوان یک سلاح استراتژیک و با هدف ایجاد بازدارندگی توسعه داد.

در موقعیت کنونی، مشخص نیست که حکومت اسد ظرفیت تولید تسلیحات شیمیایی در مقیاس صنعتی را دارد یا خیر، اما به نظر می‌رسد که سوریه دارای انباری از سلاح‌های شیمیایی است که توسط حمله‌های آمریکا و متحدانش نابود نشده و تخصص و پتانسیل ازسرگیری تولید این سلاح‌ها را نیز دارد.

از اواخر دهه ۷۰ میلادی، سوریه تحت نظارت کمیسیون انرژی اتمی سوریه و با همکاری دانشمندان کره شمالی درگیر فعالیت‌های فشرده و پنهانی بوده است.

هدف این فعالیت‌ها ایجاد یک راکتور پلوتونیوم است که برای تولید مواد شکافت‌پذیر مورد استفاده قرار می‌گیرد و سوریه را قادر می‌سازد تا سلاح هسته‌ای مبتنی بر پلوتونیوم بسازد.

گزارش‌های منتشر‌شده در سال 2013 نشان می‌دهد سوریه 50 تن اورانیوم طبیعی ذخیره کرده است که قصد دارد از آن به‌عنوان ماده خام برای تولید میله‌های سوخت راکتور هسته‌ای و پلوتونیوم استفاده کند.

چالش اصلی در بازسازی نظامی سوریه، وضعیت وخیم اقتصاد است. امسال، اقتصاد سوریه با تورم افسارگسیخته، بحران ارز خارجی و کمبود شدید سوخت مواجه بوده است.

علاوه بر بحران اقتصادی، ارتش سوریه با کمبود نیروی انسانی نیز مواجه است.

سوریه با همکاری روسیه و ایران اقدامات متعددی را برای احیای قابلیت‌های عملیاتی ارتش انجام داده است که در راس آن‌ها جذب و آموزش سربازان جدید بوده است.

ارتش سوریه فاصله زیادی تا تبدیل‌شدن به تهدیدی استراتژیک برای اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  دارد، اما توانایی سوریه در تولید تسلیحات و مهمات و تلاش‌ برای بازسازی ارتش، پدافند هوایی، تسلیحات شیمیایی و برنامه هسته‌ای، نشان می‌دهد که سوریه در حال تبدیل‌شدن به تهدیدی برای اسرائیل (رژیم صهیونیستی) است، بنابراین اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  باید این موضوع را جدی بگیرد و آمادگی‌های لازم را انجام دهد.