loader image

جستجو

Improving US-Palestinian relations affect Tel Aviv

جروزالم پست:
ارتقاء روابط آمریکا و فلسطین بر تل‌آویو تأثیر می­گذارد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «جروزالم پست» در یادداشت خود  با اشاره به اینکه ارتقاء روابط آمریکا و فلسطین بر تل‌آویو تاثیر می‌گذارد، تاکید کرد: بازگشایی کنسولگری فلسطینیان در اورشلیم باعث پیشرفت روند صلح در آینده نخواهد شد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه جروزالم پست نوشت:  وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته با ارتقای دفتر خود در اورشلیم به فلسطین، اقدام دیپلماتیک مهمی را به سرانجام رساند.

واحد امور فلسطین نام خود را در توییتر به «دفتر امور فلسطینی آمریکا در اورشلیم» تغییر داد.

واحد امور فلسطین که به‌تازگی به دفتر امور فلسطین ارتقا یافته است، از زمان انتقال سفارت از تل‌آویو به آنجا در سال 2018 تحت دولت ترامپ، در داخل سفارت آمریکا در اورشلیم فعالیت می­کند.

تغییر نام صرفا جنبه زیبایی ندارد و تمایل جو بایدن به پایبندی به وعده انتخاباتی خود و بازگشایی کنسولگری آمریکا در اورشلیم برای خدمت به فلسطینی­ها و معکوس کردن اقدام سلف خود را نشان می­دهد.

«نفتالی بنت» و «یائیر لاپید» تاکید کرده­اند که با بازگشایی کنسولگری در اورشلیم که در واقع به­عنوان سفارتی برای فلسطینیان عمل می­کرد، مخالفند.

ارتقای روابط آمریکا با فلسطینی­ها از قلب اورشلیم بر وضعیت شهر به­عنوان پایتخت اسرائیل تأثیر می­گذارد.

موضوع، وجود یک کنسولگری برای رسیدگی به امور فلسطین نیست که البته این تصمیم آمریکاست، بلکه بحث بر سر این است که چرا کنسولگری ایالات متحده برای فلسطینیان باید در اورشلیم مستقر باشد و نه مثلاً در رام‌الله، مقر حکومت تشکیلات خودگردان فلسطین.

همچنین لازم به ذکر است که سفارت آمریکا و ساختمانی که قبلاً کنسولگری را در خود جای داده، هر دو در غرب اورشلیم در مناطقی هستند که مورد مناقشه نیستند و در هیچ توافق صلح آینده مورد مذاکره قرار نگرفته­اند.

بایدن از دیگر اقدامات ترامپ، مانند بازگرداندن حدود 500 میلیون دلار کمک به فلسطینی‌ها که توسط دولت قبلی قطع شده بود، عقب­نشینی کرد.

به نظر می­رسد در حال حاضر، روابط اسرائیل و فلسطین جزو اولویت­های بایدن نیستند.

بازگشایی کنسولگری فلسطینیان در اورشلیم باعث پیشرفت روند صلح در آینده نخواهد شد.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) باید همچنان آمریکا را متوجه سازد که بازگشایی کنسولگری ایالات متحده در اورشلیم یک خط قرمز است.

این موضوعی است که طیف وسیعی از جامعه اسرائیل(رژیم صهیونیستی) بر سر آن اتفاق نظر دارند، صرف‌نظر از اینکه چه کسی زمام امور سیاسی را در دست دارد.