loader image

جستجو

Erdogan is rearranging his priorities on Syria

جروزالم پست:
اردوغان اولویت­‌های خود در مورد سوریه را بازآرایی می‌­کند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «جروزالم پست» در یادداشت تازه خود به بررسی طرح دولت اردوغان درباره اولویت‌های ترکیه در مورد سوریه، پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه جروزالم پست نوشت: بیانیه «رجب طیب اردوغان» -رئیس­جمهور ترکیه- در مورد پروژه بازگرداندن داوطلبانه یک میلیون آواره سوری به مناطق تحت کنترل در شمال سوریه با هدف تضعیف مخالفان ترکیه است.

بازگشت آوارگان سوری به منزله هیچ نوع تغییر محسوسی در موضع اردوغان در قبال بحران سوریه نیست، بلکه در چارچوب تنظیم مجدد اولویت‌ها برای رئیس‌جمهوری است که نگران نظرسنجی‌هاست.

اردوغان معتقد است که حضور نظامی ترکیه در شمال سوریه به­ویژه با توجه به دشمنی با دولت بشار اسد و مبارزان یگان­های مدافع خلق کرد، به یک ضرورت برای امنیت ملی کشور تبدیل شده است.

او این روزها از درگیری‌های روسیه با اوکراین استفاده می­کند تا اولویت­های خود را در سوریه تغییر دهد. او به دنبال تبدیل شدن به قدرتمندترین بازیگر منطقه­ای این کشور در کنار ایران است.

در آغاز جنگ اوکراین، آنکارا به مسکو اطلاع داد که طبق کنوانسیون مونترو در سال 1936 به کشتی­های روسی در دریای مدیترانه اجازه عبور از تنگه­های بسفر و داردانل به دریای سیاه را نخواهد داد.

شایان ذکر است که کشتی­های روسی در دریای مدیترانه دارای یک پناهگاه واحدند که پایگاهی در شهر طرطوس سوریه است.

ترکیه از موقعیت مهمی در مرز جنوبی ناتو در زمان رویارویی همه­جانبه با روسیه برخوردار است و دولت جو بایدن نمی­تواند به خشم علیه این کشور ادامه دهد.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) خانه تعداد انگشت‌شماری از اندیشکده­ها و مراکز تحقیقاتی است که بر شناسایی خطرات و چالش­های پیش‌رو دولت در کوتاه‌مدت و میان مدت متمرکزند و در عین حال، دیدگاه­های استراتژیک ملی بلندمدت را توسعه می­دهند.

کارشناسان اسرائیلی مشغول تجزیه و تحلیل­اند که چگونه شکست مذاکرات اخیر با ایران بر سر تجدید توافق هسته­ای، بر آینده منطقه تأثیر خواهد گذاشت.

به نظر می­رسد هنوز شکاف­های بزرگی بین مواضع اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و آمریکا در مورد پرونده هسته­ای ایران وجود دارد. گفت‌و‌گوهای دوجانبه‌ای که اخیراً بین دو کشور برگزار شد، کمکی به رفع اختلافات نکرد.

در همین حال، افرادی در اسرائیل(رژیم صهیونیستی) نسبت به اتکای بیش از حد به آمریکا هشدار داده­اند و از دولت یهود خواسته­‌اند تا طرح اقدام خود را علیه برنامه هسته‌ای ایران تدوین کند، حتی اگر نیاز به رویارویی مستقیم با این کشور داشته باشد.