loader image

جستجو

Erdogan questioned NATO expansion in Northern Europe

نشنال اینترست:
اردوغان گسترش ناتو را زیرسوال برد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «نشنال اینترست» در گزارش خود نوشت: اردوغان مخالفت خود را با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو دوباره تکرار کرد و گسترش این ائتلاف را زیر سوال برد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه نشنال اینترست در گزارش خود به‌قلم «مارک اپیسکوپوس» نوشت: گسترش ناتو به فنلاند و سوئد تبدیل به یک فرآیند پیچیده و طولانی شده است که پیامدهای بالقوه جدی برای انسجام درازمدت این اتحاد دارد.

«رجب طیب اردوغان» -رئیس‌جمهور ترکیه- در اوایل این هفته مخالفت خود را با پیشنهادات سوئد و فنلاند ناتو تکرار کرد و گسترش اروپای شمالی این ائتلاف را زیر سوال برد.

اردوغان در یک کنفرانس مطبوعاتی، ظاهراً با استناد به حمایت سوئد از محدودیت‌های فروش تسلیحات به ترکیه به دلیل مداخله نظامی آنکارا در سوریه، گفت: «ما به کشورهایی که ترکیه را برای پیوستن به سازمان امنیتی ناتو تحریم می‌کنند، «بله» نخواهیم گفت.

ترکیه پیش از این از استکهلم و هلسینکی به دلیل پناه دادن و حمایت از شبهه‌نظامیان حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) که آن‌ها را تروریست و جنایتکار توصیف می‌کند، انتقاد کرده بود. آنکارا همچنین فنلاند را به دلیل میزبانی از افراد مرتبط با سازمان‌های تروریستی و تحریم تظاهرات پ ک ک در سراسر کشور محکوم کرده است.

«آن لینده» -وزیر امور خارجه سوئد- روز شنبه گفت که کشورش پ‌ک‌ک را یک سازمان تروریستی می‌داند و بر آمادگی استکهلم برای مشارکت در مذاکرات اساسی با ترکیه تاکید کرد.

«ینس استولتنبرگ» -رئیس ناتو- این هفته اشاره کرد که مخالفت‌های ترکیه طرح بلندپروازانه ائتلاف برای رسیدگی به درخواست‌های دو کشور شمال اروپا را ظرف چند هفته از مسیر خود خارج خواهد کرد.

وقتی این هفته در مورد نگرانی‌های ترکیه از بایدن پرسیده شد، او لحنی خوش‌بینانه داشت.

هنوز مشخص نیست که آیا ترکیه که دومین ارتش بزرگ ناتو را در اختیار دارد و خود را به عنوان یک میانجی کلیدی در مذاکرات صلح پراکنده بین روسیه و اوکراین قرار داده است، قاطعانه با الحاق فنلاند و سوئد مخالف است یا خیر. مقامات ترکیه گفته‌اند که آنکارا آماده سازش در انتظار امتیازات اساسی غرب است.

همچنین مشخص نیست که آیا فنلاند و سوئد مایل به دادن انواع امتیازاتی هستند که برای رضایت بالقوه آنکارا کافی باشد.

بایدن می‌تواند قرارداد صادرات اف-16 با ترکیه را که قبلاً از کنگره خواسته بود تا آن را تأیید کند، متوقف کند.

اقدام تنبیهی جدی‌تر، محدود کردن مشارکت ترکیه در برنامه‌ریزی قابلیت همکاری ناتو و تمرین‌های مشترک است. اردوغان ممکن است تصمیم بگیرد به جای عقب‌نشینی کارهای بدتری کند.