loader image

جستجو

FILE PHOTO: Armenian Prime Minister Nikol Pashinyan attends a meeting with Russia's Prime Minister Mikhail Mishustin in Moscow, Russia April 20, 2022. Sputnik/Dmitry Astakhov/Pool via REUTERS /File Photo

دیلی صباح:
ارمنستان، قره‌باغ را به‌عنوان بخشی از آذربایجان خواهد پذیرفت

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «دیلی صباح»  در یادداشتی به‌نقل از  نخست وزیر ارمنستان در یک کنفرانس خبری، نوشت: 86 هزار کیلومتر مربع از خاک آذربایجان، شامل قره‌باغ است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه دیلی صباح در یادداشتی نوشت:‌در حالی که مذاکرات بین ارمنستان و آذربایجان برای حل مشکلات آن‌ها در جریان است، نخست‌وزیر ارمنستان می‌گوید که مایل است منطقه قره‌باغ را به رسمیت بشناسد.

خبرگزاری دولتی روسیه، تاس، روز دوشنبه به نقل از «نیکول پاشینیان» گفتند که ایروان آماده است در صورتی که باکو امنیت جمعیت ارمنی خود را تضمین کند، این منطقه را بخشی از آذربایجان بشناسد.

آذربایجان در سال 2020، مناطقی را که ارمنستان به‌طور غیرقانونی در داخل و اطراف کوهستان اشغال کرده بود، آزاد کرد.

از آن زمان، این کشور به‌طور دوره‌ای تنها جاده دسترسی قره‌باغ را به ارمنستان که منطقه تحت محاصره برای حمایت مالی و نظامی به آن متکی است، بسته است.

پاشینیان در یک کنفرانس خبری گفت: «86 هزار کیلومتر مربع از خاک آذربایجان، شامل قره‌باغ است؛

اگر همدیگر را به‌درستی درک کنیم، ارمنستان تمامیت ارضی آذربایجان را در محدوده‌های ذکر‌‌شده به رسمیت می‌شناسد و باکو تمامیت ارضی ارمنستان را در 29800 هزار کیلومتر مربع به رسمیت می‌شناسد».

وی ادامه داد که این موضوع، باید در مذاکرات بین دو کشور مورد بررسی قرار گیرد، البته که ارمنستان همچنان به دستور کار صلح در منطقه متعهد است و ما امیدواریم که به‌زودی در مورد متن معاهده صلح به توافق برسیم و بتوانیم آن را امضا کنیم.

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان که روز دوشنبه برای یک سفر رسمی به لیتوانی سفر کرده بود، به خبرنگاران گفت که توافق صلح با ارمنستان حتمی است؛

علی‌اف در یک کنفرانس خبری مشترک با «گیتاناس ناوسدا» -رهبر لیتوانی- گفت که آن‌ها برای تضمین چنین توافق صلحی به‌رغم 30 سال اشغال ارمنستان بر سرزمین آذربایجان و ویرانی‌هایی که ایجاد کردند، معتقدند ‌گفت‌و‌گوها، صلح بلندمدتی را برای قفقاز به ارمغان خواهد آورد؛

ما برای رسیدن به این مسئله، تلاش سازنده‌ای انجام می‌دهیم و یقیناً چنین توافقی باید شامل هنجارها و اصول بین‌المللی باشد.

قرار بود ارمنستان و آذربایجان در نشست هفته آینده که روسیه نیز در آن حضور خواهد داشت، البته که به شکل شگفت‌آوری روسیه با انجام این مذاکرات و حمایت از این توافقات حمایت کرده و در این جلسه ‌آن‌ها درباره رفع انسداد خطوط حمل‌ونقل ‌گفت‌و‌گو خواهند کرد؛

طرفین در حال حاضر به توافق نهایی نزدیک شده‌اند؛ البته در جریان مذاکرات روز جمعه، دو کشور تأیید کردند که بدون پیشرفت در حل و فصل اختلافات بر سر مرزها و خطوط حمل و نقل و همچنین بهبود وضعیت امنیتی در قره‌باغ و اطراف آن، پیشرفت در جنبه‌های خاص پیمان صلح دشوار است.