loader image

جستجو

Armenia and the false claim of dire humanitarian situation in Karabakh

کاسپین نیوز:
ارمنستان و ادعای دروغ وضعیت وخیم انسانی در قره‌باغ

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «کاسپین نیوز» در مطلب تازه خود با اشاره به ادعای دروغ  ارمنستان درباره وضعیت وخیم انسانی در قره‌باغ، نوشت: تشدید تحرکات و اقدامات نظامی و سیاسی از سمت ارمنستان علیه آذربایجان، ‌‌برخلاف موازین و اصول حقوق بین‌الملل خواهد بود

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه کاسپین نیوز در مطلب تازه خود به‌قلم «ایهام کریمعلی» نوشت: «جیحون بایراموف» -وزیر امور خارجه آذربایجان- به «سرگئی لاوروف» همتای روس خود گفت که ارمنستان با ادعای دروغ «وضعیت انسانی متشنج و وخیم» در منطقه قره‌باغ آذربایجان، باعث دست‌کاری و تشویج افکار عمومی کشوهای جهان در رابطه با اقدامات آذربایجان ادامه می‌دهد.

وزیر آذربایجان خاطرنشان کرد که تشدید تحرکات و اقدامات نظامی و سیاسی از سمت ارمنستان علیه آذربایجان، ‌‌برخلاف موازین و اصول حقوق بین‌الملل خواهد بود و یک ضربه جدی به روند عادی‌سازی روابط دوجانبه کشورهایمان وارد کرده است.

لاوروف به نوبه خود بر اهمیت پایبندی به تعهدات مندرج در بیانیه سه‌جانبه ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ که توسط سران جمهوری آذربایجان، روسیه و ارمنستان امضا شد، تأکید کرد و مستقیماً به مفاد این بند و اهمیت پایبندی به آن اشاراتی کرد.

در روز ۱۵ آگوست، در یک نشست توجیهی برای نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی و وابستگان نظامی خارجی معتبر در آذربایجان، وزارت دفاع آذربایجان اطلاعات دقیقی در مورد حقایق مربوط به آخرین فعالیت‌های گروه‌های مسلح غیرقانونی ارمنی و بقایای نیروهای مسلح ارمنستان در خاک آذربایجان، جایی که نیروهای حافظ صلح روسیه ‌به‌طور موقت در آنجا مستقر هستند، ارائه کرد.

اخیرا نیز حتی یک سرباز ارمنی در حین ارتکاب عملیات تخریبی اسیر شده و توسط مقامات مورد بازجویی قرار گرفته؛ تنش‌های گروه‌های تخریبی-تروریستی در چند ماه اخیر بسیار افزایش یافته است.

استفاده از جاده لاچین برای حمل‌ونقل غیرقانونی تسلیحات نظامی و نیروی انسای، غیرقابل‌قبول است.

جاده آغدم-خانکندی که توسط آذربایجان به‌عنوان جایگزین جاده لاچین پیشنهاد شده است.

تحویل به‌موقع کالاهای ضروری به ساکنان ارمنی ساکن در منطقه اقتصادی قره‌باغ و همچنین ادغام مجدد آن‌ها به جمهوری آذربایجان را تسریع می‌کند و تا الان هیچ‌کس از فعالیت‌ها و اتصال کامل این جاده با قره‌باغ صحبت نکرده است.

همچنین «حکمت حاجی اف» -دستیار ریاست‌جمهوری آذربایجان- در سفر به آغدام به همراه دیپلمات‌های خارجی در روز ۱۶ آگوست، گفت: جاده آغدام – عسکران- خانکندی آماده کار کاربردی و مناسب تحویل کلیه کالاهای موردنیاز برای منطقه قره‌باغ است و این جاده برای استفاده عموم کاملاً باز است. از اقدم تا خانکندی فقط ۲۳ کیلومتر فاصله است.

این جاده حتی کوتاه‌تر بوده و دارای ظرفیت روزانه بسیار بیشتر از ۱۷ هزار وسیله نقلیه بدون ترافیک است.

هم اتحادیه اروپا و هم کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اذعان کرده‌اند که می‌توان از این مسیر به‌راحتی برای انتقال کالا و موارد دیگر استفاده کرد.

بااین‌حال، این جاده چهاربانده بازسازی‌شده اقدم-خانکندی بارها از سوی جدایی‌طلبان قره‌باغ رد شده است، حتی به دستور رهبران آن‌ها جاده را با بتون مسدود کردند.

پیشنهاد باکو برای ارسال تدارکات توسط صلیب سرخ از جاده اقدم – خانکندی توسط جدایی‌طلبان رد شد و حتی در رسانه‌ها کسی به مقاومت غیرمنطقی ارمنی‌ها در مقابل انتقال دارو و اقلام مورد نیاز اشاره نمی‌کند.

به گزارش «ریپورت»، ۹ خودرو متعلق به کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در روز ۱۵ آگوست از مسیر خانکندی عبور کردند که ۲۹ نفر در این خودروها بودند که ۶ نفر از ‌آن‌ها عضو کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، ۹ راننده و ۹ بیمار بودند.

4 نفر همراه و 1 پرسنل پزشکی در میان آنان حضور داشت که توانستند از این جاده خود را به منطقه قره‌باغ برسانند.

عبور آزادانه افراد ارمنی الاصل بار دیگر در پاسگاه مرزی لاچین با همراهی کارکنان کمیته بین‌المللی صلیب سرخ تضمین شده است و این امر کاملا مشهود است، چیزی که در رسانه‌ها توسط ارمنی‌ها تکذیب می‌شود.

این امر گواه عدم وجود موانع و مشکلات در عبور و مرور از پاسگاه لاچین است و بار دیگر ثابت می‌کند که ادعای ارمنستان در مورد «محاصره» جاده لاچین توسط آذربایجان، دروغ و تهمت است.

لازم به ذکر است که شورای امنیت سازمان ملل متحد در روز ۱۶ آگوست به درخواست ارمنستان برای بررسی وضعیت جاده لاچین که ساکنان ارمنی ساکن منطقه قره‌باغ آذربایجان را به ارمنستان متصل می‌کند، جلسه اضطراری تشکیل خواهد داد.

آذربایجان در ماه آوریل ۲۰۲۳، در پی ارسال غیرقانونی اسلحه و مهمات از ارمنستان به منطقه قره‌باغ از طریق بزرگراه، یک پست بازرسی در ورودی جاده لاچین در مرز با ارمنستان نصب کرد.

از ماه آگوست تا نوامبر ۲۰۲۲، در مجموع، چیزی حدود 3 هزار مین ساخته‌شده توسط ارمنستان در سال ۲۰۲۱ کشف و خنثی شد، همچنین حدود هزار مین در منطقه کلباجار و لاچین در امتداد منطقه مرزی با ارمنستان و 2 هزار مین در قلمرو منطقه اقتصادی قره‌باغ آذربایجان وجود داشته است که در مجموع بیش از 6 هزار مین در این مناطق به کار رفته است.

تدارکات غیرقانونی ارامنه تحت حمایت مأموریت موقت صلح‌بانان روسیه در منطقه قره‌باغ، از طریق جاده لاچین و سایر جاده‌های آن، به‌رغم هشدارهای متعدد و اقدامات کنترل محلی انجام‌‌‌شده توسط باکو، ادامه یافت و نصب فوری ایست بازرسی را تبدیل به یک امر ضروری برای بازدارندگی این اقدامات مخرب کرد.

در حال حاضر، بر اساس قوانین جمهوری آذربایجان، این ایست بازرسی امکان رفت‌وآمد آزاد و ایمن به منطقه قره‌باغ را فراهم می‌کند.

این ایست بازرسی تنها دوبار پس از تحریکات خونین ارتش ارمنستان، در ماه می و ژوئن، برای اهداف تحقیقاتی بسته شد.

طبق گزارش‌های رسمی، از ماه آوریل تا ماه جولای، بیش از 2 هزار نفر، آزادانه از مرز ارمنستان و آذربایجان با استفاده از ایست بازرسی لاچین عبور کردند.