loader image

جستجو

Europe is winning the energy war with Putin

پولیتیکو:
اروپا برنده جنگ انرژی با پوتین است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «پولیتیکو» در یادداشتی ضمن اشاره به اینکه اروپا برنده جنگ انرژی با پوتین است،‌ نوشت: بر اساس گزارش ING، تولید صنعتی نسبت به مدت مشابه سال قبل به‌خوبی حفظ شده است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه پولیتیکو در یادداشتی به‌قلم «چارلی کوپر» نوشت: در نیمه راه اولین زمستان جنگ انرژی اروپا با روسیه، تنها یک طرف برنده است. زمانی که ولادیمیر پوتین در ماه سپتامبر هشدار داد که اگر غرب به تحریم‌های انرژی خود علیه روسیه پایبند بماند، اروپایی‌ها «یخ خواهند زد»، به نظر می‌رسید که باج‌گیری مسکو از سوخت‌های فسیلی، دقیقاً برنامه‌ریزی‌شده بود.

قیمت گاز اروپا در شمال 200 یورو به ازای هر مگاوات ساعت بود که حدود 10 برابر بیشتر از سال 2021 بود.

برنامه‌هایی برای کاهش تقاضای گاز و اطمینان از انتقال عرضه به کشورهایی با بدترین کمبودها، تهیه شده بود. خاموشی‌های برقی منظم در اتحادیه اروپا یک چشم‌انداز بسیار واقعی بود.

استراتژی پوتین برای بدتر کردن زندگی مردم اروپا با قطع گاز آن‌ها و مجبور کردن آن‌ها به کنار گذاشتن حمایت خود از اوکراین، یک استراتژی قدرتمند به نظر می‌رسید.

اما با شروع سال جدید، این تصویر برای اروپا مثبت‌تر از آن چیزی است که تقریباً هر کسی پیش‌بینی می‌کرد.

قیمت بنزین به 65 یورو در هر مگاوات ساعت کاهش یافته است که هنوز هم در مقایسه با استاندارد دهه گذشته بسیار بالا است، اما قابل‌کنترل‌تر از افزایش چشمگیر در سال 2022 است.

به گفته مؤسسه مطالعات انرژی آکسفورد، کشورهای اروپایی با هزینه‌های هنگفت، عرضه جهانی LNG را در اواسط تا اواخر سال 2022 افزایش دادند و واردات را از 83 میلیارد متر مکعب در سال 2021، به 141 میلیارد متر مکعب در سال 2022 افزایش دادند.

زیرساخت‌های جدید واردات LNG در سراسر اروپا از جمله در آلمان که در آن 6 پایانه شناور تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسند، در حال ظهور است.

بیشتر LNG که قبلاً وارد شده است، اکنون در شبکه ذخیره‌سازی زیرزمینی اروپا قرار دارد. آب و هوای معتدل، همراه با کاهش شدید مصرف گاز که ناشی از قیمت‌های بالاتر است، به این معنی است که این انبارها هنوز 82 درصد پر هستند. این تقریباً همان جایی است که پوتین چهار ماه پیش تهدید خود را مطرح کرد.

با وجود تحریم‌ها و کاهش عرضه، مسکو در سال 2022، 155 میلیارد یورو از صادرات نفت و گاز را به دست آورد که 30 درصد بیشتر از سال قبل است؛ اما با کاهش قیمت‌های جهانی نفت و گاز در سال 2023، برآوردهای خود کرملین می‌گوید که این درآمدها 23 درصد کاهش خواهد یافت، رقمی که برخی کارشناسان معتقدند خوش‌بینانه است.

کلمه «برنده» خیلی پررنگ است. «دیتر هلم» -استاد سیاست اقتصادی در نیو کالج در آکسفورد- و مشاور سابق انرژی کمیسیون اروپا گفت: هنوز اوایل زمستان است و چیزهای زیادی وجود دارد که ممکن است اشتباه پیش برود؛ اما اروپا بسیار بهتر از آنچه اکثر مفسران انتظار داشتند عمل کرده است.

بر اساس گزارش ING، تولید صنعتی نسبت به مدت مشابه سال قبل به‌خوبی حفظ شده است، اما بخش‌های انرژی، ضربه سختی را متحمل می‌شوند و تولید در ماه نوامبر سالانه 13 درصد کاهش یافته است.

هلم گفت: «من فکر می‌کنم اروپایی‌ها میزان قابل‌توجهی از همبستگی خود را نشان داده‌اند. این یک پروژه اروپایی است، به استراتژی‌های اروپایی نیاز دارد و قدرت اتحادیه اروپا به‌خوبی به نمایش گذاشته شده است.»