loader image

جستجو

Europe knows how to deal with Iran

فارن پالیسی:
اروپا راه مقابله با ایران را می‌داند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فارن پالیسی» در مطلب تازه خود نوشت: بریتانیا، فرانسه و آلمان به‌عنوان شرکت‌کنندگان اصلی در توافق هسته‌ای ایران، این قدرت را دارند که مهم‌ترین گام را بردارند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه فارن پالیسی در مطلب تازه خود به‌قلم «ریچارد گلدبرگ» نوشت: درحالی‌که اروپا دور دیگری از تحریم‌ها را در نظر دارد که ایران را به دلیل سرکوب مرگبار معترضان و ارسال تسلیحات به روسیه هدف قرار می‌دهد.

درحال‌حاضر ابزار تحریمی آماده‌ای وجود دارد که فعال‌سازی آن پیامی غیرقابل‌انکار برای تهران ارسال می‌کند.

بریتانیا، فرانسه و آلمان به‌عنوان شرکت‌کنندگان اصلی در توافق هسته‌ای ایران، این قدرت را دارند که مهم‌ترین گام را بردارند: اعمال تحریم‌های سازمان‌ملل‌متحد که فهرست‌بندی شده است.

دولت ترامپ در آگوست 2020 تلاش کرد بازپس‌گیری را فعال کند، اما این موضوع به این دلیل که واشنگتن حق شروع بازپس‌گیری را در زمان خروج از توافق در سال 2018 از دست‌ داده بود، از سوی دیگر اعضای شورای امنیت مورد مناقشه قرار گرفت.

دولت بایدن پس از روی کار آمدن در سال 2021 و همین هفته گذشته، اندکی بعد این اقدام دولت ترامپ را لغو و پیشنهاد کرد که تنها لندن، پاریس یا برلین می‌توانند مکانیسم ماشه را عملیاتی کنند.

در مقابل، احیای توافق و اجازه لغو تحریم‌های باقی‌مانده سازمان‌ملل به معنای قرار دادن راه نجات مالی ایران در زمانی است که آسیب‌پذیرتر است.

براساس شرایط پیشنهادی توافق هسته‌ای کوتاه‌تر و ضعیف‌تر که آمریکا در ماه‌های اخیر به ایران پیشنهاد داد، تهران در سال اول 275 میلیارد دلار درآمد خواهد داشت که درمجموع تا سال 2030 به یک تریلیون دلار می‌رسد.

ایران توانایی گسترش برنامه سانتریفیوژ هسته‌ای خود را با چشم‌اندازی به انقضای کامل توافق در سال 2031 حفظ خواهد کرد.

به‌طور خلاصه، نظام می‌تواند اقتصاد خود را تقویت نموده و ضمن سرکوب کردن خیزش‌های مردمی، تنها با گفتن ‌‌‌بله‌‌‌ به توافق پیشنهادی، با یک توانایی هسته‌ای غیرقابل توقف ظهور کند.

حامیان غربی توافق هسته‌ای ادعا می‌کنند که مکانیسم ماشه، بی‌ربط است، گامی که هیچ کمکی به توقف جریان پهپادها‌‌‌ و موشک از ایران به روسیه یا تضعیف نظام در مواجهه با یک خیزش ملی نمی‌کند.

دولت بایدن مدعی است که بازگرداندن توافق هسته‌ای ایران دیگر در کانون توجه نیست. یک مقام ارشد اروپایی گفت که این توافق ‌‌‌دیگر به‌حساب نمی‌آید.‌‌‌ در همین حال، ایرانی‌ها به دست نظام می‌میرند و اوکراینی‌ها تحت حملات مرگبار سلاح‌های ساخت تهران و با کمک مستشاران نظامی ایران قرار دارند.

غرب نباید بیش از این منتظر بماند و بدون معطلی اقدام به بازگشت سریع کند.