loader image

جستجو

Europe is heavily involved in the energy crisis

فارن پالیسی:
اروپا شدیدا درگیر بحران انرژی است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فارن پالیسی» در یادداشت اخیر خود ضمن اشاره به اینکه قیمت گاز طبیعی اروپا در حال حاضر حدود 10 برابر گران‌تر از آمریکاست، نوشت:به نظر می‌رسد که این قاره در حال حاضر در یک تغییر مسیر دردناک و طولانی‌مدت قرار گرفته است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه فارن پالیسی در یادداشت اخیر خود به‌قلم «کریستینالو» نوشت: در حالی که بیشتر کشورهای جهان در قیمت‌های بالای انرژی دست و پا می‌زنند، وضعیت برای اروپا زجر‌آور شده و رهبران اروپایی را مجبور کرده تا برای مصون نگه‌ داشتن مصرف‌کنندگان از خسارات ناشی از مصائب اقتصادی در زمستان، رو به برنامه‌های نجات و اقدامات اضطراری بیاورند.

قیمت گاز طبیعی اروپا در حال حاضر حدود 10 برابر بیشتر از میانگین قیمت آن در دهه گذشته و حدود 10 برابر گران‌تر از آمریکاست.

«الکس مونتون» -کارشناس بازارهای گاز طبیعی در گروه راپیدن انرژی- می‌گوید که گاز طبیعی آن قدر گران است که می‌توان آن را معادل پرداخت 500 دلار برای هر بشکه نفت دانست و تازه حالا ماه‌های خوب است.

مشکل گاز عمدتا به دلیل جنگ روسیه در اوکراین است که باعث ایجاد اختلال در صادرات گاز روسیه به اروپا شده و قیمت‌ها را نسبت به هر جای دیگر افزایش داده است.

البته جنگ تنها علت نیست. منابع گازی جایگزین روسیه گران هستند، تغییرات آب و هوایی باعث خشکی رودخانه‌ها شده و در نتیجه، بسیاری از نیروگاه‌های برق هسته‌ای اروپا از خط خارج شده‌اند و بیش از یک دهه است که سیاست‌گذاران اروپایی نسبت به این موضوع دچار سردرگمی شد‌ه‌اند که چگونه شوک‌های وارده به سیستم را دفع کنند.

معمولا اروپا گاز را در تابستان ذخیره می‌کرد تا در فصل زمستان که میزان مصرف بالاست، از آن استفاده کند.

کارشناسان می‌گویند که کشورهای اروپایی عمدتا بر طبق برنامه‌های خود پیش رفته‌اند، اما این بدان معنا نیست که وقتی زمستان برسد، می‌توانند قسر در بروند.

مونتون افزود؛ کشورهای اروپایی بدون عرضه گاز روسیه در زمستان، مجبور خواهند شد بیشتر به عرضه کنندگان گاز طبیعی (ال‌ان‌جی) نظیر آمریکا وابسته شوند.

مشکل اینجاست که آسیا نیز یک بازار بزرگ برای «ال‌ان‌جی» است و برای تامین آن رقابت می‌کند و این به معنای قیمت‌ها همیشه بالاتر از گازی است که از طریق لوله‌های قدیمی شرق فرستاده می‌شد.

اروپا تامین انرژی از مسکو را کنار گذاشته و این باعث شده تا بسیاری از رهبران برای تامین قراردادها و منابع جایگزین به سایر کشورها هجوم برند.

ایتالیا گاز بیشتری را از الجزایر دریافت می‌کند، در حالی که سایر کشورها به آذربایجان، نروژ و قطر روی آورده‌اند. هم‌چنین، آلمان نسبت به انعقاد قرارداد جدید «ال‌ان‌جی» با کانادا ابراز امیدواری کرده، هر چند که خوش‌بینی کمتری در مورد آن وجود دارد.

رهبران اروپایی به داخل هم توجه دارند و اقدامات گسترده‌ای را برای صرفه‌جویی در انرژی و کمک به مهار مصرف برق انجام داده‌اند.

اسپانیا پیش از این به کارگران توصیه کرده بود تا برای صرفه‌‌جویی در انرژی کراوات نزنند و این هفته یک برنامه صرفه‌جویی انرژی جدید به تصویب رساند که شامل قوانینی در مورد تهویه هوا و گرمایش برای محدود کردن مصرف می‌شود.

اکنون تکنیسین‌ها در تقلا هستند و سیاستمداران دور هم جمع می‌شوند.

«جوزف سیکلا» -وزیر صنایع جمهوری چک- روز جمعه گفت که کشورش درست چند روز بعد از پیشنهاد سقف قیمت‌ها به‌عنوان یک برنامه احتمالی، درخواست تشکیل نشست فوق‌العاده شورای انرژی اتحادیه اروپا را خواهد کرد.

معلوم نیست که صنایع و خانوارها تا چه مدتی می‌توانند در کنار هم دوام بیاورند. به‌عنوان مثال و بنا بر گزارش آکسفورد اکونومیس، بریتانیا به دلیل افزایش سرسام‌آور قیمت‌های انرژی و کاهش شدید در برآوردهای تولید ناخالص داخلی، به سمت تورم دو رقمی پیش می‌رود.

به نظر می‌رسد که این قاره در حال حاضر در یک تغییر مسیر دردناک و طولانی‌مدت قرار گرفته است.

مونتون می‌گوید: «اروپا خود را آماده شرایط بدتر می‌کند. سوال بزرگ این است که شرایط تا چه میزان بدتر می‌شوند.»