loader image

جستجو

Dictatorship in West Africa

فارن افرز:
استبداد در غرب آفریقا

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فارن افرز» در مطلب تازه خود ضمن اشاره به استبداد در غرب آفریقا‌، نوشت: طی دو سال گذشته، کودتاها در غرب آفریقا شیوع پیدا کرده‌اند و روند نگران‌کننده منطقه به سمت استبداد را تسریع نموده‌اند.

فهرست مطالب

در گزارش مرکز مطالعات سوری،‌ نشریه فارن افرز در مطلب تازه خود به‌قلم «گیماه بوادی» نوشت: در 5 سپتامبر 2021، یک سرهنگ 41 ساله نیروهای ویژه گینه به ایستگاه رادیو رفت و اعلام کرد که «آلفا کنده» -رئیس‌جمهور- این کشور دستگیر و قانون اساسی منحل شده است.

 سرهنگ «مامدی دومبویا» گفت که او و کودتاچیان همکارش در حال انجام وظیفه خود برای «نجات کشور» هستند.

به نظر می‌رسد طی دو سال گذشته، کودتاها در غرب آفریقا شیوع پیدا کرده‌اند و روند نگران‌کننده منطقه به سمت استبداد را تسریع نموده‌اند.

 این منطقه شاهد چهار کودتای موفق علاوه بر کودتای گینه، یکی در «بورکینافاسو» و دو کودتا در مالی و دو کودتای ناموفق در «گینه بیسائو» و «نیجر» بوده است.

سه رئیس‌جمهور منتخب دموکرات نیز از محدودیت‌های قانون اساسی برای کسب دوره سوم ریاست‌جمهوری سوء‌استفاده کرده‌اند:

«فوره گناسینگبه» -رئیس‌جمهور توگو- «آلسان اواتارا» از -ساحل عاج- و «کنده» -رئیس‌جمهور گینه- که در سال 2021 برکنار شد.

دیگر رهبران غرب آفریقا از ابزارهای ظریف‌تری برای از بین بردن دموکراسی، تقویت اختیارات خود و آزار و اذیت مخالفان سیاسی استفاده می‌کنند.

نتیجه این اقدامات، کاهش مداوم در نفوذ نهادهای دموکراتیک در سراسر منطقه بوده است.

اما دلیل خوبی وجود دارد که امیدوار باشیم غرب آفریقا و به ویژه جوانان، اجازه نخواهند داد آزادی دموکراتیک آن‌ها بدون مبارزه از دست برود. در حال حاضر، مقاومتی در حال ظهور است که از فناوری، فرهنگ و اعتراضات مردمی استفاده می‌کند تا دولت‌ها را تا حدی کنترل کند. جوانانی که این مسئولیت را بر عهده دارند، نه نظامیانی مانند دومبویا، ناجیان واقعی منطقه هستند.

همه دولت‌های آفریقای غربی با چالش‌هایی روبرو هستند که برای هر دولتی دلهره‌آور است. آن‌ها با ضعف اقتصادی همیشگی، تهدیدهای امنیتی بی‌ثبات‌کننده، فقر مداوم، بیکاری، نابرابری، فساد و شکاف‌های گسترده در ارائه مراقبت‌های بهداشتی، آموزشی و زیرساختی دست و پنجه نرم می‌کنند.

غرب آفریقا نیز به‌ویژه از بیماری کووید-19، شوک‌های اقتصادی ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین و تغییرات آب‌و‌هوایی آسیب دیده است.

برخی از کشورهای منطقه سنت‌های دموکراتیک خود را در مواجهه با این چالش‌ها حفظ کرده و حتی تعمیق بخشیده‌اند.

به‌عنوان مثال، در سال 2021، گامبیا انتخابات ریاست‌جمهوری موفقی را برگزار کرد و نیجر اولین انتقال مسالمت‌آمیز قدرت را داشت. اما بسیاری از کشورهای منطقه دوباره مسیر استبداد را در پیش گرفته‌اند.