loader image

جستجو

The new strategy of US sanctions

فارن افرز:
استراتژی جدید تحریم‌های آمریکا

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فارن افرز» در یادداشتی با اشاره به استراتژی جدید  تحریم‌های آمریکا، نوشت: این تحریم‌ها به دور از ایجاد شکاف بین آمریکا و متحدانش، قوی‌ترین بیانیه ممکن را مبنی بر وحدت ما در برابر تجاوز روسیه ارائه کرده است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه فارن افرز در یادداشتی به‌قلم «والی آدیمو» نوشت: صبح روز یکشنبه، 27 فوریه، «جانت یلن» -وزیر خزانه‌داری آمریکا- در یک اتاق امن با گروهی از دیگر مقامات ارشد خزانه‌داری (از جمله من) جمع شده بود تا درباره مجموعه‌ای از اقدامات اقتصادی و مالی فوق‌العاده علیه فدراسیون روسیه بحث کند.

چند روز قبل از آن، روسیه به اوکراین حمله کرده بود که نقض آشکار و خشونت‌آمیز قوانین بین‌المللی بود. به دستور «جو بایدن» -رئیس‌جمهور آمریکا- وزارت خزانه‌داری قبلاً تحریم‌های فلج‌کننده کاملی را علیه تعدادی از بزرگ‌ترین بانک‌های روسیه اعمال کرده بود.

به‌علاوه، ضمن اعمال فناوری‌های حساس دستورالعمل‌های صادراتی در سراسر این کشور، تعدادی از نخبگان روسی را تحریم نموده و همچنین اعلام کرده بود که هر شرکت خدمات مالی روسیه می‌تواند هدف تحریم‌های بیشتر باشد.

اما در پاسخ به تجاوز فزاینده روسیه، بایدن از ما می‌خواست گام‌های بیشتری برای قطع دسترسی کرملین از منابع مورد نیاز برای ادامه جنگ غیرقانونی، برداریم.

دلیلی وجود دارد که بسیاری از کشورها از این تحریم‌ها حمایت کردند. سیستم اقتصادی بین‌المللی امروزه منعکس‌کننده معماری مالی مبتنی بر قوانینی است که آمریکا و متحدانش به‌طور جمعی پس از جنگ جهانی دوم برای ترویج صلح، رفاه و یکپارچگی اقتصادی ساخته‌اند.

تلاش‌های وزارت خزانه‌داری برای بازدارندگی و بعداً سخت‌تر کردن این جنگ برای کرملین، بر توانایی آمریکا و متحدان و شرکای آن برای اعمال نفوذ از مواضع خود در مرکز سیستم استوار بود.

هنگامی که ما کارزار خود را برای پاسخگویی به روسیه با استفاده از تمام ابزارهای اقتصادی و مالی خود آغاز کردیم، با انتقاد برخی مواجه شدیم که می‌گفتند اقدامات ما خطر فروپاشی سیستم مالی جهانی را به همراه دارد. حال با گذشت 10 ماه از این درگیری، می‌توانیم با خیال راحت نتیجه‌گیری کنیم. این تحریم‌ها به دور از ایجاد شکاف بین آمریکا و متحدانش، قوی‌ترین بیانیه ممکن را مبنی بر وحدت ما در برابر تجاوز روسیه ارائه کرده است.

آن‌ها نشان داده‌اند که واشنگتن و شرکای آن مایل به دفاع از اصول هسته سیستم اقتصادی بین‌المللی (از جمله تعیین سرنوشت، حاکمیت ارضی و مبادلات اقتصادی آزاد و باز) هستند؛ حتی در زمانی که ممکن است سرمایه‌گذاری در آینده نظم اقتصادی بین‌المللی به قیمت مشکلات اقتصادهای خودشان تمام شود.

این سیستم به سرمایه‌گذاری جدیدی نیاز خواهد داشت، زیرا بیشتر با قرن بیست‌و‌یکم سازگار می‌شود. آمریکا و متحدانش باید نهادهای بین‌المللی ازجمله بانک‌های توسعه‌ای چندجانبه که ستون فقرات این سیستم را تشکیل می‌دهند، مدرن و به‌روز کنند.

البته کارهای بیشتری باید انجام شود. اما شکی نیست که آنچه آمریکا و متحدانش به دست آورده‌اند، تاریخی و دلگرم‌کننده است.

این ائتلافی که شکل گرفته است، روسیه را به خاطر جنگ غیرانسانی خود پاسخگو می‌داند. این کار به شیوه‌ای چندجانبه انجام می‌شود که قدرت و اهمیت پایدار سرمایه‌گذاری در نظام اقتصادی بین‌المللی را نشان می‌دهد.

در حالی که این کشور جنگ بی‌رحمانه‌اش را آغاز می‌کند، ما بر پاسخگو نگه‌داشتن روسیه متمرکز خواهیم بود و تا زمانی که طول بکشد، به حمایت از اوکراین ادامه خواهیم داد. سال‌ها یا دهه‌ها بعد، تهاجم روسیه و واکنش جمعی ناشی از آن، لحظه‌ای تلقی می‌شود که در آن، نظام اقتصادی بین‌المللی، زمانی که با چالشی عظیم مواجه شد، نقش اساسی خود را تثبیت کرد.