loader image

جستجو

Ukraine's use of long-range weapons to strike Russia

آسوشیتدپرس:
استفاده اوکراین از سلاح‌های دوربرد برای ضربه زدن به روسیه

مرکز مطالعات سورین

چکیده

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در گزارش تازه خود از استفاده اوکراین از سلاح‌های دوربرد برای ضربه زدن به روسیه، خبر داد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش تازه خود به‌قلم «لولیتا بالدور» خبر داد: رئیس کمیته نظامی ناتو روز شنبه گفت که اوکراین از حق قانونی و نظامی مستحکم برخوردار است تا به عمق روسیه حمله کند تا مزیت جنگی به دست آورد که منعکس‌کننده عقاید تعدادی از متحدان آمریکا است.

حتی در شرایطی که دولت بایدن از اجازه دادن به کی‌یف برای انجام این کار با استفاده از سلاح‌های ساخت آمریکا خودداری می‌کند.

دریاسالار «راب باوئر» در پایان نشست سالانه کمیته که ژنرال سی کیو براون، رئیس ستاد مشترک ارتش نیز در آن حضور داشت، صحبت کرد. «هر ملتی که موردحمله قرار می‌گیرد حق دارد از خود دفاع کند و این حق در مرز ملت شما متوقف نمی‌شود.»

«باوئر هلندی» نیز افزود که کشورها حق حاکمیتی دارند که برای سلاح‌هایی که به اوکراین می‌فرستند محدودیت ایجاد کنند؛

اما ژنرال «کارل رهکا» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح چک، در یک نشست مطبوعاتی در کنار او، به صراحت اعلام کرد که کشورش هیچ محدودیتی برای تسلیحات برای کی‌یف قائل نیست.

رهکا گفت: «ما معتقدیم که اوکراینی‌ها باید خودشان تصمیم بگیرند که چگونه از آن استفاده کنند.»

اظهارات آن‌ها در حالی بیان شد که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در حال بررسی این موضوع است که آیا به اوکراین اجازه می‌دهد از سلاح‌های دوربرد ارائه‌شده توسط آمریکا برای حمله به عمق روسیه استفاده کند یا خیر و به اختلافات بر سر این موضوع اشاره می‌کنند.

بایدن روز جمعه پس از سفر این هفته دیپلمات‌های ارشد خود به کی‌یف که برای کاهش محدودیت‌های تسلیحاتی تحت‌فشار قرار گرفتند، با کر استارمر، نخست‌وزیر انگلیس، دیدار کرد. مقامات آمریکایی که با گفت‌وگوها آشنا هستند گفتند که معتقدند استارمر به‌دنبال تایید بایدن برای اجازه دادن به اوکراین برای استفاده از موشک‌های انگلیسی «سایه توفان» برای حملات گسترده در روسیه است.

تایید بایدن ممکن است مورد نیاز باشد زیرا اجزای سایه توفان در آمریکا ساخته شده است. مقامات که به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند تا وضعیت گفت‌وگوهای خصوصی را به اشتراک بگذارند، گفتند معتقدند بایدن موافق است، اما هنوز تصمیمی اعلام نشده است.

ارائه حمایت و آموزش بیشتر برای اوکراین موضوع کلیدی در نشست روسای ناتو بود، اما روز شنبه مشخص نبود که آیا بحث درباره محدودیت‌های آمریکا مورد بحث قرار گرفته است یا خیر.

بسیاری از کشورهای اروپایی به‌شدت از اوکراین حمایت کرده‌اند، زیرا نگران این هستند که قربانی بعدی روسیه قدرتمند شوند.

در افتتاحیه این نشست، پتر پاول، رئیس‌جمهور جمهوری چک، به‌طور گسترده از روسای نظامی که در اتاق جمع شده بودند، خواست تا در بیان ارزیابی‌ها و توصیه‌های خود «جسور و پذیرا باشند. هرچه ملایم‌تر و نرم‌تر باشند، در سطح سیاسی کمتر قانع خواهند شد.»

او گفت که متحدان باید «گام‌های درست و تصمیم‌های درست را برای حفاظت از کشور‌ها و شیوه زندگی‌مان بردارند».

رهبران نظامی به‌طور معمول برنامه‌ها و توصیه‌هایی را تهیه می‌کنند که سپس برای وزرای دفاع غیرنظامی ناتو برای بحث و گفت‌وگو و سپس برای رهبران کشورها در ائتلاف ارسال می‌شوند.

آمریکا به اوکراین اجازه می‌دهد تا از سلاح‌های ارائه‌شده توسط آمریکا در حملات فرامرزی برای مقابله با حملات نیروهای روسیه استفاده کند؛

اما به کی‌یف اجازه نمی‌دهد موشک‌های دوربرد مانند سامانه موشکی تاکتیکی ارتش [ATACMS] را به عمق روسیه شلیک کند. آمریکا استدلال کرده است که اوکراین پهپادهایی دارد که می‌توانند به دوردست‌ها حمله کنند و باید با احتیاط از سامانه موشکی تاکتیکی ارتش استفاده کند زیرا آن‌ها فقط تعداد محدودی دارند.

اوکراین درخواست‌های خود را از واشنگتن برای رفع محدودیت‌ها افزایش داده است، به‌ویژه با نزدیک شدن زمستان و نگرانی کی‌یف در مورد دستاوردهای روسیه در ماه‌های سردتر.

باوئر گفت: «شما می‌خواهید دشمنی را که به شما حمله می‌کند تضعیف کنید تا نه تنها با تیرهایی که به سمت شما می‌آیند بجنگید، بلکه به تیرانداز نیز حمله کنید.»

بنابراین از نظر نظامی، دلیل خوبی برای این کار وجود دارد، برای تضعیف دشمن، تضعیف خطوط لجستیکی، سوخت، مهماتی که به جبهه می‌آید. این همان چیزی است که می‌خواهید در صورت امکان متوقف کنید.

براون، به نوبه خود، به خبرنگارانی که با او به این نشست سفر کرده بودند، گفت که سیاست آمریکا در مورد تسلیحات دوربرد همچنان پابرجاست.

اما او افزود، به همین ترتیب، آنچه ما می‌خواهیم انجام دهیم این است که می‌خواهیم به موفقیت اوکراین با توانایی‌هایی که توسط آمریکا و سایر کشورهای ائتلاف ارائه شده است، ادامه دهیم.

براون به خبرنگارانی که با او برای نشست‌هایی در اروپا سفر می‌کردند، گفت: «آن‌ها خودشان را در ساخت پهپادها ثابت کرده‌اند.»

«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا، نکات مشابهی را مطرح کرده و استدلال می‌کند که یک سیستم تسلیحاتی تعیین‌کننده موفقیت در جنگ نیست.