loader image

جستجو

China's use of Iran and Saudi Arabia to influence the region

جروزالم پست:
استفاده چین از ایران و عربستان برای نفوذ در منطقه

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «جروزالم پست» در مطلب تازه خود با اشاره به استفاده چین از ایران و عربستان برای نفود در منطقه، تاکید کرد: این کشور به‌دنبال گسترش روابط خود با کشورهای بیشتر منطقه است و این به‌ آرامی، اما به‌طور متداوم اتفاق می‌افتد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه جروزالم پست در مطلب تازه خود به‌قلم «سث فرانتزمن» نوشت: چین در حال تغییر نقش خود در رابطه با خلیج‌فارس و ایران است.

این کنفرانس در ریاض دقیقاً بعد از سفر دیپلمات آمریکایی برگزار شده و این خود گواهی بر اهمیت عربستان برای چین است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نشست‌های عربستان در بحبوحه روابط تجاری و دیپلماتیک رو به رشد بین پکن و کشورهای غرب‌آسیا، برگزار می‌شود و اهداف این نشست‌ها همگی در پی تغییر روابط منطقه‌ای بوده است.

رسانه‌های خلیج‌فارس، پوشش عمده‌ای از این کنفرانس را داشتند. این نشان می‌دهد که خلیج‌فارس به‌دنبال تجارت بیشتر با چین است، اما همچنین خواهان روابط سنتی نظامی و دفاعی خود با آمریکا نیز است.

این کنفرانس فعلی در واقع دهمین کنفرانس در نوع خود است و برای اولین بار است که عربستان آن را میزبانی می‌کند و بر اساس گزارش‌ها، بیش از 3500 مقام از بخش‌های دولتی و تجاری در آن حضور دارند؛

موضوع اصلی، توافق تجارت آزاد بین چین و شورای همکاری خلیج‌فارس است که این موضوع در حال مذاکره است.

به گزارش العربیه، خالد الفالح، وزیر سرمایه‌گذاری، گفت: «ما باید صنایع خود را برای صادرات فعال و توانمند کنیم، بنابراین امیدواریم همه کشورهایی که با ما برای معاملات آزاد مذاکره می‌کنند، بدانند که باید اقتصاد بازار و نوعی حمایت را برای خودشان و ما فراهم کنند.»

به گفته مقامات عربی، چین بزرگ‌ترین شریک تجاری جهان عرب است که حجم کل مبادلات تجاری بین دو طرف در سال 2022، به 430 میلیارد دلار رسید؛ این پادشاهی 25 درصد از کل مبادلات تجاری بین چین و کشورهای عربی را تشکیل می‌دهد.

سفير چين در ايران نيز اخيراً درباره بهبود همكاري‌های اصلی صحبت كرد، پیام چین در سراسر منطقه؛ این کشور به‌دنبال گسترش روابط خود با کشورهای بیشتری است و این به‌ آرامی، اما به‌طور متداوم اتفاق می‌افتد.

بسیاری از کشورهای منطقه نیز ثباتی را که پکن برای منطقه ایجاد خواهد کرد، ترجیح می‌دهند. آن‌ها احساس می‌کنند که سیاست‌های آمریکا در دهه گذشته، اغلب زیگزاگی بوده؛ مسئله کنونی توانایی تعدیل روابط جاری هم‌زمان بین چین و آمریکا است.