loader image

جستجو

U.S. President Joe Biden speaks during a community event at the Lahaina Civic Center, in the fire-ravaged town of Lahaina on the island of Maui in Hawaii, U.S., August 21, 2023. REUTERS/Kevin Lamarque

نیوزویک:
استقبال سرد از بایدن در مائویی هاوایی

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «نیوزویک» در گزارشی با اشاره به بازدید رییس جمهور آمریکا از منطقه در آتش سوخته مائویی هاوایی، از  استقبال سرد  از بایدن در این منطقه خبر داد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه نیوزویک در گزارشی خبر داد: «جو بایدن» -رئیس‌جمهور آمریکا- در حالی به بازدید از منطقه در آتش سوخته مائویی پرداخت که ساکنان منطقه به سردی از او استقبال کردند و معتقدند واشنگتن آنان را در جریان این بحران تنها رها کرده است.

از سوی دیگر، نوع همدردی بایدن با ساکنان منطقه و تازه‌ترین روایتش از آتش‌سوزی خانه شخصی‌اش در سال 2004 و بیان این مساله که نزدیک بود همسرم و گربه‌ام را از دست بدهم، واکنش‌های مختلفی در پی داشته است.

بایدن روز دوشنبه برای بررسی پیامدهای مرگبارترین آتش‌سوزی جنگلی در بیش از یک قرن گذشته در آمریکا وارد جزیره مائویی شد.

شمار رسمی تلفات این بلای طبیعی هم اکنون 115 نفر جان باخته اعلام شده است و انتظار می‌رود این رقم افزایش پیدا کند. ریچارد بیسِن، شهردار مائویی کانتی گفته نزدیک به 850 نفر همچنان ناپدید هستند.

چندین هزار ساختمان، عمدتا خانه‌های شخصی مردم در آتش‌سوزی شدیدی که از اوایل ماه آگوست آغاز شد، از بین رفت و نابود شد.

مسئولان محلی برآورد کرده‌اند برای بازسازی خانه‌ها بیش از 5 میلیارد دلار اعتبار لازم است.

رئیس‌جمهور آمریکا در میان ساکنان شهر لاهاینا که در اثر آتش‌سوزی ویران شده، گفت: من نمی‌خواهم دشواری‌ها را مقایسه کنم، اما من و جیل (همسرش) احساس مشترکی با شما داریم و می‌دانیم از دست دادن خانه چقدر سخت است!

سال‌‌ها پیش، 15 سال پیش، من در واشنگتن در برنامه «میت د پرس» شرکت کرده بودم. روز یکشنبه بود؛ رعد و برقی به خانه ما برخورد کرد! بیرون از خانه ما دریاچه ای کوچک قرار دارد، دریاچه نمی‌توان گفت؛ حوضچه ای بزرگ!

پیرمرد 80 ساله مدعی شد: رعد و برق به سیم اصابت کرد و تا زیر خانه ما رسید و از کانال کولر عبور کرد! خلاصه اینکه نزدیک بود همسرم و گربه‌ام را از دست بدهم!

بایدن تاکید کرد که شوخی نمی‌کند!

آتش‌سوزی در خانه بایدن در ویلمینگتون در ایالت دلاور در آگوست سال 2004 اتفاق افتاد و اداره آتش‌نشانی همان وقت آن را حادثه‌ای جزیی و کم اهمیت توصیف کرده بود.

آسوشیتدپرس هم گزارش داده بود «آتش‌سوزی کوچکی که به آشپزخانه محدود می‌شد» را دستگاه‌های امدادرسان ظرف 20 دقیقه خاموش کردند.

رئیس‌جمهور آمریکا پیشتر هم این حادثه را چند بار بیان کرده و هر بار هم رویدادی متفاوت ارائه داده است! سال گذشته او مدعی شد: در جریان آن آتش‌سوزی، نزدیک بود دو آتش‌نشان را از دست بدهیم!

در سال 2012 تا جایی پیش رفت که گفت: خانه ما سوخت؛ همسرم هم داخل خانه بود! اما سپس حرفش را پس گرفت و گفت همسرش از آتش‌سوزی جان سالم بدر برده است!

ساکنان مائویی از بایدن به سردی استقبال کردند، چرا که می‌گویند واشنگتن آنان را در جریان این بحران تنها به حال خود رها کرده است.

برخی از مردم به خیابان‌ها آمدند و شعار می‌دادند «جو به خانه برگرد!» آن‌ها پارچه نوشته‌هایی در دست داشتند که رویش نوشته شده بود: «نظری ندارم!».

اشاره به این داشت که رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته از پاسخ دادن به پرسش‌هایی درباره افزایش تلفات آتش‌سوزی در هاوایی خودداری کرده بود.