loader image

جستجو

Israel is unlikely to revive the JCPOA

هاآرتص:
اسرائیل احتمال احیای برجام را کم می‌داند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «هاآرتص» در یادداشتی با اشاره به اینکه اسرائیل احتمال احیای برجام را کم  می‌داند،‌ تاکید کرد: مقامات اسرائیلی نگران عرضه پهپادهای ایران به روسیه و همکاری‌های بعدی این کشورها در این زمینه هستند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه هاآرتص در یادداشتی به‌قلم «جاناتان لیس» نوشت: نزدیکی فزاینده ‌ایران و روسیه به‌طور چشمگیری احتمال امضای توافق با تهران را تضعیف و به‌طور بالقوه توانایی‌های تهاجمی جمهوری اسلامی را تقویت می‌کند.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به‌طور فزاینده‌ای نگران است که ایران از همکاری خود با روسیه در جنگ با اوکراین دانش و تجربه کسب کند که توانایی‌هایش را برای حمله به اهدافی در غرب آسیا بهبود می‌بخشد.

مقامات اسرائیلی نگران عرضه پهپادهای ایران به روسیه و همکاری‌های بعدی این کشورها در این زمینه هستند.

در کنفرانس هفته گذشته موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک در بحرین، عیال هولاتا، مشاور امنیت ملی هشدار داد که ایران ممکن است به‌عنوان بخشی از همکاری رو به رشد خود، موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد را نیز به مسکو عرضه کند.

ارزیابی فعلی اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  این است که شانس آمریکا و اروپا برای دستیابی به چنین توافقی در حال حاضر «نزدیک به صفر» است، اگرچه این ایده به‌طور قطعی از روی میز حذف نشده است.

مقامات ارشد اسرائیلی که در سال گذشته از دولت بایدن خواستند تا تحریم‌ها علیه ایران را به دلیل پیشرفت برنامه هسته‌ای‌اش تشدید کند، اخیراً دریافتند که واشنگتن اکنون به دلیل افراطی شدن تهران در موضوعات دیگر متعهد به انجام این کار است.

کمک‌های این کشور به روسیه، اعتراضات گسترده در شهرهای ایران و گزارش‌های مربوط به نقض حقوق بشر، همگی آمریکا و اروپا را تشویق به تشدید تحریم‌ها کرده است.

در ماه سپتامبر، «بنی گانتز» -وزیر دفاع، اطلاعات اسرائیل(رژیم صهیونیستی) – را به شورای امنیت سازمان ملل داد که نشان می‌دهد برنامه هسته‌ای ایران در سال گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است.

وی در نشست توجیهی خود با سفرای کشورهای عضو شورا در سازمان ملل، از جامعه جهانی خواست برای مقابله با تهران، برنامه‌های عملیاتی، دیپلماتیک و اقتصادی تهیه کنند و در شورای امنیت اقداماتی را علیه آن انجام دهند.

گانتز خاطرنشان کرد که ایران سال گذشته تولید سانتریفیوژهای پیشرفته خود را بسیار زیاد افزایش داده و اکنون حداقل دو برابر بیشتر از قبل در نطنز و فردو تولید کرده است.

وی افزود: ایران توانایی‌های غنی‌سازی خود را در فردو سه برابر کرده است و اگر چنین انتخاب کند، به‌راحتی می‌تواند تا 90 درصد غنی‌سازی کند.

گانتز افزود: ایران در حال حاضر تأثیر منفی بر اقتصاد جهانی، منابع انرژی جهانی، قیمت مواد غذایی و آزادی دریانوردی دارد و همه این‌ها تنها در صورتی بدتر می‌شود که چتر هسته‌ای بدست آورد.