loader image

جستجو

Israel must plan to confront Iran

برکینگ دیفنس:
اسرائیل باید برای مقابله با ایران برنامه‌ریزی کند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «برکینگ دیفنس» در یادداشت خود با اشاره به اینکه ایران ممکن است یک سلاح «هایفوق صوت» در دست داشته باشد، تاکید کرد: اسرئیل باید برای مقابله با ایران برنامه‌ریزی کند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه برکینگ دیفنس در یادداشت خود به‌قلم «سث فرانتزمن» نوشت: رسانه‌های ایرانی اعلامیه آنچه ایران ادعا می‌کرد موشک مافوق صوت است را به باد انتقاد گرفتند.

تصاویر، یک موشک سیاه‌رنگ با نام فتاح را نشان می‌داد و این مراسم شامل سخنرانی ابراهیم رئیسی بود که در آن تهران می‌خواهد چشم‌ها را به این سلاح خیره کند.

از زمان رونمایی، ایران با تحلیل قابلیت‌های موشک در رسانه‌های حامی دولت مانند خبرگزاری فار و تسنیم، به دنبال بهره‌برداری از این اعلام بوده و واکنش‌های جهانی را نسبت به رونمایی از این موشک می‌سنجید.

در روز 13 ژوئن، رسانه‌های ایران با انتشار مطالبی، «انفعال» اسرائیل در برابر اخبار را به طوفان انتقاد گرفتند و در این فکر بودند که سامانه تاد آمریکا یا سامانه پدافند هوایی ارو اسرائیل می‌تواند موشک را متوقف کند.

موشک‌های مافوق صوت به‌عنوان سلاح‌هایی در نظر گرفته می‌شوند که با سرعتی بیشتر از 5 ماخ پرواز می‌کنند.

با این حال، آن‌ها در انواع و طرح‌های مختلف هستند و همچنین ممکن است از نظر توانایی مانور خود عملکرد متفاوتی داشته باشند؛

به عبارت دیگر، ایران ممکن است یک سلاح «هایفوق صوت» در دست داشته باشد، اما تهدیدی که ایجاد می‌کند بسیار بیشتر به قابلیت مانور این سلاح بستگی دارد.

این یک تمرکز واضح در سطح جهانی است. در اوکراین، استفاده روسیه از موشک‌های مافوق صوت پرتاب‌کننده هوا، بازی را برای مسکو تغییر نداده است و در واقع شاهد سرنگونی یکی از سلاح‌های آن‌ها توسط پدافند هوایی پاتریوت بودیم؛

اما در اقیانوس آرام، ابتکارات مافوق صوت چین و کره شمالی که شامل وسایل نقلیه سرخورده که در ارتفاعات پایین‌تر پرواز می‌کنند، به‌عنوان یک تهدید در حال ظهور دیده شده است و آمریکا یکی از کشورهای غربی است که تلاش می‌کند بهترین راه‌حل برای مقابله با تهدید را بیابد.

شایان‌ذکر است، در 14 ژوئن، سیستم دفاع پیشرفته رافائل اسرائیل(رژیم صهیونیستی) اعلام کرد که موشکی به نام اسکای سونیک را به‌عنوان پاسخی به تهدید فزاینده موشک‌های مافوق صوت توسعه داده است.

بدیهی است که این سلاح قبل از افشای فتاح در حال توسعه بود، نشانه‌ای از سرمایه‌گذاری شرکت‌های اسرائیلی در حال حاضر در این فناوری است.

ویدئویی که فتاح را به نمایش می‌گذارد، قطعاً سؤالاتی را ایجاد می‌کند. قسمت اول دوربینی را نشان می‌دهد که به قسمت بیرونی موشک متصل شده است، اما سپس ویدئو به انیمیشنی از آنچه که موشک قرار است در هنگام خروج از جو و ورود مجدد آن انجام دهد تغییر می‌کند.

«آموس یادلین» -رئیس سابق اداره اطلاعات نظامی- گفت: «در تجربه ما شکاف قابل‌توجهی بین اعلامیه‌های آن و عملکرد واقعی سیستم‌هایی که توسعه می‌دهد وجود دارد. سخت است تصور کنیم که ایرانی‌ها بر مشکلاتی که آمریکایی‌ها هنوز با آن دست به گریبان هستند غلبه کرده‌اند و به نظر می‌رسد که استفاده ایرانی‌ها از اصطلاح مافوق صوت به نقطه پایین این حوزه اشاره دارد.»

یادلین خاطرنشان کرد که «توسعه یک سلاح مافوق صوت بسیار دشوار و پرهزینه است و حتی سه قدرت بزرگ (آمریکا، روسیه و چین) در بسیاری از آزمایش‌های خود شکست خوردند. پرتاب موشک کینژال روسیه در اوکراین در بیشتر موارد موفقیت‌آمیز نبود.»

«یوزی روبین» -مؤسس و اولین مدیر سازمان دفاع موشکی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) که در حال حاضر در موسسه استراتژی و امنیت اورشلیم به سر می‌برد، خاطرنشان کرد که داده‌های اولیه از ویدئو و اطلاعیه‌ای که ایران آنلاین کرده است ناچیز است.

او اخبار ایران درباره این موشک را شبیه به اکران یک فیلم سینمایی توصیف کرد که ارزش تولید آن در حال راه‌اندازی است.

بازدارندگی از طریق شفافیت است؛ بنابراین آن‌ها آن را به رخ می‌کشند و با این حال، «به نظر می‌رسد آنچه که آن‌ها نشان دادند، مدل‌هایی در مقیاس کامل و یک ویدیوی متحرک از مفهوم بود. مفهوم ظریف است و دلیلی وجود ندارد که کار نکند.

غیرممکن است که با توجه به مطالب منتشر شده آن‌ها قضاوت کنیم که چقدر به اجرا نزدیک هستند.»

روبین همچنین خاطرنشان کرد که این اولین سلاح مافوق صوت مورد ادعای ایران نیست. «قبلی «ذوالفقار» نام داشت، با یک وسیله نقلیه ورودی مجدد جوی.

با این حال ورودی مجدد ذوالفقار نیرو نمی‌گیرد، ورودی مجدد جدید فتاح از یک موتور کوچک سوخت جامد که احتمالاً از برنامه فضایی آن‌ها گرفته شده است، نیرو می‌گیرد.»

«تل اینبار» -پژوهشگر ارشد اتحاد دفاع از دفاع موشکی- که به مدت 25 سال برنامه‌های موشکی و پهپادی کشورهای مختلف را دنبال کرده است، می‌گوید که تصاویر و ویدئوهای ایران یک موشک مافوق صوت واقعی را نشان می‌دهد.

با این حال، او خاطرنشان می‌کند که این یکی از سلاح‌های کلاسیک مافوق صوت نیست که اخیراً مورد بحث قرار گرفته است. در عوض، ایران این سلاح را در بالای یک موتور موشک جامد در پشت خودروی ورود مجدد قرار داده است.

با این کار آن‌ها یک مشکل را حل می‌کنند؛ زیرا اگر از فضا برمی‌گردید و جو را رها می‌کنید با کاهش سرعت و از دست دادن ارتفاع هزینه می‌کنید، اما با این طراحی جدید شما هم ضرر نمی‌کنید. او این را مبتکرانه می‌نامد.

برنامه موشکی گسترده و تاریخی ایران اغلب ریشه در موشک‌های اتحاد جماهیر شوروی، کره شمالی یا چین دارد، اما این‌بار این را مقوله‌ای جدید در طراحی مافوق صوت و 100 درصد ایرانی می‌داند که در کره شمالی، روسیه یا چین چیزی شبیه به آن نیست.

یادلین خاطرنشان می‌کند که اگر ایران موشک‌های عملیاتی فراتر از سرعت مافوق صوت داشته باشد که مشکوک است، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) ملزم خواهد بود به شیوه‌ای متفاوت پاسخ دهد؛ عمدتاً حملات پیشگیرانه.