loader image

جستجو

جروزالم پست:
اسرائیل باید به برنامه هسته‌ای و نظام ایران پایان دهد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

 روزنامه « جروزالم پست» نوشت: اسرائیل باید هر کاری که می‌تواند برای کند کردن برنامه هسته‌ای ایران و همچنین سرنگونی نظام ایران انجام دهد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه جروزالم پست در یادداشت تازه خود به‌قلم «ایهود عیلام» نوشت: اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و ایران تا سال 1979 که انقلاب اسلامی درگیری دو کشور را آغاز کرد، در چندین سطح شریک بودند.

می‌توان گفت که این درگیری، یک نوع جنگ سرد بوده است. ایران ‌به‌دنبال تولید تسلیحات هسته‌ای است، علت آن‌هم فقط به‌خاطر اسرائیل(رژیم صهیونیستی) نیست.

بااین‌وجود، ‌به‌دنبال تمایل ایران برای نابودی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و اقدامات ایران در این زمینه، مانند حمایت از سازمان‌های چریکی و تروریستی که به اسرائیل (رژیم صهیونیستی) حمله می‌کنند، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) عمیقاً نگران برنامه هسته‌ای ایران است.

رهبران اسرائیل(رژیم صهیونیستی) بارها و بارها تأکید کردند که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به ایران اجازه نخواهد داد که سلاح هسته‌ای داشته باشد.

برای اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، درگیری آن با ایران، با نظام ایران است و نه مردم آن، زیرا بسیاری از آن‌ها خواهان این درگیری نیستند.

علاوه بر این، برخی در ایران نظام خود را دشمن اصلی خود می‌دانند نه اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را.

مجموعه‌ای از مشکلات اقتصادی و سرکوب‌های مداوم، موج‌هایی از ناآرامی را در ایران به همراه داشت. نظام ایران از خطر آگاه است.

هنوز مشخص نیست که این ناآرامی‌ها چه زمانی و چگونه پایان خواهد یافت. اگرچه احتمال سرنگونی نظام ایران در حال حاضر بسیار کم به نظر می‌رسد، اما ممکن است یک تغییر ناگهانی رخ دهد که آن را در معرض خطر قرار دهد.

حتی اگر ناآرامی‌های کنونی به سرنگونی منتهی نشود، موج بعدی اعتراضات فقط موضوع زمان است. در همین حال، نظام ایران با برنامه هسته‌ای خود پیشرفت می‌کند.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) بر برنامه هسته‌ای ایران متمرکز است، اما نباید تلاش برای سرنگونی نظام ایران را نادیده بگیرد.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) باید هر کاری که می‌تواند برای کند کردن برنامه هسته‌ای ایران و همچنین سرنگونی نظام ایران انجام دهد.

 

 

با همه ابهامات در مورد نوع حکومت ایران که بر سر قدرت خواهد بود، واضح است که حکومت کنونی برای اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، آمریکا و بسیاری دیگر ازجمله مردم ایران بدتر است. اسرائیل(رژیم صهیونیستی) اولویت‌های مهم بسیاری در کنار اولویت‌های امنیتی دارد.

حتی در مورد ایران، چندین برنامه کلیدی وجود دارد، مانند کاهش امکان ارسال کمک‌های نظامی از ایران به سوریه و لبنان و از بین بردن امکان تأسیس پایگاه ایران در سوریه.

بااین‌وجود، اولویت اصلی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) باید مقابله با برنامه هسته‌ای ایران، ازجمله تلاش برای سرنگونی نظام ایران باشد.

دولت بایدن ممکن است از انجام برخی اقدامات نظامی علیه ایران حمایت کند، اما حمله گسترده علیه سایت‌های هسته‌ای ایران را رد کرده است، چه رسد به حمله‌ای که توسط ارتش آمریکا انجام شود.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و آمریکا باید نه‌تنها برای به تعویق انداختن برنامه هسته‌ای ایران بلکه برای کمک به اپوزیسیون ایران در سرنگونی نظام ایران باید با یکدیگر همکاری کنند.

هر هدفی نیاز به اقدامات متفاوتی دارد و همچنین تناقضاتی بین آن‌ها وجود دارد، زیرا بسیاری از ایرانیان از نظام خود متنفرند اما ممکن است بخواهند برنامه هسته‌ای خود را حفظ کنند و حتی شاید سلاح هسته‌ای داشته باشند.

بااین‌حال، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و آمریکا می‌توانند این خطر را بپذیرند و همچنان از اپوزیسیون ایران حمایت کنند، به‌خصوص که اپوزیسیون ایران اول‌ازهمه بر سرنگونی نظام تمرکز دارد.

درمجموع، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و آمریکا باید نه‌تنها برای به تأخیر انداختن برنامه هسته‌ای ایران، بلکه برای تشویق و کمک به اپوزیسیون ایران در نبرد قهرمانانه‌اش برای سرنگونی نظام شیطانی در آنجا، تمام تلاش خود را انجام دهند.