loader image

جستجو

Israel must adapt to the new strategic reality

هاآرتص:
اسرائیل باید خود را با واقعیت استراتژیک جدید وفق دهد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «هاآرتص» در یادداشت خود با اشاره به اینکه اسرائیل باید خود را با واقعیت استراتژیک جدید وفق دهد، نوشت:‌ اسرائیل می‌خواهد با بازسازی یک تهدید نظامی معتبر علیه ایران، فشار بر تهران را افزایش دهد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه هاآرتص در یادداشت خود به‌قلم «آموس هارئل» نوشت: واشنگتن نشان داده است که می‌خواهد موضع سخت‌تری در قبال ایران اتخاذ کند. اما تنش با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) بر سر کرانه باختری می‌تواند تأثیر مخربی داشته باشد.

برای تمام اهداف عملی، احتمال دستیابی به توافق هسته‌ای جدید بین ایران و قدرت‌های غربی در ماه‌های آینده غیرممکن به نظر می‌رسد.

ایرانی‌ها تصمیمات خود مبنی بر نقض توافق کنونی را همراه با تصمیمات دیگر عملی کردند: سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات و صادرات گسترده پهپاد به روسیه.

این شرایط، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را مجاب می‌کند که رفتار خود را در مواجهه با یک واقعیت راهبردی که شامل تجدید توافق نمی‌شود، تعدیل کند.

حدود یک سال پیش، بنت به ارتش اسرائیل(رژیم صهیونیستی) دستور داده بود که آماده‌سازی برای حمله احتمالی به سایت‌های هسته‌ای ایران را تسریع بخشد.

این احتمال در جریان دیدار هفته گذشته «آویو کوچاوی» -رئیس ستاد ارتش اسرائیل(رژیم صهیونیستی)- از پنتاگون و در گفتگوهای راهبردی جاری مورد بحث قرار گرفت.

روز چهارشنبه، واحد سخنگوی ارتش اسرائیل(رژیم صهیونیستی) اعلام کرد که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و آمریکا یک رزمایش مشترک نیروی هوایی انجام داده‌اند و حمله به سایت‌های هسته‌ای در ایران را شبیه‌سازی کرده‌اند.

سهم آمریکا در این شبیه‌سازی نسبتاً کم بود و فقط یک هواپیمای سوخت‌رسان بود که به هواپیماهای اسرائیلی متصل شد.

استنباط آمادگی آمریکا با تمرین دوجانبه غیرممکن است. اما موافقت دولت بایدن برای یک تهدید مشترک علیه ایران، نشانه آشکاری است که واشنگتن همچنین نیاز به تشدید خط عمومی در قبال نظام تهران را می‌بیند.

اگرچه ایران ماه گذشته اعلام کرد که غنی‌سازی اورانیوم 60 درصد را آغاز کرده است، تصور ارتش اسرائیل(رژیم صهیونیستی) این است که این پیشرفت پروژه همچنان محتاطانه است.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) می‌خواهد با بازسازی یک تهدید نظامی معتبر علیه ایران، فشار بر ایران را افزایش دهد.

با این حال، یک مشکل احتمالی تنش‌هایی است که احتمالاً با دولت بایدن بر سر وقایع در سرزمین‌های فلسطینی ایجاد می‌شود و تأثیر مخربی بر هماهنگی در حوزه ایران خواهد داشت.

دو مقام ارشد وزارت خارجه در دولت‌های دموکرات گذشته، این هفته در مقاله‌ای در واشنگتن پست نوشتند: «نتانیاهو با احزاب، نژادپرستی، زن‌ستیزی و همجنس‌گرا هراسی درگیر است.»