loader image

جستجو

(FILES) This photo taken on October 30, 2013, shows employees in protective gear holding a dummy grenade during a demonstration at a chemical weapons disposal facility of GEKA (Gesellschaft zur Entsorgung von chemischen Kampfstoffen und Ruestungsaltlasten) in Munster, northern Germany. Syria has surrendered or destroyed nearly a third of its chemical arsenal but remains behind on its international obligations, the head of the disarmament mission told the world's chemical watchdog on March 4, 2014. Syria has already missed several target dates to hand over or destroy its arsenal before a June 30 deadline and the United Nations-Organisation for the Prohibition of Chemical Weapons (OPCW) mission called on Damascus to move faster. AFP PHOTO / PHILIPP GUELLAND

نشنال اینترست:
اسرائیل باید کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی را تصویب کند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «نشنال اینترست» نوشت: اسرائیل پیمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی را در سال 1993 امضا کرد، اما این توافقنامه را تصویب نکرده است و بعید به نظر می‌رسد که به این زودی‌ها این کار را انجام دهد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه نشنال اینترست در یادداشت خود به‌قلم «دبالینا گوشال» نوشت: عاری نگه داشتن غرب آسیا از سلاح‌های کشتار جمعی برای چندین دهه یک نگرانی جهانی بوده است.

موضوع در اختیار داشتن تسلیحات شیمیایی توسط کشورهای منطقه است که برخی از آن‌ها در جنگ مورد استفاده قرار گرفت‌اند.

در حالی که کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی استفاده از این سلاح‌ها را ممنوع می‌کند و تمایل دارد این سلاح‌ها توسط دولت‌های دارنده آن‌ها منهدم شوند، اما این امر در غرب آسیا به نتایج مثمر ثمری نرسیده است.

علاوه بر این، خطر استفاده از این سلاح‌ها توسط بازیگران غیردولتی، چالش دیگری برای اجرای موفقیت‌آمیز آن در منطقه است.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) پس از استقلال خود ارزیابی کرد که موجودیتش به‌عنوان یک کشور، در معرض تهدید دائمی ‌قرار دارد و توسعه سلاح‌های شیمیایی و هسته‌ای را برای بقای خود ضروری می‌دانست.

یک روایت بیان می‌کند که انگیزه اولیه برنامه تسلیحات شیمیایی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) از «دیوید بن گوریون» -نخست‌وزیر- در آستانه جنگ 1956 با مصر بود.

صرف‌نظر از این، واضح است که اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، مصر را به‌عنوان یک همسایه متخاصم می‌نگریست که باید جلوی آن بایستد.

این نیز زمانی بود که عراق، دشمن دیگرش، در حال افزایش ذخایر تسلیحات شیمیایی خود همراه با سوریه و لیبی بود. عراق، ایران و سوریه نیز دارای سامانه‌های موشکی با قابلیت حمل کلاهک‌های شیمیایی بودند.

در مقابل، سوریه و مصر استدلال کردند که به برنامه تسلیحات شیمیایی خود برای خنثی کردن برتری متعارف اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و توانایی‌های هسته‌ای نیاز دارند.

اگرچه عراق با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) مرز مشترکی نداشت، اما موشک‌هایش می‌توانست به خاک این کشور برسد.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) اولین بار در دهه 1960 از فرانسه برای برنامه تسلیحات شیمیایی خود درخواست کمک کرد.

صدام حسین، رهبر عراق، بعدها از سلاح‌های شیمیایی علیه ایران و برای ایجاد وحشت و سرکوب جمعیت کرد در شمال عراق استفاده نمود.

اگرچه اسرائیل(رژیم صهیونیستی) پیمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی را در سال 1993 امضا کرد، اما این توافقنامه را تصویب نکرده است و بعید به نظر می‌رسد که به این زودی‌ها این کار را انجام دهد.

تصویب این توافقنامه برای اسرائیل(رژیم صهیونیستی) دشوار خواهد بود، مگر ‌اینکه مطمئن باشد دیگر قدرت‌های منطقه‌ای که این توافقنامه را تصویب نکرده‌اند، سلاح شیمیایی ندارند.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) می‌تواند موقعیت بین‌المللی خود را با پذیرش کنوانسیون منع تولید سلاح شمیایی ارتقا دهد