loader image

جستجو

Israel wants to cut ties between the United States and Saudi Arabia

روزنامه هاآرتص:
اسرائیل خواهان قطع روابط بین آمریکا و عربستان است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «هاآرتص» در یادداشت تازه خود نوشت: اسنادی که اخیراً در اسرائیل و آمریکا فاش شده، نشان می‌دهد که دولت یهود مصمم است روابط نزدیکتر بین کاخ سفید و عربستان را خنثی کند.

فهرست مطالب

 به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه هاآرتص در یادداشت تازه خود به‌قلم «آزریل برمانت» نوشت:چندی پیش بود که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) قاطعانه از دستیابی به صلح با عربستان امتناع ورزید و حتی سعی کرد آمریکا را برای حمله به سعودی‌ها تحریک کند.

در آگوست 2020، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) اعلام کرد که به توافق بر سر قراردادهای تاریخی با امارات و بحرین رسیده است که به توافق آبراهام معروف شد.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در اواخر ماه مارس میزبان نشستی در صحرای نقب با حضور وزرای خارجه امارات، بحرین، مصر و مراکش بود.

پوشش توافقنامه آبراهام بر تغییر نگرش کشورهای حاشیه خلیج فارس متمرکز بوده است، با این حال، به طور شگفت انگیزی بررسی کمی در مورد تغییر درک اسرائیل(رژیم صهیونیستی) از عربستان صورت گرفته است. در واقع، 40 سال پیش، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به ریاض درست مانند ایران امروز، به عنوان دشمن سرسخت خود نگاه می‌کرد.

اسنادی که اخیراً در اسرائیل و آمریکا فاش شده، نشان می‌دهد که دولت یهود مصمم است روابط نزدیکتر بین کاخ سفید و عربستان را خنثی کند.

چگونه روابط بین اسرائیل و نزدیکترین متحدش به طور چشمگیری از هم گسیخته شد و چرا دولت یهود تا این حد مخالف صلح با عربستان بود؟

در هفتم آگوست 1981، ولیعهد سعودی به طور غیرمنتظره‌ای، برنامه هشت ماده‌ای با نام طرح فهد را برای حل مناقشه اعراب و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) اعلام کرد.

طرح فهد در ماه نوامبر برای تصویب به اجلاس سران عرب در مراکش ارائه شد، اما اختلافات شدید اعراب بر سر شرایط آن منجر به فروپاشی این نشست شد.

با نگاهی به گذشته، طرح فهد در مورد تعهدات سعودی بسیار مبهم بود، اما خواستار مطالبات گسترده‌ای بود که هیچ کدام از دولت‌های اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در آن زمان نمی‌توانستند آن را بپذیرند. یکی از شروط طرح سعودی، ایجاد کشور مستقل فلسطین بود که برای دولت اسرائیل و بسیاری از مخالفان آن غیرقابل تصور بود.

با این وجود، نگرش اسرائیل(رژیم صهیونیستی) نسبت به عربستان دستخوش تغییرات شده است. اسرائیل(رژیم صهیونیستی) اکنون ریاض را به عنوان یک شریک بالقوه در مقابله با تهدید فزاینده ایران می‌داند.