loader image

جستجو

Israel is considering five options against Iran

آناتولی:
اسرائیل در حال بررسی پنج گزینه علیه ایران است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

خبرگزاری «آناتولی» نوشت: به گفته یکی از کارشناسان، در صورت نهایی شدن توافق هسته‌ای ایران، اسرائیل  پنج گزینه در اختیار دارد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، خبرگزاری آناتولی در گزارشی به‌قلم «عبدالرئوف دارارنوت» نوشت:  «یوناتان فریمن» -استاد علوم سیاسی در دانشگاهی عبری اورشلیم- به خبرگزاری آناتولی گفت که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) هیچ تردیدی در مورد قطعی شدن توافق آمریکا با ایران ندارد، اما ابتدا خواهان رسیدگی به نگرانی‌های امنیتی این کشور است.

وی همچنین گفت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) نگران است که این مذاکرات با تشویق ایران به ادامه توسعه برنامه هسته‌ای این کشور، منطقه را بی‌ثبات کند.

تهران و واشنگتن هر دو در تلاش برای احیای توافق هسته‌ای 2015 هستند که «دولت دونالد ترامپ» -رئیس‌جمهور سابق آمریکا- آن را به طور ناگهانی کنار گذاشت.

این توافق محدودیت‌های سختی را علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی در ازای لغو تحریم‌هایی که اقتصاد این کشور را فلج می‌کند، تعیین کرده بود.

کشورهای غربی نیز امیدوارند از ایران نفت و گاز بخرند، زیرا اتحادیه اروپا قرار است تا پایان امسال واردات نفت روسیه را به‌عنوان مجازاتی برای جنگ این کشور در اوکراین کاهش دهد.

فریمن پنج گزینه برای مقابله با ایران پس از توافق را پیش پای اسرائیل(رژیم صهیونیستی) گذاشت.

اولین مورد، انجام حملات نظامی به سایت‌های هسته‌ای ایران است که اورانیوم غنی‌شده تولید می‌کنند.

گزینه دوم اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، حمایت مخفیانه یا علنی از اپوزیسیون ضد جمهوری اسلامی در راستای سرنگونی نظام فعلی این کشور است.

فریمن گفت این گزینه مشابه آفریقای جنوبی، زمانی که دولت جدید به برنامه هسته‌ای پایان داد، خواهد بود.

گزینه سوم، استفاده از تاکتیک «تهدید به استفاده از زور» و بهره‌وری از قدرت بازدارندگی خود علیه ایران است.

گزینه چهارم، حالتی است که در آن دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران برای اسرائیل ممکن خواهد بود که این توافق، دولت یهود را به پایان دادن به سیاست قدیمی ابهام هسته‌ای خود در قبال جمهوری اسلامی سوق دهد.

وی افزود: اسرائیل(رژیم صهیونیستی) با اعلام مستقیم در اختیار داشتن تسلیحات هسته‌ای، به سیاست ابهام خود پایان می‌دهد تا پیامی به ایران مبنی بر یک اقدام احتمالی تلافی‌جویانه ارسال کند.

به گفته وی، گزینه پنجم و نهایی، تشدید لابی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در آمریکا برای وادار کردن دولت جو بایدن به خروج از توافق هسته‌ای است.

تامیر هیمن، رئیس سابق اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، گفت که دولت یهود در حال حاضر روی آمادگی خود برای احتمال ساخت سلاح هسته‌ای در ایران در زمان پایان توافق در سال 2030 کار می‌کند.

«هیمن» که در حال حاضر -مدیر موسسه مطالعات امنیت ملی (INSS) است- گفت: اگر توافقی با تهران حاصل نشود، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) باید منابع بیشتری را برای افزایش آمادگی خود در برابر فعالیت‌های هسته‌ای ایران اختصاص دهد.

وی گفت: «در صورت دستیابی به توافق با تهران، احتمال حمله نظامی به پروژه هسته‌ای ایران وجود دارد، به‌ویژه اینکه اسرائیل(رژیم صهیونیستی) بخشی از توافق نیست.»

وی افزود که اگر ایران بدون برنامه نظامی هسته‌ای به توافق پایبند باشد، احتمالاً سیاست تهاجمی اسرائیل علیه جمهوری اسلامی بر «صادرات تروریسم» این کشور متمرکز خواهد شد.

این اصطلاح به حمایت ایران از گروه حزب‌الله لبنان و گروه‌های حماس فلسطین و جهاد اسلامی اشاره دارد.