loader image

جستجو

Israel is not included in China's orbit

موزائیک:
اسرائیل در مدار چین قرار نمی‌گیرد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «موزائیک» در یادداشتی ضمن اشاره به اینکه حجم کلی تجارت بین دولت‌های یهود و چین در حال افزایش است، تاکید کرد: اسرائیل در مدار چین قرار نمی‌گیرد

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه موزائیک در یادداشتی به‌قلم «عساف اوریون» نوشت: با وجود این که دولت بایدن و رئیس‌جمهور پیشین او در لحن تفاوت زیادی با یکدیگر دارند اما سیاست هر دو در مورد چین و اقیانوس هند و آرام تا میزان زیادی در امتداد هم بوده است.

در مقابل، پکن سیاست‌های آمریکا را تلاشی برای مهار و تضعیف نفوذش می‌داند.

خیلی راحت است که در این فضای تشدید کننده تنش‌ها، برخی در این مورد دچار وحشت شوند که مبادا اسرائیل (رژیم صهیونیستی) «به مدار چین بیافتد» یا در جنگ سرد جدید «جانب طرف اشتباهی» را بگیرد.

«بنیامین نتانیاهو» در اوایل دهه گذشته به دنبال رشد سریع روابط با چین بود و سال گذشته هم شواهدی زیادی از تقویت روابط دیده شد.

هر دو دولت در حال حاضر برای موافقت‌نامه تجارت آزاد مذاکره می‌کنند و حجم کلی تجارت بین هر دو هم‌چنان در حال افزایش است اما این تمام ماجرا نیست.

آن‌هایی که دلیلی برای وحشت دارند به تجارت دو جانبه‌ای اشاره می‌کنند که از 50 میلیون دلار در 1992 به 15 میلیارد دلار در 2021 افزایش یافته است.

نکته دیگر، سرمایه‌گذاری چین در بخش فناوری پیشرفته اسرائیل(رژیم صهیونیستی) است که طی سال‌ها رشد کرده اما این ارقام می‌توانند گمراه‌کننده باشند.

برخی منابع حاکی از این هستند که سرمایه‌گذاری چین در اسرائیل(رژیم صهیونیستی) از حدود 10 درصد سرمایه‌گذاری خارجی در عرصه فناوری پیشرفته اسرائیل(رژیم صهیونیستی) طی سال‌های گذشته، در حال حاضر به میزان تک رقمی رسیده است.

از جنبه پولی نیز خبری در آوریل منتشر شد مبنی بر این که بانک اسرائیل(رژیم صهیونیستی) برای اولین بار، یوان (واحد پولی چین) را به ارزهای ذخیره خود اضافه کرده است.

گزارش این اتفاق به صورت جداگانه باعث ایجاد این تصور می‌شود که چین در حال گسترش سلطه خود بر اقتصاد اسرائیل(رژیم صهیونیستی) است و این کار به ضرر آمریکا تمام می‌شود اما توجه به جزئیات موضوع نشان می‌دهد که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) ترکیب ارزی خود را از دلار، یورو و پوند بریتانیا به سمت دلار کانادا و استرالیا، ین و یوان متنوع می‌کند.

با توجه به این که فناوری، نقطه کانونی رقابت استراتژیک است، اورشلیم و واشنگتن به دنبال همکاری گسترده‌تری در این زمینه هستند.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در مورد چین نیز از یک رویارویی علنی با آن پرهیز می‌کند و در عوض، توجه خود را به زمینه‌های همکاری جلب کرده و در عین حال، در پشت صحنه به اختلافات رسیدگی می‌کند.

به این ترتیب، اورشلیم هیچ‌گاه به صورت علنی در مورد مشارکت چین در زیرساخت‌های تلفن همراه خود اظهار نظر علنی نمی‌کند که البته این موضوع مایه نگرانی عمده واشنگتن در مورد بریتانیا و سایر متحدانش است.

الگوی مشابهی را می‌تواند در عرصه دیپلماتیک دید. اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در اینجا و در خصوص حقوق‌بشر چین دیدگاه یک‌دستی ندارد.

با وجود این که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) شراکت خود را با چین در موضوعات مورد توافق پیش می‌برد اما باید خود را از تلاش چین برای انتقال فناوری به خارج از مرزهای مورد توافق دور نگه دارد.

تصور عمومی از چین به طور کلی مثبت است اما طی سال‌های گذشته شاهد تغییراتی در این زمینه هم بوده‌ایم.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و چین هر دو می‌دانند که دوران طلایی روابط‌شان در دهه‌های گذشته رو به پایان است اما باز هم می‌فهمند که در شرایط دهه 2020 نیز می‌توان همکاری‌های بسیار سودمند متقابلی داشت.