loader image

جستجو

Did Israel assassinate Mousavi to start a war

کویینسی:
اسرائیل «موسوی» را ترور کرد تا جنگ‌افروزی کند؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «کویینسی» در مقاله تازه خود به بررسی این سوال پرداخت که آیا اسرائیل «موسوی» را ترور کرد تا جنگ‌افروزی کند؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، اندیشکده کوییسی در مقاله تازه خود به‌قلم «تریتا پارسی» عنوان کرد: به گزارش خبرگزاری رسمی ایران و دیده‌بان حقوق بشر سوریه، «سید رضی موسوی» -فرمانده ارشد ایران در سوریه- روز یکشنبه در یک حمله هوایی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در یکی از محله‌های دمشق ترور شد.

این امر باعث شده است که تهران خواستار اقدامات تلافی‌جویانه شود و این نگرانی را تشدید کند که ممکن است این بازی آتش جنگ گسترده‌تری در غرب‌آسیا باشد.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) یا ‌به‌عنوان هشداری به ایران، با توجه به حمایت تهران از حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ، موسوی را ترور کرد یا به‌عنوان یک اقدام تحریک‌آمیز برای واکنش ایران.

این اقدام قبل از حملات هوایی آمریکا در شمال عراق انجام شد که در آن تعدادی از شبهه‌نظامیان شیعه مرتبط با کتائب حزب‌الله، یک گروه مسلح شیعه و وابسته به آن، که گمان می‌رود مورد حمایت ایران هستند، کشته شدند.

به گفته پنتاگون، این حملات به دستور بایدن، در تلافی حمله به نیروهای آمریکایی در آنجا بود که منجر به زخمی شدن سه نظامی آمریکایی شد.

اخبار دولتی سوریه بیانیه‌‌ای صادر نکرد و اسرائیل از اظهار نظر خودداری کرده است.

محتمل است که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) پشت ترور موسوی باشد، زیرا این تنها قدرتی است که هم انگیزه و هم توانایی انجام چنین قتلی را دارد.

آمریکا ظرفیت آن را دارد اما لزوماً انگیزه ندارد. تحلیل زیر بر این فرض استوار است که موسوی توسط اسرائیل ترور شده است.

اطلاعات آمریکا بر این باور است که ایران فعالانه در هدف قرار دادن کشتی‌های حوثی‌ها در دریای سرخ که عملاً تنگه باب‌المندب را به روی اسرائیل بسته است و میلیاردها دلار به اقتصاد اسرائیل خسارت وارد کرده، مشارکت داشته است.

باشد مبنی بر اینکه اسرائیل(رژیم صهیونیستی) ظرفیت و تمایل دارد که از ایران بهایی بگیرد، حتی در مناطقی که ایرانی‌ها ممکن است تصور می‌کردند که در امنیت هستند.

در سناریوی دوم، ترور ممکن است یک تحریک عمدی برای ایجاد واکنش ایران باشد.

بحث در داخل دولت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) ‌‌‌‌‌‌به‌طور فزاینده‌ای به سمت گسترش جنگ متمایل است.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) فکر می‌کرد که می‌تواند تهدید حماس را مدیریت کند و نتوانست.

اما ترور موسوی ممکن است باعث شود ایران از طریق حزب‌الله علیه اسرائیل(رژیم صهیونیستی) انتقام بگیرد.

توضیح سومی نیز وجود دارد. به گزارش رسانه موج، موسوی مسئول تسهیل ورود نیروها و محموله‌های تسلیحاتی تحت رهبری ایران به سوریه و همچنین جنبش حزب‌الله لبنان بود.

اگر اسرائیل(رژیم صهیونیستی) قصد حمله به لبنان را دارد، کشتن موسوی می‌تواند اولین قدم منطقی برای مختل کردن تسلیح حزب‌الله و همچنین خطوط تدارکاتی آن باشد.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در حال حاضر بیش از 300 هزار سرباز را بسیج کرده و این باور در اسرائیل (رژیم صهیونیستی)وجود دارد که ‌به‌سادگی غیرقابل تحمل است که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در کنار حزب‌الله زندگی کند.

اگرچه این حزب‌الله نبود که در 7 اکتبر به اسرائیل حمله کرد، استدلال اسرائیل این است که دفعه بعد ممکن است حزب‌الله باشد و در نتیجه، اسرائیل چاره‌ای جز گسترش جنگ ندارد.

اما اگر حمله‌ای از سوی ایران یا حزب‌الله صورت نگیرد، آمریکا ممکن است به مخالفت با چنین اقدامی ادامه دهد.

همه این سناریوها به یک واقعیت غیرقابل انکار اشاره می‌کنند: تا زمانی که بایدن از فشار بر اسرائیل(رژیم صهیونیستی) برای پذیرش آتش‌بس در غزه خودداری کند، تنش‌ها در منطقه همچنان بالا می‌رود و غرب‌آسیا به سمت یک جنگ منطقه‌ای کشیده می‌شود که به احتمال زیاد آمریکا را فرا خواهد گرفت.

بایدن احتمالاً اشتباه می‌کند و مردم آمریکا ممکن است ‌به‌زودی خود را در یک جنگ غیرضروری دیگر در غرب‌آسیا ببینند.