loader image

جستجو

The possibility of a naval agreement between Lebanon and Israel

اسرائیل هیوم:  احتمال توافق دریایی لبنان و اسرائیل

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «اسرائیل هیوم» در یادداشت تازه خود با اشاره به بحران شدید انرژی در لبنان نوشت:  استخراج گازطبیعی از سواحل لبنان طی توافق با اسرائیل راه‌حلی مناسب و بلند مدت برای بحران انرژی این کشور ارائه می‌کند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه اسرائیل هیوم در یادداشت تازه خود به‌قلم «ایتزاک لوانون» نوشت: مذاکرات موفقیت‌آمیز، یک امتیاز دیپلماتیک قابل‌توجه برای اسرائیل(رژیم صهیونیستی) خواهد بود و به حل بحران حاد انرژی لبنان کمک می‌کند.

«آموس هوخشتاین» -میانجی آمریکا برای گفتگوهای غیرمستقیم در مورد مرزبندی دریایی بین لبنان و اسرائیل(رژیم صهیونیستی)- این هفته از دو کشور دیدار خواهد کرد تا مشکل 860 کیلومتر مربع (332 مایل مربع) مورد اختلاف در دریای مدیترانه را حل کند.

آخرین مذاکرات چندین ماه پیش عمدتاً به دلیل درخواست لبنان برای اضافه کردن 1 هزار و 460 کیلومتر مربع دیگر (564 مایل مربع) به تقاضای اصلی خود متوقف شد. البته اسرائیل(رژیم صهیونیستی) نپذیرفت.

هوخشتاین توانست طرفین را متقاعد کند که به مذاکرات بازگردند، گفت‌و‌گوهایی که احتمالا در اوایل این هفته از سر گرفته خواهد شد. در ظاهر، به نظر می‌رسد شرایط مناسبی برای توافق به وجود آمده است. یکی دیگر از اقدامات عون، جایگزینی نماینده ارتش لبنان در این مذاکرات بود که به اتخاذ مواضع تندرو معروف بود.

با وجود تحویل چهار نفتکش به این کشور توسط ایران و علی‌رغم تعهد مصر به تامین گاز طبیعی از طریق اردن و سوریه، به نظر نمی‌رسد راه حلی برای بحران شدید انرژی لبنان در راه باشد. استخراج گاز طبیعی از سواحل لبنان در چارچوب توافق با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) راه حلی مناسب و بلندمدت برای بحران انرژی این کشور ارائه می‌کند.

خروج «سعد الحریری» از عرصه سیاسی، پس از سرزنش آشکار حزب‌الله و ایران به خاطر تمام مشکلات لبنان، توانایی این گروه را برای ادامه مخالفت با توافق دریایی با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) محدود می‌کند. لبنان تا چند ماه دیگر انتخابات سراسری برگزار خواهد کرد و عون می‌خواهد دستاوردی مانند حل بحران حاد انرژی را به مردم نشان دهد، به این امید که راه را برای دامادش جبران باسیل هموار کند تا به عنوان رئیس‌جمهور جانشین وی شود.

اگرچه این شرایط واقعاً برای توافق مساعد به نظر می‌رسد، اما طرف لبنانی نگران دستور کار پنهان اسرائیل(رژیم صهیونیستی) است، به ویژه اینکه از مذاکرات برای پیگیری عادی‌سازی روابط دیپلماتیک بین کشورها استفاده خواهد کرد. صحبت‌های طرف اسرائیلی این نگرانی‌ها را تشدید کرده است. بنابراین، هوخشتاین کار دشواری در پیش دارد.