loader image

جستجو

An Israeli spontaneous attack on Iran could damage its relations with the United States

اسرائیل هیوم:‌ حمله سرخود اسرائیل به ایران می‌تواند روابطش با آمریکا را تخریب کند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «اسرائیل هیوم» در یادداشت تازه خود ضمن اشاره به پیامدهای گسترده حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران، تاکید کرد حمله این رژیم به ایران و بدون رضایت آمریکا، روابط دو کشور را به گونه‌­ای تضعیف خواهد کرد که اورشلیم از عهده آن برنیاید.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه اسرائیل هیوم در یادداشت تازه خود به‌قلم «دکتر آلون بن مایر» نوشت: تهدیدهای مکرر اسرائیل(رژیم صهیونیستی) مبنی بر حمله به تاسیسات هسته‌­ای ایران صرف نظر از هرگونه نتیجه­‌ای در مذاکرات وین، فاجعه به بار خواهد آورد. استدلال «نفتالی بنت» -نخست‌­وزیر اسرائیل(رژیم صهیونیستی)- مبنی بر اینکه این کشور به هیچ توافقی پایبند نخواهد بود، اشتباه است.

با توجه به پیچیدگی و پیامدهای گسترده حمله احتمالی اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، تنها راه مناسب برای رسیدگی به برنامه هسته­‌ای ایران، هماهنگی کامل و توسعه استراتژی مشترک با آمریکا برای مقابله با جاه­طلبی تهران به منظور دستیابی به سلاح و در عین حال پایان دادن به درگیری است.

مهم است که دولت بنت-لاپید اشتباه نتانیاهو در مخالفت با برجام را تکرار نکند، زیرا او با متقاعد کردن ترامپ، منجر به خروج آمریکا از برجام شد. پس از قطع توافق توسط ترامپ، ایران برنامه هسته‌­ای خود را سریعاً پیش برد و به 60 درصد
غنی­‌سازی و آستانه ساخت سلاح رسید. جیک سالیوان، ترامپ را مسئول این وضعیت دانست.

تهدیدهای مکرر بنت برای حمله به ایران می­تواند به اشتباه محاسباتی و عواقب ناخواسته وحشتناکی منجر شود که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به تنهایی نمی­‌تواند با آن کنار آید.

ایران در حال حاضر در حال تقویت پدافند هوایی خود، به­ویژه در اطراف تاسیسات هسته‌ای، و ایجاد قابلیت‌های تهاجمی است که در صورت تحقق چنین حمله‌ای می‌تواند هزینه سنگینی را بر اسرائیل (رژیم صهیونیستی) تحمیل کند. در واقع، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) می‌تواند ضربه مهلکی به تاسیسات هسته‌ای ایران وارد کند، اما نمی‌تواند باعث نابودی همه آن‌ها و دانش ایرانیان شود.

مبرهن است که در صورت حمله، تهران مجبور می­شود با شلیک موشک­های بالستیک انتقام بگیرد و هزاران تلفات بر جای بگذارد. حزب­الله نیز وارد این درگیری شده و با 150 هزار موشکی که در اختیار دارد، از این کشور پذیرایی می­کند.

بسیاری از کارشناسان نظامی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) بر این باورند که کشورشان قادر به حمله هوایی بیش از یک بار نیست و همچنین نمی‌تواند تمامی تاسیسات هسته‌ای ایران را نابود کند، زیرا این تاسیسات در سراسر کشور پراکنده و تعدادی از آن­ها در عمق زمین مدفون شده‌اند.

همه کشورهای عربی خلیج فارس مایلند که تأسیسات هسته‌ای ایران از بین برود، اما در عین حال از جنگ اجتناب می­کنند، زیرا حتی یک حمله محدود اسرائیل می‌تواند کل منطقه و فراتر از آن را در بر گیرد.

ایران دارای ذخایر اورانیوم خالص شده به درجات مختلف است. بنابراین، حمله به تاسیسات هسته­ای این کشور پیامدهای زیست‌ محیطی فاجعه­باری در پی خواهد داشت.

از منظر ایران، دستیابی به تسلیحات هسته­ای منجر به بازدارندگی هر متجاوزی از جمله آمریکا می­شود. ایران می­خواهد در جایگاهی برابر با پاکستان سنی در شرق و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) یهودی در غرب قرار گیرد.

حمله اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به ایران و بدون رضایت آمریکا، روابط دو کشور را به گونه­ای تضعیف خواهد کرد که اورشلیم از عهده آن برنیاید. همکاری و هماهنگی بین دو کشور در برخورد موثر با ایران محوری بوده و خواهد ماند. در واقع، حمله نظامی آمریکا به ایران می‌تواند باعث تغییر نظام شود، که رهبر ایران بیش از همه از آن وحشت دارد و می‌خواهد به هر قیمتی از آن جلوگیری کند.

به همین دلیل، جهت بازدارندگی ایران، همکاری نزدیک با دولت بایدن و حمایت از هرگونه توافق جدیدی که ممکن است بین جمهوری اسلامی و گروه 1+5 حاصل شود، برای اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  ضروری است.

در صورتی که گروه 1+5 نتواند به توافق جدیدی دست یابد، آمریکا و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) باید برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته­ای، استراتژی مشترکی مبتنی بر مهار و بازدارندگی ایجاد کنند. این اقدامات شامل اعمال تحریم‌های فلج‌کننده بیشتر، حملات سایبری به تأسیسات حیاتی ایران و خرابکاری در آن­ها می­شود. ضمناً، آمریکا باید متذکر شود که تمام گزینه­ها از جمله حمله نظامی روی میز است.

علاوه بر این، با توجه به نگرانی­های عمیق و منطقی اسرائیل در مورد امنیت ملی خود، دولت بایدن باید صراحتاً به ایران گوشزد کند که به تهدیدات وجودی مکرر خود علیه دولت یهود پایان دهد.

در مقابل، اگر ایران چنین مسیر متعادلی را بپذیرد، آمریکا باید علناً قول دهد که در حال حاضر یا در هیچ زمانی در آینده به دنبال تغییر نظام آن نخواهد بود، چیزی که روحانیون از آن واهمه دارند. و آمریکا عادی­سازی تدریجی روابط را در همه جبهه­ها نیز آغاز خواهد کرد.