loader image

جستجو

Israel has no comprehensive policy towards Iran

هاآرتص:
اسرائیل هیچ سیاست جامعی در قبال ایران ندارد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «هاآرتص» در مطلب تازه خود با اشاره به اینکه اسرائیل هیچ سیاست جامعی در قبال ایران ندارد،‌ تاکید کرد: اسرائیل همیشه در توضیح «چرا نباید مذاکره کنیم»، شیوا بوده، اما در طراحی یک سیاست جامع متناسب با شرایط مختلف ناتوان بوده است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه هاآرتص در مطلب تازه خود به‌قلم «آلون پینکاس» نوشت: اسرائیلی با ناراحتی مشاور امنیت ملی خود را برای یک ماموریت فوری به واشنگتن می‌فرستد تا به دولت آمریکا درباره ضعف‌های آشکار در پیش‌نویس نهایی اتحادیه اروپا درباره توافق هسته‌ای ایران هشدار دهد.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به طور کامل سند را کالبدشکافی کرد، در حالی که کاخ سفید، شورای امنیت ملی، وزارت خارجه و سیا هنوز سند را نخواندند یا متوجه نشدند. منطقی به نظر می رسد.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) مانند بازیکنی شده است که بعد از بازی در حالی که جمعیت از ورزشگاه بیرون رفته، چراغ‌ها خاموش و دوربین‌های تلویزیون قطع شده، در ورزشگاه حاضر می‌شود.

در واقع، نقش اسرائیل(رژیم صهیونیستی) تنها نظافت باقی‌مانده خوراک مردم است و تاثیری بر توافق ندارد.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) می‌داند که توافق تاثیر شگرفی بر آمریکا ندارد، در حالی که خود به‌شدت به این توافق وابسته است، زیرا خروج ایالات متحده از میز مذاکره که طبق گزارش‌ها پیشنهاد اصلی دولت یهود است، تهدیدی قدیمی است که آمریکایی‌ها از ژوئن 2021 بدون تشویق رژیم صهیونیستی بارها تکرار کرده‌اند.

در واقع، آخرین باری که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) واشنگتن را تشویق به اصلاح مسیر کرد، این ایده زیرکانه خروج از توافق هسته‌ای باعث رسیدن ایران به پرتگاه توانمندی هسته‌ای شد.
به‌رغم عوام‌فریبی، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) سیاست کلانی در رابطه با ایران ندارد و تنها سیاست آن‌ها فقط دنباله‌ای از شکایت‌های بی‌پایان از توافق است.

به نظر می‌رسد که هیچ‌کس به جز اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و ایران هنوز به اندازه کافی به توافق هسته‌ای اهمیت نمی‌دهد، زیرا توجه جهانی به جای دیگری است. آمریکا می‌تواند بدون توافق هسته‌ای و با ایران دارای آستانه هسته‌ای زندگی کند.

این، موقعیتی ایده‌آل نیست، اما هیچ‌یک از منافع اصلی این کشور را هم نقض نمی‌کند. تمرکز فعلی آمریکا بر جنگ روسیه با اوکراین است، در حالی که تاکید استراتژیک کلی آن‌ها بر چین است، نه ایران. اتحادیه اروپا تا حد امکان در تلاش برای میانجی‌گری بین آمریکا و ایران فعال بود، اما این اتحادیه نیز درگیر اوکراین است.

اسرائیل (رژیم صهیونیستی) همیشه در توضیح «چرا نباید مذاکره کنیم»، شیوا بوده، اما در طراحی یک سیاست جامع متناسب با شرایط مختلف ناتوان بوده است.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) با توافق اولیه 2015 مخالف بود، اما با خروج آمریکا از این توافق هم مخالفت کرد، اگرچه آن‌ها بودند که واشنگتن را وادار کردند تا از توافقی که در ابتدا مخالف آن بودند، خارج شود. اکنون اسرائیل(رژیم صهیونیستی) مخالف توافق است، اما در عین حال، مخالف عدم توافق است.