loader image

جستجو

Israel has no military option against Iran

هاآرتص:
اسرائیل هیچ گزینه نظامی در قبال ایران ندارد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «هاآرتص» در مطلب تازه خود با اشاره به اینکه اسرائیل هیچ گزینه نظامی در قبال ایران ندارد،‌ نوشت: عملیات رژیم صهیونیستی علیه برنامه هسته‌ای ایران برای به تاخیر انداختن این پروژه طراحی شده است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه هاآرتص در مطلب تازه خود به‌قلم «یوسی ملمان» نوشت: طبق گزارش‌ها، ایران تقریباً 35 سال پیش، در اواخر جنگ با عراق، تصمیم گرفت برنامه هسته‌ای خود را که در دهه 60 در زمان شاه با کمک اسرائیل(رژیم صهیونیستی) آغاز شده بود، از سر گیرد.

این برنامه در سال 1980، زمانی که ارتش عراق به ایران حمله کرد، متوقف شد. تصمیم برای بازگشت به مسیر هسته‌ای و همچنین توسعه موشک‌های بالستیک، مهمترین درسی بود که ایران از جنگ با همسایه خود گرفت.

در جریان آن درگیری، ارتش صدام حسین بدون هیچ پاسخی از سوی غرب از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرد.

سه دهه است که رهبران سیاسی و نظامی ما افکار عمومی را فریب داده‌اند که فکر کنند اسرائیل (رژیم صهیونیستی) در واقع یک گزینه نظامی علیه پروژه هسته‌ای ایران دارد.

حقیقت این است که اگر چنین گزینه‌ای وجود داشته باشد، زمانی بوده است که برنامه در ابتدای راه بود.

در سال 2008، یکی از اعضای کابینه امنیتی که مسئول آمادگی برای این موضوع بود، به من گفت که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) فرصت خود را برای نابودی تأسیسات هسته‌ای ایران زمانی که هنوز در مراحل ابتدایی خود بودند و جورج دبلیو بوش در کاخ سفید بود، از دست داد.

تهدید برای استفاده از گزینه‌ی نظامی عمدتاً برای مصرف داخلی است، اما از تمایل شخصیت‌های سیاسی به ادعای توانایی‌هایی که واقعاً ندارند، ناشی می‌شود. یعنی آن‌ها اظهاراتی می‌کنند که هیچ مبنایی در واقعیت ندارد و مانند سگ، برای آمریکا دم تکان می‌دهند، این امر عمدتاً گویای عدم تواضع اسرائیلی‌هاست. گویی اورشلیم فکر می‌کند که می‌داند چه چیزی به نفع آمریکاست.

مهمتر از همه، عملیات اسرائیل(رژیم صهیونیستی) علیه برنامه هسته‌ای ایران برای به تاخیر انداختن این پروژه طراحی شده است.

این برنامه مطمئناً نقش کلیدی در این واقعیت داشته که امروز ایران هنوز به یک کشور آستانه هسته‌ای تبدیل نشده است، هرچند که به این هدف بسیار نزدیک شده است.

با این حال، مایر داگان و تامیر پاردو، روسای سابق موساد می‌دانستند که هر چقدر هم که موفق باشند، اگر ایران مصمم به ساخت بمب هسته‌ای باشد، عملیات آن‌ها مانع از ساخت آن نخواهد شد.

با سوخت‌گیری هوایی، نیروی هوایی تقریباً به هر نقطه‌ای از ایران می‌رسد. بر اساس گزارش‌های خارجی، اف-35های اسرائیلی قبلا هم این کار را انجام داده‌اند. اما اسرائیل(رژیم صهیونیستی) سنگرشکن ندارد. سنگرشکن، بمب‌ عظیمی است که از بمب‌افکن‌های بزرگ آمریکایی پرتاب می‌شود.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) چنین تسلیحاتی را از دولت اوباما درخواست کرد، اما این خواسته رد شد. امروز همچنان سیاستمداران به دنبال چنین تجهیزاتی هستند، اما تاکنون جوابی نگرفته‌اند.