loader image

جستجو

Israel and China will sign a free trade agreement

بلزمالی:
اسرائیل و چین توافقنامه تجارت آزاد را امضا خواهند کرد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «بلز مالی» در یادداشت خود با اشاره به اینکه اسرائیل و چین توافقنامه تجارت ‌آزاد را امضا خواهند کرد،‌ نوشت: تصور روابط نزدیک‌تر بین اسرائیل و پکن می‌تواند بر روابط آمریکا با هر یک از این کشورها و شاید به طور کلی‌تر بر نقش این کشور در غرب آسیا تأثیر بگذارد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه بلز مالی در یادداشت خود نوشت: بنابرگزارش‌ها، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و چین از سال 2016 برای یک توافق تجارت آزاد کار می‌کنند. اکنون به نظر می‌رسد که این توافق در حال محقق شدن است.

توافق تجارت آزاد بین اسرائیل و چین نشان‌دهنده رسمی شدن روابط رو به رشد بین دو کشور است.

بر اساس داده‌‎های گمرک چین، تجارت سالانه بین این کشور و اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، از 250 میلیون دلار در دهه 1990 به بیش از 20 میلیارد دلار در سال 2021 رسیده است. چین در حال حاضر بزرگ‌ترین شریک تجاری اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در آسیاست.

این گفت‌وگوها نشان‌دهنده آخرین گام در تلاش چین برای افزایش نفوذ خود در غرب آسیا، پس از تلاش جهت تقویت شراکت با دیگر بازیگران مهم منطقه، از جمله ایران، عربستان و شورای همکاری خلیج‌فارس است.

آیا ارتباط رو به رشد اسرائیل(رژیم صهیونیستی) با چین، روابط آن با آمریکا را به خطر می‌اندازد؟ بسیار بعید است.

در ژانویه 2022، هاآرتص گزارش داد که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) درباره توافقات مهمی که با چین منعقد می‌کند، واشنگتن را مطلع خواهد کرد و اظهار داشت که در صورت بروز مخالفت، این قراردادها را بازنگری خواهد کرد.

احتمالاً بیش از یک توافق تجاری برای تأثیر معنادار بر روابط اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و آمریکا نیاز است.

به هر حال، همین هفته، وزارت امور خارجه به دلیل آن‌چه که واکنشی ناکافی به قتل «شیرین ابوعاقله»، روزنامه‌نگار فلسطینی-آمریکایی در ماه می توسط نیروهای دفاعی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) تلقی می‌شد، به طور گسترده مورد انتقاد قرار گرفت.

علاوه بر این، حتی تصور روابط نزدیک‌تر بین اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و پکن می‌تواند بر روابط آمریکا با هر یک از این کشورها و شاید به طور کلی‌تر بر نقش این کشور در غرب آسیا تأثیر بگذارد.

برخی در آمریکا ادعا کرده‌اند که درخواست برای کاهش حضور این کشور در غرب آسیا، راه را برای چین باز کرده است تا به‌دنبال منافع اقتصادی و سیاسی خود در منطقه باشد و نفوذ ایالات متحده را با نفوذ خود جایگزین کند.

امضای یک توافق تجاری دوجانبه با نزدیکترین شریک منطقه‌ای آمریکا، مطمئناً این دیدگاه را جسورتر می‌کند.