loader image

جستجو

Israel should watch out for the reduction of Arab support for the Abraham Accords

هاآرتص:
اسراییل مراقب کاهش حمایت اعراب از توافق آبراهام باشد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «هاآرتص» در مقاله‌ای با بررسی این موضوع که اسراییل مراقب کاهش حمایت اعراب از توافق آبراهام باشد،‌ تاکید کرد: هرگونه آشفتگی در اورشلیم، باعث کاهش شور و شوق اعراب در ایجاد روابط جدید با اسراییل خواهد شد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه هاآرتص مقاله‌ای به‌قلم «کسنیا اسوتلووا» منتشر کرد که درآن آمده است: به اعتقاد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر وقت، «در حال حاضر، روند عادی‌سازی با جهان عرب بدون پیشرفت در روند دیپلماتیک با فلسطینی‌ها آغاز شده است…

کشورهای عربی به دنبال ارتباط با یک کشور قدرتمند هستند. پرورش نقاط قوت به ما قدرت دیپلماتیک می‌دهد.»

نتانیاهو در دسامبر 2018، بلافاصله پس از سفرش به عمان، جایی که با سلطان قابوس بن سعید دیدار کرد، این سخنرانی را خطاب به دیپلمات‌های اسرائیلی ایراد کرد.

چهار سال بعد، این ادعا هنوز درست است؛ عادی‌سازی بین اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و کشورهای عربی رو به جلو است و وجود دارد، اما هنوز هیچ چشم‌اندازی در مورد روند دیپلماتیک با فلسطینی‌ها ایجاد نشده است.

با این حال، اظهارات اخیر رهبری عربستان و همچنین نظرسنجی جدیدی که توسط موسسه واشنگتن انجام شده است، نشان می‌دهد که فرض نتانیاهو در مورد جذب شدن کشورهای عربی به«قدرت» اسرائیل(رژیم صهیونیستی) تا حد زیادی اشتباه است.

در سال 2020، حدود 69 درصد از پاسخ‌دهندگان در امارات و 46 درصد از پاسخ‌دهندگان بحرینی به بنیاد کنراد آدناور گفتند که توافقنامه آبراهام را تایید می‌کنند، توافقی که به دنبال عادی‌سازی روابط بین اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و کشورهای عربی است.

بر اساس همین نظرسنجی، 35 درصد سعودی‌ها و 36 درصد قطری‌ها نیز در آن زمان از توافقنامه حمایت کردند. اکنون، طبق نظرسنجی موسسه واشنگتن، درصد کسانی که توافق را تایید می‌کنند، بین 19 تا 25 درصد در عربستان، بحرین و امارات متغییر است.

نرخ عدم موافقت با روابط تجاری یا ورزشی با اسرائیلی‌ها اکنون در بحرین 58 درصد، در عربستان 60 درصد و در امارات 55 درصد است که در واقع نسبت به این آمار پیش از توافق آبراهام بهبود یافته، اما با این حال، سرعت رشد این آمار همچنان بسیار بالاست.

پس اسرائیل(رژیم صهیونیستی) نخست باید اذعان کند که فلسطینیان مهم هستند و اعتراضات به وضعیت اسفناک آن‌ها در سراسر جهان عرب هنوز به خوبی شنیده می‌شود.

در حالی که بسیاری از حاکمان عرب دیگر اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را دشمن نمی‌دانند، رهبری دولت یهود نباید علاقه فزاینده به روابط رسمی یا غیررسمی با اورشلیم را با بی‌اعتنایی به فلسطینیان اشتباه بگیرد.

هرگونه آشفتگی در اورشلیم، باعث کاهش شور و شوق اعراب در ایجاد روابط جدید با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) خواهد شد.