loader image

جستجو

putin xi

اسپکتیتور: خطر اتحاد بین روسیه و چین

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «اسپکتیتور» در یادداشت تازه خود نسبت به آن‌چیزی که اتحاد بین روسیه و چین خواند، به غرب هشدار داد و تاکید کرد که حتی اگر این اتحاد یک ازدواج مصلحتی هم باشد، خطرناک است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه اسپکتیتور در یادداشت خود به‌قلم «ایان ویلیامز» نوشت:

ما نباید از اتحاد فزاینده بین روسیه و چین غفلت کنیم، زیرا تاریخ طولانی‌‌مدت از شک و تردیدهای متقابل بسیار عمیق شده یا دست کم چنین چیزی به ما گفته می‌شود. چنین دیدگاهی واقعا خیلی مغرورانه است. خصومت متقابل چین و روسیه با غرب و فرصت‌طلبی آن‌ها نیز عمیق شده و اگر ائتلاف در حال رشد آن‌ها یک ازدواج مصلحتی هم باشد، باز خیلی خطرناک است.

روسیه بیش از 100هزار سرباز خود را در مرز اوکراین مستقر کرده و کابوس استراتژیست‌های غربی، اقدامات ولادیمیر پوتین است که هماهنگ با اقدامات شی جین‌پینگ در اطراف تنگه تایوان است. شدت ارعاب تایوان توسط ارتش چین به سطوح جدیدی رسیده است. تایوان یک‌شنبه گذشته خبر از بزرگ‌ترین تهاجم جت‌های جنگنده چینی به منطقه پدافند هوایی‌اش طی چند ماه گذشته داد. تحلیل‌گران نظامی غرب با نگرانی به اطلاعات ماهواره‌های جاسوسی توجه کرده‌اند که این دو منطقه را پوشش می‌دهند و متقاعد شده‌اند که شی جین‌پینگ با دقت نظاره‌گر واکنش غرب به حوادث اوکراین است تا چگونگی اقدامات خود را در قبال تایوان مشخص سازد.

مسکو و پکن به سرعت از اولویت‌های استراتژی یکدیگر حمایت می‌کنند. شی از این درخواست روسیه حمایت می‌کند که اوکراین هرگز نباید به ناتو بپیوندد و از مداخله نظامی مسکو در قزاقستان نیز حمایت کرد. روسیه تا مدت‌ها در مورد تایوان موضع مبهمی داشت، اما حالا قویا می‌گوید که این جزیره بخشی از چین است.

نیروهای دریایی روسیه و چین رزمایشی را این هفته در دریای عرب انجام دادند و این آخرین رزمایش از سلسله تمرین‌های نظامی است که برگزار می‌کنند. این سلسله رزمایش‌ها مدام بیشتر، پیچیده‌تر و به لحاظ جغرافیایی گسترده‌تر می‌شوند. با توجه به این واقعیت که روسیه عرضه‌ کننده تسلیحات پیشرفته به چین از جمله جت‌های جنگنده و سامانه‌های موشکی است، آن‌ها به دنبال این هستند که تاکتیک‌ها و نحوه عمل یکدیگر را بیاموزند. به علاوه، روس‌ها یک دارایی کمتر ملموس اما به شدت ارزشمند دارند و آن تجربه جنگی است که ارتش آزادیبخش خلق چین فاقد آن است، اما روس‌ها از گرجستان گرفته تا چچن و اوکراین و روسیه جنگیده‌اند.

اگر روسیه به اوکراین حمله کند و تحریم‌های قدرتمند اقتصادی وضع شوند، آن‌گاه حمایت پکن از مسکو حیاتی خواهد بود. هر دو کشور خواهان پایان سلطه دلار بر تجارت و امور مالی بین‌المللی هستند و چنین بحرانی می‌تواند به تلاش آن‌ها در این زمینه کمک کند.