loader image

جستجو

تهدید ایران

اسپکتیتور ورلد:‌ آمریکا از رویارویی نظامی با ایران اجتناب می‌ورزد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «اسپکتیتور ورلد» در یادداشت تازه خود ضمن اشاره به آخرین دوره مذاکرات وین و اینکه هیچ‌ از یک طرفین قصد ندارند از خواسته‌های خود دست بکشند حتی اگر این امر به شکست مذاکرات ختم بشود، نوشت: آمریکا از رویارویی نظامی با ایران اجتناب می‌ورزد و قصد دارد بر موفقیت مذاکرات در وین تمرکز کند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه اسپکتیتور ورلد در یادداشت تازه خود به‌قلم «لئون هاردار» نوشت: وعده جنگ اعصاب در وین بین واشنگتن و تهران داده شد اما بایدن پا پس کشیده است. وی همچنین اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را مقصر این می‌داند.

آمریکا از ایران می­خواهد که مجدداً به توقف مجدد برنامه هسته­ای خود متعهد شود. ایران در ازای این موضوع، خواستار لغو تحریم­های اقتصادی است. هیچ از یک طرفین قصد ندارند از خواسته­های خود دست بکشند، حتی اگر این امر به شکست مذاکرات، از بین رفتن برجام و در نهایت به یک رویارویی نظامی تبدیل شود.

تنش­های دیپلماتیک و نظامی بین آمریکا و روسیه بر سر اوکراین مشابه این موقعیت است. منابع اطلاعاتی غربی به رسانه­ها گزارش می­دهند که نیروهای روسی ضمن انجام عملیات در خارج از مرز اوکراین، در مورد تهاجم احتمالی هشدار می­دهند. آمریکا و متحدان غربی این کشور می­گویند که در دفاع از اوکراین مسئولیت دارند.

آمریکا و ناتو نسبت به اوکراین سخت­گیرانه رفتار می­کنند، و «ولادیمیر پوتین» -رئیس جمهور روسیه- را به­عنوان متجاوز نشان می­دهند و اطلاعات زیادی درباره او به رسانه­ها درز می­شود.

رقابت در حال حاضر به پایان رسیده است. ایرانی‌ها پیش از ورود به مذاکرات در وین پیروز شده‌اند. همانطور که «ژنرال کنت مک کنزی» که رهبری عملیات نظامی آمریکا در سراسر خاورمیانه و جنوب آسیا را بر عهده دارد، اخیرا به «رابین رایت» از- نیویورکر- توضیح داد، زرادخانه موشکی ایران به «تهدیدی فوری­تر از برنامه هسته­ای این کشور» تبدیل شده است.

در سال 2019، ایران موشک‌های کروز و پهپادها را به سمت تاسیسات نفتی عربستان پرتاب و نیمی از تولید نفت این کشور را قطع کرد.

دولت بایدن برای آرام کردن ایران و اعضای «محور مقاومت»، اقداماتی را به نام «دیپلماسی» انجام داده است.

شبهه­نظامیان تحت حمایت ایران در عراق حملات پهپادی را به اهداف حساس آمریکایی انجام داده­اند. بر اساس گزارش­های خبری، آن­ها از پهپادهای انفجاری استفاده کرده­اند که پایگاه­های آمریکا را بمباران می­کنند. در ماه اکتبر، ایرانی‌ها یک حمله پهپادی به التنف، یک پایگاه نظامی در سوریه با 200 آمریکایی مستقر در آن، انجام دادند.

دولت بایدن از انجام هرگونه اقدام تلافی­جویانه نظامی علیه این تجاوزگری ایران که می­تواند به منزله جنگ باشد، خودداری کرده است. این کشور می­خواهد از رویارویی نظامی با ایران اجتناب ورزد و بر موفقیت مذاکرات در وین تمرکز کند. در عوض، واشنگتن سلاح­های دیپلماتیک خود را علیه مقصر واقعی یعنی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) معطوف کرده است.