loader image

جستجو

Trump's comments may endanger the European Union

گاردین:
اظهارات ترامپ ممکن است اتحادیه اروپا را به خطر بیندازد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «گاردین» در گزارش تازه خود از واکنش روسای جمهور کشورهای اتحادیه اروپا درباره اظهارات ترامپ خبر داد و اعلام کرد: معاهده ناتو حاوی ماده‌ای است که دفاع متقابل کشورهای عضو را در صورت حمله به آن‌ها تضمین می‌کند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه گاردین در گزارش تازه خود به‌قلم «کریستافیس» «بایر» خبر داد: «ینس استولتنبرگ» -رئیس ناتو- پس از اینکه دونالد ترامپ از روسیه دعوت کرد به کشورهای عضوی که به نظر او به تعهدات مالی خود عمل نمی‌کنند، حمله کند، گفت: «هرگونه حمله به ائتلاف نظامی غربی با پاسخی متحد و سخت مواجه خواهد شد.»

استولتنبرگ در بیانیه‌ای گفت: «هرگونه پیشنهادی مبنی بر اینکه متحدان از یکدیگر دفاع نخواهند کرد، تمام امنیت ما از جمله امنیت آمریکا را تضعیف می‌کند و سربازان آمریکایی و اروپایی را در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهد.

من انتظار دارم که صرف نظر از اینکه چه کسی در انتخابات ‌ریاست‌جمهوری پیروز می‌شود، آمریکا متحد قوی و متعهد ناتو باقی خواهد ماند.»

او گفت که ناتو «آماده و قادر به دفاع از همه متحدان» است.

ترامپ شنبه شب در یک گردهمایی مبارزات انتخاباتی در کارولینای جنوبی گفت که روسیه را تشویق خواهد کرد تا به هر یک از متحدان آمریکا در ناتو که احساس می‌کند سهم عادلانه خود را پرداخت نمی‌کنند، حمله کند.

کاخ سفید این اظهارات را «وحشتناک و لجام گسیخته» توصیف کرد.

رئیس‌جمهور سابق درباره کمک به اوکراین ابراز تردید کرده است، زیرا از خود در برابر تهاجم روسیه در ماه فوریه سال 2022 دفاع می‌کند و همچنین در مورد وجود ناتو، ائتلاف 31 کشوری که آمریکا متعهد شده است در صورت لزوم از آن دفاع کند.

ترامپ روز شنبه مدعی شد که در یک نشست نامشخص ناتو به یکی از رهبران کشورش گفته است که آمریکا تحت رهبری او از هیچ کشوری که «بزهکار» باشد دفاع نخواهد کرد.

یکی از روسای جمهور یک کشور بزرگ بلند شد و گفت: «خب آقا، اگر پول ندهیم و روسیه به ما حمله کند، از ما محافظت می‌کنی؟»

گفتم: «تو پول ندادی. شما بزهکار هستید؟» ترامپ گفت: «نه من از شما محافظت نمی‌کنم. در واقع، من آن‌ها را تشویق می‌کنم که هر کاری می‌خواهند انجام دهند.»

«ولادیسلاو کوسینیاک-کامیز» -وزیر دفاع لهستان-در ایکس نوشت: شعار ناتو «یکی برای همه، همه برای یکی» یک تعهد ملموس است.

وی افزود: «تضعیف اعتبار کشورهای متحد به معنای تضعیف کل ناتو است. هیچ کارزار انتخاباتی بهانه‌ای برای بازی با امنیت اتحاد نیست.»

«چارلز میشل» ر-ئیس شورای اروپا- در ایکس نوشت که «اظهارات بی‌پروا» در مورد امنیت و همبستگی ناتو تنها در خدمت منافع ولادیمیر پوتین است. میشل گفت: «آن‌ها امنیت یا صلح بیشتری برای جهان به ارمغان نمی‌آورند. برعکس، آن‌ها مجدداً بر نیاز اتحادیه اروپا برای توسعه بیشتر استقلال استراتژیک خود و سرمایه‌گذاری در دفاع از آن و برای قوی نگه داشتن اتحادمان تأکید می‌کنند.»

تیری برتون، کمیسر بازار داخلی اتحادیه اروپا، به شبکه خبر تلویزیونی فرانسوی گفت که اظهارات ترامپ در مورد هزینه‌های نظامی اعضای ناتو جدید نیست.

برتون افزود که رهبران اروپایی درک کرده‌اند که اتحادیه اروپا باید ‌به‌طور جداگانه هزینه‌ها و ظرفیت‌های نظامی خود و دفاع از حاکمیت خود را افزایش دهد. او گفت: «ما نمی‌توانیم هر چهار سال یک‌بار با توجه به این یا آن انتخابات، یعنی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، در مورد امنیت خود قمار کنیم.»

برتون به شبکه خبر تلویزیونی گفت که روایت ترامپ از دیدار با رهبران ناتو نادرست است. برتون با اشاره به اورسولا فون، رئیس کمیسیون اروپا و گفت‌وگوی او با ترامپ گفت: «شاید مشکلی در حافظه او وجود داشته باشد که در واقع یک رئیس‌جمهور زن بود، نه یک کشور از اتحادیه اروپا در سال 2020»

در لندن، «پیتر ریکتس» یکی از اعضای مجلس اعیان که قبلاً ‌به‌عنوان نماینده دائم ناتو در بروکسل خدمت می‌کرد، در ایکس نوشت: «خیلی قابل قبول نیست که رئیس‌جمهور یک کشور اروپایی «بزرگ» از او بپرسد آیا فکر می‌کند که ناتو مانند یک باشگاه کشوری است یا خیر:

شما 2 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به آمریکا می‌پردازید که سپس خدمات دفاعی ارائه می‌دهد و اعتماد بین متحدان ناتو عمیقاً مخرب است.»

«یان لیپاوسکی» وزیر امور خارجه جمهوری چک، گفت: ناتو در حال حاضر در قوی‌ترین موقعیتی است که تا به حال بوده است، هم به دلیل پیوند قوی فرا آتلانتیک و هم به دلیل بازدارندگی داخلی و وظایف دفاعی که متحدان اروپایی انجام می‌دهند.

در مواجهه با بزرگ‌ترین تهدید از زمان پایان جنگ جهانی دوم، ما در حال افزایش بودجه دفاعی و دستیابی به قابلیت‌های جدید هستیم که منشأ بسیاری از آن‌ها از آمریکا است.

از اندرو بیتس، سخنگوی کاخ سفید، در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات ترامپ، گفت: «تشویق‌های رژیم‌های آدم‌کش به نزدیک‌ترین متحدان ما وحشتناک و بیهوده است و امنیت ملی آمریکا، ثبات جهانی و اقتصاد ما را در داخل به خطر می‌اندازد.»

معاهده ناتو حاوی ماده‌ای است که دفاع متقابل کشورهای عضو را در صورت حمله به آن‌ها تضمین می‌کند.

کشورهای ناتو در سال 2014 و پس از الحاق شبه‌جزیره کریمه به اوکراین توسط روسیه، توافق کردند که کاهش هزینه‌هایی را که پس از جنگ سرد انجام داده بودند، متوقف و تا سال 2024 به سمت صرف دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود در امور دفاعی حرکت کنند.