loader image

جستجو

Russian President Vladimir Putin delivers a speech during a meeting of the Federal Security Service (FSB) collegium in Moscow, Russia, February 28, 2023. Sputnik/Gavriil Grigorov/Pool via REUTERS ATTENTION EDITORS - THIS IMAGE WAS PROVIDED BY A THIRD PARTY.

ناینتین فورتی فایو:
اعتراض پوتین به ارسال مهمات به اوکراین

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «ناینتین فورتی فایو» در مطلب تازه خود با اشاره به اعتراض پوتین به ارسال مهمات به اوکراین، نوشت: پارلمان جدید بلغارستان به ارسال حدود 100 نفربر زرهی متعلق به دوران شوروی رأی داد، اقدامی که به‌عنوان یک چرخش قابل‌توجه در سیاست‌های عضو ناتو تلقی می‌شود.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه ناینتین فورتی فایو در مطلب تازه خود به‌قلم «پتیر سوکیو» نوشت: پارلمان بلغارستان اواخر روز جمعه با 148 رأی موافق و 52 رأی مخالف پیشنهاد دولت برای ارسال اولین محموله تجهیزات نظامی سنگین به اوکراین از زمان آغاز جنگ را تصویب کرد.

این‌ها شامل نفربر‌های زرهی‌ بی‌تی‌آر ساخت شوروی است که در دهه 1980 خریداری شدند، اما هرگز استفاده نشدند.

بلغارستان که آخرین عضو ناتو در حمایت از اوکراین است، اگرچه ترکیه اغلب به‌عنوان یکی از اعضای ناتو نام‌برده می‌شود که در برخی مواقع روابطی نزدیک‌تر با روسیه نسبت به آنچه برخی از شرکای اتحاد ممکن است بخواهند حفظ می‌کند.

اما بلغارستان تمایلی به نشان دادن حمایت قابل‌توجهی از اوکراین نداشته است. این کشور ازنظر تاریخی و فرهنگی به روسیه نزدیک است.

از زمان سقوط کمونیسم در سال 1989، موضع صوفیه در قبال روسیه تحت تأثیر جهت‌گیری سیاسی حزب در قدرت بوده است، به‌طوری‌که چپ‌ها بیشتر، از روابط نزدیک با مسکو حمایت می‌کنند تا راست.

از زمان آغاز درگیری، دولت بلغارستان بر سر موضوع ارسال کمک به اوکراین اختلاف‌نظر داشته است.

با تغییر دولت، دیدگاه‌ها در حمایت از کی‌یف تغییر کرد و روز جمعه، پارلمان جدید بلغارستان که عمدتاً طرفدار غرب بود، به ارسال حدود 100 نفربر زرهی متعلق به دوران شوروی رأی داد، اقدامی که به‌عنوان یک چرخش قابل‌توجه در سیاست‌های عضو ناتو تلقی می‌شود.

تدارکات مستقیم تسلیحات توسط دولت‌های موقت قبلی که توسط رئیس‌جمهور وقت، رومن رادف منصوب‌شده بودند، تا آنجا پیش رفت که در خلال نشست سران ناتو در اوایل ماه جاری عنوان کرد که کی‌یف مقصر درگیری است و هرگونه ارسال تسلیحات فقط باعث طولانی شدن جنگ می‌شود.

بااین‌حال، «نیکولای دنکوف» -نخست‌وزیر بلغارستان- به‌سرعت با موضع رادف مقابله کرد و حمله روسیه به اوکراین را به گردن ولادیمیر پوتین و دولت او انداخت.

بلغارستان که یکی از اعضای اتحادیه اروپا و همچنین ناتو است، مقادیر زیادی تسلیحات به سبک شوروی در زرادخانه خود دارد.

این درحالی‌ است که برای این سکوها مهمات تولید می‌کند. تجهیزات و سایر مهمات از طریق واسطه‌های حزب ثالث در اختیار اوکراین قرارگرفته است.

پارلمان بلغارستان در بیانیه‌ای به رسانه‌ها گفت: «این تجهیزات دیگر برای نیازهای بلغارستان ضروری نیست و می‌تواند درنبرد اوکراین برای حفظ استقلال و تمامیت ارضی این کشور پس از تجاوز غیرموجه و تحریک‌ناپذیر روسیه حمایت جدی کند».

«ایوایلو میرچف» -قانون‌گذار لیبرال- به آسوشیتدپرس گفت:« ما باید نفربرهای زرهی را به اوکراین بدهیم، زیرا اوکراینی‌ها نه‌تنها برای آزادی خود بلکه برای آزادی ما نیز می‌جنگند».

بااین‌حال، تصمیم برای ارسال نفربرهای زرهی برای کمک به کی‌یف باعث انتقاد حزب سوسیالیست و ملی‌گرایان طرفدار مسکو از حزب احیا شد که ازجمله کسانی بودند که به آن رأی منفی دادند.

«کریستین ویگنین» -نایب‌رئیس مجلس ملی و حزب سوسیالیست- روز شنبه گفت: «فکر نمی‌کنم بتوانیم در تصمیم‌گیری‌های نظامی و ارسال تجهیزات نظامی به اوکراین کمک کنیم، اما می‌توانیم به‌عنوان یک میانجی صلح، به‌عنوان کشوری که روابط مشخصی با هر دو طرف دارد، کمک کنیم».