loader image

جستجو

اسرئیل هیوم:
اعتراض کوهن به لاوروف

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «اسرائیل هیوم» در یادداشت خود با  اشاره به گفت وگوی تلفنی لاوروف و وزیر خارجه اسرائیل،‌ نوشت: کوهن در این ‌گفت‌و‌گو اعتراض خود را نسبت به حمایت روسیه در مجمع سازمان ملل از تصمیم فلسطین برای درخواست نظر از دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه ابراز کرد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه اسرائیل هیوم در یادداشت خود اعلام کرد:  «الی کوهن» نارضایتی خود را به سرگئی لاوروف ابراز کرد. این در شرایطی است که در سایه جنگ اوکراین، همکاری‌های مسکو و تهران تشدید شده است.

کوهن و لاوروف تلفنی صحبت کردند، زمانی که لاوروف تماس گرفت و انتصاب وی ‌به‌عنوان وزیر خارجه را تبریک گفت.

این اولین ‌گفت‌و‌گوی تلفنی لاوروف و وزیر خارجه اسرائیل(رژیم صهیونیستی) از زمان تهاجم روسیه به اوکراین از تقریباً یک سال پیش است.

یائیر لاپید، وزیر امور خارجه قبلی، از زمان شروع جنگ از ‌گفت‌و‌گو با لاوروف اجتناب کرد.

گفت‌وگوی دو طرف همچنین به وضعیت منطقه‌ای غرب‌آسیا از جمله حضور روسیه در این منطقه می‌پردازد.

به گفته یک منبع اسرائیلی، روح ‌گفت‌و‌گو آرام و مثبت بوده و هیچ‌گونه تحفظی از روسیه در مورد حملات نیروی هوایی علیه ایران در سوریه ابراز نشده است.

وزیر امور خارجه آینده در این ‌گفت‌و‌گو اعتراض خود را نسبت به حمایت روسیه در مجمع سازمان ملل از تصمیم فلسطین برای درخواست نظر از دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه ابراز کرد.

لاوروف مسائل مربوط به کلیساهای اضافی روسیه در اورشلیم را که مسکو علاقه‌مند به انتقال آن‌ها به مالکیت خود است، مطرح کرد.

منابع سیاسی می‌گویند که موضوع اوکراین در این ‌گفت‌و‌گو مطرح شد و ‌هیچ تغییری در سیاست اسرائیل وجود ندارد‌.

اطرافیان کوهن می‌گویند که موضع او نشان‌دهنده منافع اسرائیل(رژیم صهیونیستی) است.

به گفته آن‌ها، کوهن تلاش کرد تا در زمانی که جنگ آغاز شد، تلاش‌های میانجیگری «نفتالی بنت» -نخست‌وزیر سابق- بین روسیه و اوکراین را هدف قرار دهد.

به گفته منابع نزدیک، میانجیگری باید بی‌سر‌و‌صدا انجام شود، میانجیگری پرسروصدا به هدف نمی‌رسد. این نیت پشت سخنان وزیر بوده است.

در این میان، اطرافیان کوهن انتقاداتی را که «سناتور لیندزی گراهام» به او وارد می‌کند، رد می‌کنند. کوهن در سخنرانی تحلیف خود گفت که صحبت در مورد موضوع جنگ در اوکراین باید کم‌اهمیت جلوه داده شود.

گراهام، یکی از حامیان دیرینه اسرائیل، در پاسخ در حساب توییتر خود نوشت که ‌با حفظ سکوت در مورد مسئله اوکراین به‌خوبی پیش نخواهد رفت‌.