loader image

جستجو

The Arabs are trapped in an aura of uncertainty

واشنگتن اگزمینر:
اعراب در هاله‌ای از ابهام گیر افتاده‌اند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه « واشنگتن اگزمینر» در یادداشتی با اشاره به اینکه اعراب در هاله‌ای از ابهام گیر افتاده‌اند، عنوان کرد: نه تنها عربستان، بلکه پنج کشور عربی دیگر، مصر، اردن، امارات، بحرین و مراکش که قبلاً با تل‌آویو معاهدات صلح دارند، هیچ نشانه‌ای از بازنگری در این توافقات نشان نداده‌اند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه واشنگتن اگزمینر در یاداشتی به‌قلم «خلیل حرب» نوشت: بیش از یک ماه است که تجاوزات اسرائیل(رژیم صهیونیستی) منجر به کشته و زخمی شدن بیش از 40 هزار نفر در این منطقه پرجمعیت شده است.

در واقع، ارتش اشغالگر تحت حمایت آمریکا بیش از 25 هزار تن مواد منفجره را از 7 اکتبر بر روی نوار غزه پرتاب کرده است که معادل دو بمب هسته‌ای است.

با وجود این، بن‌سلمان از بیانیه بحث برانگیز خود در مورد روابط نزدیک فزاینده ریاض با راست‌گراترین دولت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) عقب‌نشینی نکرده است.

آنچه مشخص می‌شود این است که نه تنها عربستان، بلکه پنج کشور عربی دیگر، مصر، اردن، امارات، بحرین و مراکش که قبلاً با تل‌آویو معاهدات صلح دارند، هیچ نشانه‌ای از بازنگری در این توافقات نشان نداده‌اند.

کشورهای عربی که «پیمان‌های صلح» را با دولت اشغالگر دنبال کرده‌اند، مدت‌هاست که این توافق‌نامه‌ها را به‌عنوان راه‌هایی برای امنیت، رفاه و ثبات منطقه‌ای به مردم خود عرضه کرده‌اند.

جو بایدن معتقد است که عملیات تحت رهبری حماس تلاشی برای برهم زدن مذاکرات او با عربستان درباره عادی‌سازی روابط با اسرائیل بود.

عربستان تصمیم به توقف یا تعلیق مذاکرات عادی‌سازی گرفته و این موضوع را به مقامات آمریکایی اعلام کرده است.

علناً، به نظر می‌رسید که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) از این تهدید ضمنی نگران نشده باشد.

با این حال، آشکار ریاض برای اعمال نفوذ سیاسی و نفتی قابل‌توجه خود برای فشار برای آتش‌بس در غزه است.

این انفعال ممکن است نشان دهد که مسیر عادی‌سازی با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) بیش از آنچه ما می‌دانیم پیشرفت کرده است.

امارات نیز در حمایت از اسرائیل(رژیم صهیونیستی) بسیار پررنگ‌تر بوده است.

در اردن، جایی که فلسطینی‌ها اکثریت اندکی از جمعیت را تشکیل می‌دهند، خشم عمومی نسبت به غزه محسوس بوده است.

امان بعداً تحت آتش شدید داخلی، گام مهمی برداشت و سفیر خود را از تل‌آویو فرا خواند و از بازگشت سفیر اسرائیل خودداری کرد.

نخست‌وزیر اردن به صراحت اعلام کرده است که هرگونه تلاش برای جابجایی فلسطینی‌ها از کرانه باختری یا غزه ‌‌‌به‌عنوان اعلان جنگ تلقی خواهد شد.

آنچه در این مرحله مشخص است این است که آن دسته از کشورهای عربی که با تل آویو عادی‌سازی کرده‌اند، تمایلی به لغو این توافقات ندارند.