loader image

جستجو

What do the Arabs expect from Biden's visit to the region

گیت استون:
اعراب چه انتظاری از سفر بایدن به منطقه دارند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «گیت استون» در یادداشت خود با اشاره به نخستین سفر جوبایدن به غرب آسیا و انتظار کشورهای عرب از این سفر، تاکید کرد: به نظر بسیاری از اعراب، بایدن باید در مورد تهدید ایران قاطعانه عمل نموده و اعتماد متحدان سنتی عرب آمریکا را احیا کند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، اندیشکده گیت استون در یادداشت خود به‌قلم «خالد ابوترامه» نوشت: جو بایدن، در آستانه نخستین سفر خود به غرب آسیا از زمان به قدرت رسیدن است و بسیاری از اعراب ابراز امیدواری کرده‌اند که او متوجه اهمیت شراکت آمریکا با کشورهای خلیج‌فارس و خطر عظیم ایران برای امینت و ثبات آن‌ها باشد.

اعراب به بایدن می‌گویند: از روحانیون ایران دور بمان؛ مماشات با آن‌ها را متوقف کن، برای یک توافق هسته‌ای دیگر عجله نکن که امنیت ملی کل منطقه و فراتر از آن را تهدید می‌کند و لطفا به تغییر قابل‌توجه در برخی از کشورهای عربی و رهبران جدیدی توجه داشته باش که شایسته تعامل محترمانه هستند و با آن‌ها هم‌چون متحدین واقعی و نه دشمنان تعامل داشته باش.

عبدالخالق عبدالله، نویسنده و تحلیل‌گر برجسته سیاسی اماراتی، در نامه‌ای سرگشاده به بایدن نوشت؛ بایدن از تلاش جهت تقویت مشارکت بین آمریکا و کشورهای خلیج‌فارس و انتقال آن به افق‌های استراتژیک جدید و امیدوار کننده سود خواهد برد. عبدالله نوشت: «کشورهای عربی خلیج‌فارس در کنار یک همسایه ایرانی پردردسر زندگی می‌کنند که بزرگ‌ترین تهدید برای امنیت و ثبات منطقه است.»

این تحلیل‌گر سیاسی اماراتی با بیان این که زمان آشتی آمریکا با واقعیت ژئوپلیتیک جدید فرار رسیده، گفت که خلیج‌فارس جدیدی وجود دارد که اعتماد به نفس دارد و می‌داند چگونه از منابع نفت و گاز خود در حال حاضر و آینده استفاده و از درآمدهای خود برای منافع ملی‌اش هزینه کند.

او نوشت: «آن‌ها (آمریکایی‌ها) هنوز با این واقعیت آشتی نکرده‌اند که خلیج‌فارس متفاوت از خلیج‌فارس قرن بیستم است … اگر ذهنیت تعامل با خلیج‌فارس قدیم را دارید، باید بدانید که سفر شما ناقص و بی‌فایده است و شاید بهتر باشد در واشنگتن بمانید.»

او او در ادامه گفت که کشورهای خلیج‌فارس می‌دانند نفت مشوق بایدن برای سفر به منطقه است.

بازگرداندن روابط آمریکا با اعراب به روال عادی‌ خود درها را به روی همکاری اقتصادی و نظامی از جمله معاملات تسلیحاتی باز می‌کند که از زمان به قدرت رسیدن بایدن لطمه دیده است. این کار نفوذ ایران در منطقه را تضعیف خواهد کرد و این کشور را مجبور می‌کند تا استراتژی فعلی‌اش را مورد بازنگری قرار دهد. این استراتژی مبتنی بر اصل تشدید تنش و مداخله در امور کل منطقه است.

دولت بایدن در مورد توافق هسته‌ای 2015 تصمیم گرفت به ضرر امنیت متحدان آمریکا در منطقه عمل کند و به سرعت به سمت ایران حرکت کرد.

رهبری ایران، بازگشت آمریکا به میز مذاکره در وین و نفوذ فزاینده لابی جمهوری اسلامی در واشنگتن از زمان بازگشت سیاست باراک اوباما به کاخ سفید را تضمینی برای پیشبرد دستور کار خود دانست.

به نظر بسیاری از اعراب، بایدن باید در مورد تهدید ایران قاطعانه عمل نموده و اعتماد متحدان سنتی عرب آمریکا را احیا کند.