loader image

جستجو

دویچه وله:
افزایش تنش ترکیه و عراق‌ در پی حمله پهپادی به فرودگاه سلیمانیه

مرکز مطالعات سورین

چکیده

شبکه خبری «دویچه وله» در گزارشی به‌نقل از رسانه‌های اقلیم کردستان عراق از افزایش تنش ترکیه و عراق در پی حمله پهپادی به فرودگاه سلیمانیه، خبر داد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، شبکه خبری دویچه وله در گزارشی خبر داد: رسانه‌های اقلیم کردستان عراق هدف حمله پهپادی ترکیه به فرودگاه سلیمانیه را «مظلوم عبدی» -فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه- اعلام کرده‌اند که افرادی از ارتش آمریکا نیز او را همراهی می‌کرده‌اند. در این حمله کسی آسیب ندید.

در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر حمله پهپادی به فرودگاه سلیمانیه در شامگاه روز جمعه ۷ آپریل رسانه‌های اقلیم کردستان عراق اعلام کردند که هدف از این حمله، مظلوم عبدی، فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه بوده است.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، در جریان این حمله آسیبی به عبدی و تیم همراه او وارد نشده است.

همچنین اداره فرودگاه سلیمانیه در شمال عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد انفجاری که ساعت ۴:۱۸ عصر جمعه در نزدیکی این فرودگاه رخ داد، خسارتی در بر نداشته است. د

رعین‌حال، گزارش‌ها از این حکایت دارند که مظلوم عبدی که هدف این عملیات بوده از حمله جان به در برده و به‌سلامت وارد مناطق کردنشین سوریه (روژاوا) شده است.

تنش هم‌زمان ترکیه با عراق و آمریکا

بر اساس اعلام مسئولان آمریکایی، هنگام حمله پهپادی به فرودگاه بین‌المللی سلیمانیه، سه ‌نظامی این کشور، مظلوم عبدی را همراهی می‌کردند.

در ادامه افزایش تنش‌ها میان ترکیه از یک‌سو و عراق و آمریکا از سوی دیگر، روزنامه وال‌استریت ژورنال به نقل از سرهنگ «جو بوچینو» -سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا‌ (سنتکام)- نوشت که افرادی از ارتش آمریکا نیز در کاروان فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه حضورداشته‌اند، ولی در جریان این حمله به کسی آسیبی وارد نشده است.

ارتش آمریکا اعلام کرده که تحقیقات درباره این حمله را آغاز نموده است. به گفته برخی از منابع عراقی، مظلوم عبدی مدتی در سلیمانیه حضور داشته و در زمان حمله پهپادی، در حال بازگشت به فرودگاه قامشلی در شمال سوریه بوده است.

در این زمان، پهپاد متعلق به ترکیه، کاروان حامل او و همراهانش را با موشک هدف حمله قرار داده اما به عبدی آسیبی نرسیده و او با یک هواپیمای آمریکایی به شمال سوریه بازگشته است.

ترکیه روز چهارشنبه گذشته کلیه پروازها از و به فرودگاه سلیمانیه عراق را لغو کرده بود.

ترکیه علت این اقدام را افزایش فعالیت حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) در سلیمانیه و همچنین نفوذ این گروه به فرودگاه و تهدید امنیت پروازها عنوان کرده بود.