loader image

جستجو

Increasing the risk of an Israeli attack on Iran's new nuclear base

اوپن دموکراسی:
افزایش خطر حمله اسرائیل به پایگاه هسته‌ای جدید ایران

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «اوپن دموکراسی» در گزارش تازه خود از افزایش خطر حمله اسرائیل به پایگاه‌ هسته‌ای جدید ایران خبر داد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ وبگاه اوپن دموکراسی در گزارش تازه خود به‌قلم «پل راجرز» خبر داد: گزارش‌ها مبنی بر اینکه ایران در حال ساخت یک پناهگاه بسیار بزرگ و عمیق به‌عنوان بخشی از برنامه هسته‌ای خود است.

به این معنی است که خطر افزایش تنش و احتمال درگیری وجود دارد که به‌احتمال‌زیاد اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را درگیر می‌کند.

در دوره دوم ‌‌ریاست‌جمهوری باراک اوباما در کاخ سفید، کشورهایی ازجمله بریتانیا، فرانسه و آلمان به‌سختی با آمریکا همکاری کردند تا با نظام ایران توافق کنند که از دستیابی آن به سلاح هسته‌ای جلوگیری کنند.

یک انگیزه قوی، ریسک اقدام یکجانبه اسرائیل(رژیم صهیونیستی) بود. سیاستمداران اسرائیلی و به‌ویژه «بنیامین نتانیاهو» -نخست‌وزیر اسرائیل(رژیم صهیونیستی)-، مدت‌هاست که ایران مجهز به سلاح هسته‌ای را یک تهدید وجودی می‌دانند، با این مفهوم واضح که برای جلوگیری از تولید چنین سلاح‌هایی دست به اقدام نظامی خواهند زد.

این اولین بار نیست که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) چنین اقدامی انجام می‌دهد. در سال 1981، رآکتور تحقیقاتی هسته‌ای اوسیراک عراق در بغداد را منهدم کرد و اخیراً هواپیماهای اسرائیلی در سال 2007 در حمله به تأسیسات هسته‌ای سوریه شرکت داشتند.

با توجه به اینکه ترامپ ممکن است در کم‌تر از دو سال آینده به کاخ سفید بازگردد، بسیاری در دولت ایران عمیقاً به گفت‌و‌گو با تیم بایدن بدگمان هستند.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، تحت اداره راست‌گراترین دولت خود از زمان تأسیسش در سال 1948، به‌شدت مخالف توافق با تهران است.

این کشور از حمله تمام‌عیار به برنامه هسته‌ای ایران خودداری کرده است، اما بارها مداخله کرده است تا این برنامه را از طریق حملات سایبری و تلاش برای ترور متخصصان و رهبران نظامی کلیدی هسته‌ای ایران که یکی از قربانیان آن سپهبد قاسم سلیمانی، رهبر نظامی سپاه پاسداران ایران بوده، مختل کند.

با توجه به اقدامات قبلی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) علیه عراق و سوریه، یکی از عناصر تفکر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از مدت‌ها پیش این بود که ایران حداقل باید به آستانه تولید واقعی سلاح‌های هسته‌ای برسد، حتی اگر از آزمایش آن‌ها خودداری کند

. برای دستیابی به این هدف، یک تاکتیک این بوده است که اجزای اصلی تحقیقات هسته‌ای خود را در زیرزمین قرار دهد تا از حمله اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در امان بماند.

از دیدگاه ایران، این ممکن است منطقی باشد، اما آمریکا بمب‌های «سنگر‌شکنی» دارد که برای حمله به چنین تأسیسات محافظت‌شده‌ای طراحی‌شده‌اند.

زرادخانه نیروی هوایی آمریکا شامل قدرتمندترین سلاح جهان، 57GBU- است که می‌تواند اهدافی را در عمق 60 متری زیرزمین هدف قرار دهد.

آنچه اکنون گزارش می‌شود این است که ایران در حال ساخت یک پناهگاه بزرگ زیرزمینی در نزدیکی سایت هسته‌ای نطنز در رشته‌کوه‌های زاگرس در مرکز ایران است.

این عمق به‌اندازه 100 متر در زیرزمین است، بسیار عمیق‌تر از آن چیزی که 57GBU- می‌تواند نابود کند، حتی اگر دو بمب پشت سر هم در یک نقطه پرتاب شوند.

منابع رسمی آمریکا به‌ندرت در مورد چنین موضوعاتی در انظار عمومی صحبت می‌کنند. پاسخ اسرائیل، تصدیق مشاور امنیت ملی، تزاچی هانگبی، بوده است که گفت این موقعیت مکانی، هر حمله نظامی را پیچیده می‌کند؛

اما وی افزود: «آنچه در این مورد می‌توان گفت این است که جایی نیست که نتوان به آن رسید.» جزئیات بیشتری ارائه نشد.

اگر افراد بایدن بتوانند پیش از آن با ایران به توافق برسند، خوب و مناسب است، اما این کار به دلیل بی‌اعتمادی به تهران دشوار خواهد بود.

این احتمال وجود دارد که سنگر جدید نطنز تکمیل شود، اما ممکن است به‌عنوان یک موضوع برای چانه‌زنی مورداستفاده قرار گیرد. در چنین شرایطی، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) ممکن است تصمیم بگیرد به‌هرحال اقدامی انجام دهد.