loader image

جستجو

Triple increase of Iran's enrichment capacity in Fordow facilities

کان 11
افزایش سه برابری ظرفیت غنی‌سازی ایران در تأسیسات فردو

مرکز مطالعات سورین

چکیده

خبرگزاری «کان11» در گزارش خود به‌نقل از وزیر دفاع اسرائیل از افزایش سه برابری ظرفیت غنی سازی ایران در تاسیسات فردو خبر داد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، خبرگزاری کان 11 در گزارش خود اعلام کرد: «بنی گانتز» -وزیر دفاع اسرائیل(رژیم صهیونیستی)- امروز سه‌شنبه در نشستی با سفرای شورای امنیت و کشورهای توافق آبراهام در سازمان ملل متحد فاش کرد که تعداد سانتریفیوژهای پیشرفته در اختیار ایران به‌طور قابل توجهی بیشتر است.

گانتز افزود: «در تأسیسات فردو، جایی که ایران طبق توافق هسته‌ای که هنوز تحت آن باید فعالیت کند، از غنی‌سازی اورانیوم منع شده است، ظرفیت غنی‌سازی خودرا در سال گذشته سه برابر کرده است.

هم‌زمان، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا امشب در یک کنفرانس مطبوعاتی در جریان سفر خود به مکزیک تأیید کرد که شانس دستیابی به توافق هسته‌ای در کوتاه‌مدت غیرمحتمل است.

بلینکن این موضوع را با توجه به پاسخ تهران به پیش‌نویس توافقنامه ارائه‌شده از سوی اتحادیه اروپا گفت؛ پاسخی که به گفته او یک گام به عقب است.

او این موضع را پس از آن اعلام نمود که اولاف شولتز، صدراعظم آلمان شب گذشته در بیانیه‌ای در کنار یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل که در سفر دیپلماتیک در آلمان به سر می‌برد، بیان کرد.

روز شنبه، یک منبع اسرائیلی به بخش خبری کان ۱۱ گفت که اسرائیل انتظار ندارد توافق هسته‌ای جدید با ایران به زودی اتفاق بیفتد و از این بابت می‌توان نفس راحتی کشید.

این در حالی است که قدرت‌های اروپایی گفتند پیش‌نویس توافق هسته‌ای که به ایران ارسال کرده‌اند، شامل تغییرات اضافی است که به آن‌ها اجازه نمی‌دهد انعطاف‌پذیرتر باشند.

فرانسه، انگلیس و آلمان گفتند که پاسخ تهران، قصد بازگشت به توافق را با تردید جدی مواجه می‌کند و این اقدام نقض تعهدات بین‌المللی آن است.

این سه کشور همچنین اعلام کردند که ایرانی‌ها باید اطلاعات موثق را به‌عنوان بخشی از تحقیقات درباره تأسیسات هسته‌ای این کشور در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌قرار دهند.