loader image

جستجو

China's actions in the grey zone for Russia

آسیا تایمز:
اقدامات چین در «منطقه خاکستری» برای روسیه

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «آسیا تایمز» در مقاله‌ای به بررسی اقدامات چین در منطقه خاکستری برای روسیه پرداخت و عنوان کرد: پکن مظنون به خرابکاری در کابل‌های اینترنت زیر دریا در تنگه تایوان است که انگیزه روشنی برای  یک جنگ منطقه خاکستری علیه تایوان است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه آسیا تایمز در مقاله‌ای به‌قلم «دنی روی» نوشت: در ماه اکتبر سال 2023، خط لوله گاز «بالتیک کانکتر» بین فنلاند و استونی آسیب دید که منجر به مشکوک شدن علت آن به یک کشتی کانتینری متعلق به هنگ‌کنگ به نام نیونیوپولاربر (Newnew Polar Bear) شد.

دولت چین اکنون اعتراف کرده که لنگر نیونیوپولاربر خط لوله را قطع کرده است، ولی مقامات چینی ادعا می‌کنند که این موضوع صرفا تصادفی بوده و ناشی از هوای طوفانی بوده است.

این اعتراف نشان‌دهنده عدم علاقه جمهوری خلق چین به شفاف‌سازی است. این موضوع نشان‌دهنده این است که پکن تصمیم دارد در مواجهه با شواهد، خلاف واقع ان و معکوسش را جلوه دهد.

حادثه نیونیوپولاربر شبیه به حادثه بالون جاسوسی فوریه 2023 است، جایی که دولت چین اعتراف کرد که بالون از چین آمده است، ولی هدف آن خرابکاری نبوده است.

برخی از بازرسان بر این باورند که این آسیب عمدی بوده است. وزیر دفاع دولت استونی این سؤال را مطرح کرد که چگونه خدمه کشتی از شخم‌زدن لنگر کشتی‌شان در بستر دریا به مدت 180 کیلومتر قبل از برخورد با خط لوله بی خبر بودند.

حادثه نیونیوپولاربر در دریای بالتیک بین چین و روسیه نگرانی‌هایی را در مورد نقش چین ‌به‌عنوان شبه متحد روسیه ایجاد کرده است.

این حادثه به دلیل دخالت چین در قطع اتصال بالتیک که یک ارتباط مهم روسیه‌ای بود، آغاز شد.

این حادثه استفاده دولت جمهوری خلق چین از بخش خصوصی چین به‌عنوان یک افزایش‌دهنده نیرو، با ناوگان ماهیگیری غیرنظامی را نشان می‌دهد که از این کشتی برای پیشبرد اهداف ژئوپلیتیکی چین در دریای چین جنوبی حمایت می‌شود.

چین همچنین برخی از شهروندان خصوصی خود را که در خارج از کشور زندگی می‌کنند برای جمع‌آوری اطلاعات به خدمت می‌گیرد و برای تأمین هکرهای رایانه‌ای تحت نظارت دولت، به مشاغل غیرنظامی متکی است.

چین مظنون به خرابکاری در کابل‌های اینترنت زیر دریا در تنگه تایوان است که انگیزه روشنی برای  یک جنگ منطقه خاکستری علیه تایوان است.

پاره شدن کابل‌های زیردریا که به تایوان خدمات‌رسانی می‌کنند، به‌طور نامتناسبی باعث آزار و اذیت تایوان شده است.

سه سناریو احتمالی برای این حادثه وجود دارد؛ خرابکاری تصادفی، خرابکاری عمدی به کارگردانی بخشی از دولت چین، آغاز شکل جدیدی از همکاری استراتژیک بین چین و روسیه برای پیشبرد منافعی مشترک

کره شمالی برای جنگ پوتین در اوکراین موشک و مهمات توپخانه‌ای به روسیه می‌دهد، درحالی‌که چین کمک‌های غیرکشنده‌ای ارائه می‌کند که از اتهامات نیز مبرا باشد.

این حادثه پتانسیل همکاری استراتژیک بین چین و روسیه را برجسته می‌کند.

همکاری امنیتی روسیه و چین در حال گذراندن مرحله جدیدی است و چین جنگ منطقه خاکستری را خارج از حوزه نفوذ ادعایی خود انجام می‌دهد و از منافع مسکو حمایت می‌کند.

این امر چالش‌های جهانی بیشتری را برای بلوک غرب ایجاد می‌کند.

اگر این اتفاق عمدی باشد، اقدامات پکن می‌تواند تلاش‌های این کشور را برای بهبود روابط با اروپای غربی به خطر بیندازد.

مسکو ممکن است در ازای آن به پکن بدهکار باشد و بازپرداخت احتمالی آن می‌تواند این‌گونه باشد که روسیه برای کمک به چین برای پیروزی در درگیری‌های تایوان یا دریای چین جنوبی اقدام کند.