loader image

جستجو

United Arab Emirates

العهد: دلایلی که باعث می‌شود امارات تجاوزات به یمن را متوقف کند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

شبکه «العهد» در  یادداشت تازه خود ضمن اشاره به پاسخ یگان‌های موشکی و هوایی یمن به حملات ائتلاف سعودی و آسیب به مناطق مهم و حساس ابوظبی،‌ نوشت: دلایلی وجود دارد که باعث می‌شود امارات از تجاوزات به یمن عقب‌نشینی کند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ شبکه العهد در یادداشت تازه خود به‌قلم «شارل ابی نادر» نوشت: یگان‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، در عمل به وعده خود در هدف قرار دادن عمق امارات و عربستان درنگ نکردند؛ موضوعی که بنا به دلایل زیادی مورد انتظار و حتمی بود. چرا که سران یمن بارها تأکید کردند تا زمانی که حملات ائتلاف متجاوز سعودی ادامه یابد، حملات نیروهای یمن نیز ادامه خواهد داشت.

عملیات «طوفان یمن 2»، عملیاتی است که یگانهای موشکی و هوایی یمن در عمق امارات انجام دادند.

«سرتیپ یحیی سریع» -سخنگوی ارتش یمن- هم گفت که در جریان این عملیات، مناطق بسیار مهمی از حمله پایگاه الظفر در امارات و چند منطقه راهبردی در عربستان هدف قرار گرفت.

درباره عربستان باید گفت که این کشور شاید به این نوع حملات و سلسله عملیات‌های موازنه بازدارندگی در عمق خاک خود عادت دارد، ولی به خاطر غرور، هنوز نتایج این عملیات‌ها را انکار می‌کند. اما سؤال اینجاست که آیا امارات پس از این عملیات‌ها، در مشارکت خود در تجاوز به یمن تجدیدنظر یا عقب‌نشینی خواهد کرد؟ و چه مسائلی می تواند تعیین کند که این کشور تصمیم به عقب‌نشینی بگیرد یا اینکه به تجاوز به یمن ادامه دهد.

نخست؛ تأثیرات نظامی که امارات نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد؛ زیرا  در این دو عملیات، مجموعه‌ای از موشک‌های بالستیک و بالدار و پهپادهای انتحاری، به حساس‌ترین و مهم‌ترین مواضع امارات اصابت کرد که مهمترین آن، پایگاه نظامی الظفر است.

دوم؛ جدیت آشکار ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در عمل به هشدارها و تهدیدات مربوط به عدم خروج امارات از ائتلاف.

سوم؛ حتی اگر امارات ناخواسته به سمت حضور در ائتلاف متجاوز سوق داده شده باشد یا اینکه خودش تصمیم به مشارکت در این ائتلاف گرفته باشد، به هر حال، به تنهایی قادر به دفاع از حریم هوایی خود نخواهد بود؛ هر چند توانمندی دفاعی، موشکی و هوایی داشته باشد که برای آن، بیشترین هزینه را پرداخته باشد، ولی نیروهای آمریکایی حاضر در امارات نیز نتوانستند یا نخواستند که از مواضع حساس این کشور دفاع کنند.

چهارم؛ با توجه به تجربیات پیشین باید گفت که افزایش سطح  حملات، حتمی و قطعی است؛ زیرا تحلیلگران بر این باورند که عملیات‌های بعدی یمن در عمق امارات، از منظر نوع هدف یا قدرت انفجاری موشک‌ها و پهپادها، دردناکتر از عملیات‌های قبلی خواهد بود.