loader image

جستجو

Israeli gas pipeline to Europe

المانتیور: آیا انتقال گاز از سوی اسرائیل موجب رفع شکاف بین استانبول و تل‌آویو خواهد شد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «المانتیور» در یادداشت تازه خود نوشت: پروژه خط لوله مدیترانه شرقی با وجود ظرفیت نسبتا کم اما بسیار پرهزینه، فرصتی برای ترکیه است تا به‌‌سمت رفع شکاف با اسرائیل گام بردارد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه المانتیور در یادداشت تازه خود به‌قلم «موهدان سگلام» نوشت: پروژه خط لوله مدیترانه شرقی فرصتی را برای ترکیه فراهم کرده تا موانعش را در برابر اسرائیل(رژیم صهیونیستی)بردارد و از انزوایش در عرصه رقابت انرژی در مدیترانه شرقی بکاهد.

بعد از این که آمریکا حمایتش را از مسیر گاز اسرائیل (رژیم صهیونیستی) به اروپا از طریق قبرس و یونان کنار گذاشت، رییس‌جمهور ترکیه، «رجب طیب اردوغان» چشم‌اندازی از عادی‌سازی روابط با اسرائیل را مطرح کرده و گفته است که آنکارا حاضر است در مورد یک خط لوله گازی جایگزین مذاکره کند

اردوغان در روز 18 ژانویه به خبرنگاران گفت که ترکیه تنها مسیر معتبر برای فروش گاز اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به اروپا است. او گفت: «این کار را نمی‌توان بدون ترکیه انجام داد.» او گفت؛ حالا «ما می‌توانیم بنشینیم و در مورد شرایط مذاکره کنیم» و افزود؛ رییس‌جمهور اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، «آیزاک هرتزوگ» احتمالا به زودی از ترکیه دیدار خواهد کرد.

پروژه مدیترانه شرقی توافق امضاشده بین اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، یونان و بخش یونانی‌نشین قبرس در ماه ژانویه 2020 است که بر طبق آن؛ خط لوله 1.900 کیلومتری از اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به قبرس و بعد از آن به یونان و ایتالیا کشیده می‌شود و ظرفیت انتقال سالانه 10 میلیارد متر مکعب گاز را دارد و هزینه ساخت آن 7 میلیارد یورو (7.9 میلیارد دلار) است.

حمایت آمریکا از این پروژه قطعی بود چرا که تلاشی برای کاستن وابستگی گازی اتحادیه اروپا به روسیه به شمار می‌رفت. با این حال، پرسش‌هایی مطرح شد و تردیدهایی را در مورد این مسیر و هزینه‌های مربوط به آن به وجود آورد. تصمیم آمریکا برای عقب‌نشینی از حمایتش از این‌ طرح بیشتر در مورد هزینه‌ها است. علاوه بر این که ملاحظات زیست محیطی و ژئوپولیتیک نیز به همراه دارد.

در واقع، این پروژه با توجه به ظرفیت نسبتا کم آن بسیار پرهزینه است.

تمامی این ایرادها حالا به اردوغان اجازه داده تا نقش ترکیه را ارتقا دهد و هم به منافع اقتصاد و هم سیاسی توجه داشته باشد.

مسیر ترکیه برای گاز اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به اروپا هنوز تردیدآمیز است. هزینه آن هنوز هم بالا است. اتحادیه اروپا قصد دارد سهم گاز در سبد انرژی خود را تا سال 2030 به میزان 25 درصد کاهش دهد و تا سال 2050 به صفر برساند.

اما خط لوله با توجه به محدودیت‌های اقتصادی و سیاست‌های کلی اتحادیه اروپا بعید است که از ترکیه بگذرد.