loader image

جستجو

Power outages from Iran are pushing Iraq toward the Persian Gulf

المانیتور: عراق با قطع برق از سوی ایران به خلیج فارس متمایل می‌شود

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه« المانتیور» درباره تامین انرژی عراق نوشت: عراق در حال حاضر برای برق و سوخت نیروگاه‌های خود به شدت وابسته با ایران است ولی اخیرا این کشور قادر به تامین مقادیر توافق شده نیست، دولت این کشور در تلاش برای یافتن جایگزین‌هایی از طریق خلیج فارس یا اردن و مصر بوده است.

فهرست مطالب

 به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ وبگاه المانتیور در یادداشت تازه خود به‌قلم «محمد جواد ادیب» نوشت: دولت عراق در 25 ژانویه یک یادداشت تفاهم با عربستان برای اتصال شبکه‌های برق دو کشور امضا کردند و به انحصار تامین انرژی از سوی ایران پایان دادند.

عراق در حال حاضر برای برق و سوخت نیروگاه های خود به شدت به ایران وابسته است، اما ایران اخیراً قادر به تامین مقادیر توافق شده نیست. قرار بود ایران بر اساس فصل، 35 تا 50 میلیون مترمکعب گاز صادر کند اما در حال حاضر تنها 8 مترمکعب گاز صادر می‌کند. همچنین صادرات توافقی 1500 مگاوات برق اخیرا به 200 مگاوات کاهش یافته است.

این امر منبع تغذیه مصرف‌کنندگان عراقی را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. بیشتر نیروگاه‌های عراق از ژنراتورهای گازی استفاده می‌کنند، بنابراین کاهش گاز بر برق نیز تأثیر می‌گذارد.

عراق در تلاش برای یافتن جایگزین‌هایی از طریق خلیج فارس یا اردن و مصر بوده است اما هنوز هیچ چیزی نهایی نشده است.

«حمید الغازی» -دبیر کابینه عراق- در مجمع تجاری عراق و عربستان در ریاض، گفت: «هر دو کشور در حال کار بر روی چندین موضوع از جمله اتصال شبکه برق و توسعه شهرهای صنعتی هستند.» این اظهارات تنها چند ساعت پس از آن بیان شد که الکاظمی، دولت های قبلی عراق را مسئول مشکلات برق دانست.

این اقدام انتقادات شدیدی را برانگیخته است. «عدی الخدران» -یکی از رهبران ائتلاف فتح- این ارتباط را هدر دادن پول عراق، از نظر اقتصادی بی فایده و از نظر سیاسی مضر خواند. وی افزود که این پروژه 500 مگاوات برق برای عراق فراهم می‌کند که حتی برق بغداد را تامین نمی‌کند.

قبل از امضای این تفاهم‌نامه، «علی شداد» -نماینده پارلمان عراق- گفت: «دولت عراق موظف است جزئیات قرارداد اتصال برق بین عراق و عربستان را فاش کند.

«فالح الخزعلی» -نماینده پارلمان از ائتلاف السناد الوطنی متحد با فتح- مدعی شد که شواهدی دارد که نشان می‌دهد دولت در مدیریت برق شکست خورده است. قیمت برق عربستان بین 8.8 تا 11.8 سنت در هر کیلووات ساعت خواهد بود که بسیار بیشتر از چهار سنتی است که ایران در حال حاضر ارائه می‌دهد.

عراق همچنین به دنبال گزینه‌های دیگری مانند واردات گاز از قطر برای نیروگاه‌های خود یا ایجاد یک توافق سه‌جانبه با ترکمنستان و ایران است.